چرا به مدیریت زمان نیاز داریم؟ ۱۰ دلیل مهم برای مدیریت زمان
زمان خوانش ۶ دقیقه
خوانش ۶ دقیقه
زمان محدود است و مدیریت نامناسب آن نتایج فاجعهباری به بار خواهد آورد. نتایجی که مستقیما با سلامت و موفقیت ما در ارتباط است. اگر زمان را درست مدیریت نکنیم دچار
- کمبود خواب
- ناراحتی
- عوارض جسمانی
- و استرس بیش از حد
خواهیم شد.
اگر برای انجام یک کار یا پروژه دچار محدودیت زمانی باشید قطعا چند برابر حالت عادی استرس خواهید داشت.
در حالی که راههای زیادی برای بهبود مدیریت زمان وجود دارد، مانند نوشتن یک برنامه، اولویتبندی، تنظیم الگوهای خواب و استفاده از نرم افزارهای مدیریت وظایف و پروژه، اما اگر انگیزه کافی برای تغییر نداشته باشید قطعا چیزی هم تغییر نخواهد کرد.
برای یافتن انگیزه کافی باید به این سوال مهم پاسخ دهیم.
چرا مدیریت زمان مهم است؟
بیایید با هم دلایل اهمیت مدیریت زمان را بررسی کنیم
- دلیل شماره ۱ - انضباط شخصی شما را بهبود میبخشد
اگر مهارتهای مدیریت زمان خوبی دارید، احتمالا بسیار منضبط هستید. شما از آن دسته افرادی هستید که اهمال کاری را در مسیر خود نمیپسندید و برای رسیدن به اهداف خود به جلو حرکت میکنید. این انضباط شخصی زمینههای دیگر زندگی شما را نیز بهبود میبخشد، از حرفه تا روابط عمومی شما را، به عبارت دیگر هر چه در مدیریت زمان بهتر شوید، نظم و انضباط شخصی خود را بهتر خواهید کرد و دستیابی به اهدافتان در تمام زمینههای زندگی آسانتر خواهد بود.
- دلیل شماره ۲ - کیفیت کار شما بهبود مییابد
داشتن مهارتهای مدیریت زمان به این معنی نیست که تمام شب را برای رسیدن به یک ضربالاجل کار کنید بلکه بدان معنی است که شما زمان خود را به طور موثر مدیریت میکنید و در عین حال که روال خواب منظم خود را حفظ میکنید، به کارهایتان هم میرسید. طبق تحقیقات، تقریبا نیمی از افراد کارمند به طور منظم خواب ناکافی یا بی کیفیت دارند و گزارش میدهند که این امر در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد میکند. اگر میخواهید کار باکیفیتی تولید کنید، به یک خواب خوب شبانه نیاز دارید. مهارتهای مدیریت زمان به شما کمک میکند تا مابقی خواستههای خود را نیز مدیریت کنید.
- دلیل شماره ۳ - به ریکاوری روحی و جسمی شما کمک میکند
بین کار، تعهدات خانوادگی و انجام کارها معمولا زمان کافی برای استراحت نداریم. اگر میخواهید زمان کافی برای استراحت و آماده شدن برای روز بعد داشته باشید، مهارتهای مدیریت زمان ضروری است. شما باید بدانید که چگونه زمانهای کاری و زمانهای استراحت خود را سازماندهی کنید تا پس از یک روز کاری طولانی، از نظر روحی و جسمی ریکاوری کنید.
- دلیل شماره ۴ - استرس را کاهش میدهد
چند لحظه را به فکر کردن در مورد روز خود اختصاص دهید:
آیا احساس می کنید که همیشه مشغول هستید، اما موفقیت کمی دارید؟
آیا چیزی وجود دارد که شبها شما را بیدار نگه میدارد؟
آیا در تکمیل کارهای خود مشکل دارید؟
اگر به یک یا چند مورد از این سؤالات پاسخ «بله» دادهاید، احتمالاً احساس استرس میکنید. وقتی احساس نمیکنید که کنترل زمان خود را در دست دارید و همیشه دیوانه وار برای رسیدن به ضرب الاجل کار میکنید، به احتمال زیاد سلامتی شما آسیب دیده است. مهارتهای مدیریت زمان میتواند به کاهش یا حتی حذف استرس کمک کند. مهارتهای خوب مدیریت زمان شما را بهرهورتر میکند و به شما کمک میکند تا ضربالاجلهای خود را رعایت کنید و سطح استرس خود را کاهش دهید.
- دلیل شماره ۵ - فرصتهای جدیدی را باز میکند
یکی از خطرات پنهان مدیریت ضعیف زمان این است که شانس شما را برای گسترش افق نگاه و آزمایش چیزهای جدید از بین میبرد. اگر زندگی را با عجله از کاری به کار دیگر بگذرانید، هرگز فرصت کشف فرصتهای مختلف را نخواهید داشت. با وقت آزاد بیشتر، ممکن است بتوانید در یک موسسه خیریه محلی داوطلب شوید یا به فردی نیازمند کمک کنید. تعیین ارزش مادی برای این نوع کارها سخت است، اما این سبک کارها ذاتاً شما را پویا نگاه میدارند و احساس بهتری هم نسبت به زندگی خواهید یافت.
- دلیل شماره ۶ - به روابط شخصی شما کمک میکند
مهارتهای خوب مدیریت زمان برای داشتن روابط قوی و سازنده ضروری است. هر چه وقت آزاد بیشتری را با دوستان و خانواده خود بگذرانید، روابط شما بهتر خواهد شد، تصمیمات بهتری خواهید گرفت، ایدههای بهتری خواهید داشت و اطرافیان شما متوجه این موضوعات خواهند شد. روابط شخصی قویتر تمام جنبههای زندگی شما را بهبود میبخشد.
- دلیل شماره ۷ - وضعیت شغلی شما را بهبود میبخشد
داشتن مهارتهای مدیریت زمان به شما این امکان را میدهد که زندگی خود را کنترل کنید و رهبری کار را به عهده بگیرید. با استراحت و خواب با کیفیت و کافی تصمیمگیریهای بهتری در محل کار خواهید داشت. دیگران این کیفیت بهتر را متوجه خواهند شد و نتیجه آن افزایش فرصتهای شما برای ارتقاء خواهد بود.
- دلیل شماره ۸ - توانایی تصمیم گیری شما را افزایش میدهد
مهارتهای مدیریت زمان به شما کمک میکند از استرس دوری کنید و خواب کافی داشته باشید. این تغییرات تأثیر قدرتمندی بر کیفیت تصمیمات شما دارد و به نوبه خود تقریباً بر تمام جنبههای زندگی شما تأثیر میگذارد، از پیشرفت شغلی گرفته تا روابط، دوستیها و زندگی اجتماعی. از طریق مدیریت زمان موثر، میتوانید از تصمیمگیریهای ضعیفی که هنگام استرس، خستگی یا فشار میگیرید، اجتناب کنید.
- دلیل شماره ۹ - به کارهای بیشتری خواهید رسید
کنترل زمان برای بهرهوری عالی است. متوجه خواهید شد که در مدت زمان کمتری میتوانید کارهای بیشتری را انجام دهید. وقتی که دائماً از فکر و اعضای بدون خود بیهوده کار اضافه نکشید، تمرکز و کارآیی شما افزایش یافته است و در طول روز کاری خود هم استراحت خواهید داشت.
- دلیل شماره ۱۰ - فرصتها را از دست نخواهید داد
مهارت پایین در مدیریت زمان، بهرهوری شما را از بین میبرد و این به نوبه خود باعث از دست دادن فرصتها میشود. برای مثال، اگر یک همکار به طور مداوم در محل کار از شما برتری داشته باشد، احتمالاً جلوتر از شما ارتقا پیدا میکند و شما را پشت سر میگذارد. اگر میخواهید در رتبههای بالاتری قرار بگیرید، مهارتهای خوب مدیریت زمان به شما کمک میکند زمان خود را مدیریت کنید و از فرصتهای بیشتری بهره ببرید.
- میزیتو، نرم افزار مدیریت زمان و پروژه
با مطالعه دلایل مهمبودن مدیریت زمان، به راحتی متوجه میشوید که وقتی شروع به بهبود مهارتهای مدیریت زمان خود میکنید، یک چرخه مثبت ایجاد کردید. فرصت های بیشتری را بدست خواهید آورد، زمان آزاد بیشتر و عملکرد بهتری خواهید داشت و به طور کلی احساس شادی بیشتری خواهید کرد. مهارتهای خوب مدیریت زمان به طور چشمگیری تمام جنبههای زندگی شما را بهبود می بخشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شروع به استفاده از یک نرم افزار مدیریت زمان تا کارآیی را چند برابر کنید.
استفاده از میزیتو به عنوان نرم افزار مدیریت زمان و وظایف را از همین امروز شروع کنید.
با کلیک بر روی این قسمت، لینک این مقاله برای شما کپی میشود.