مسیر توسعه کسب‌وکار با افزایش راندمان کارکنان هموار می‌شود

کارکنان هر سازمان و کسب‌وکار، مهم‌ترین منابع آن هستند. در واقع کارکنان هستند که تعیین می‌کنند خدمات و محصولات ارائه شده تا چه حدی کیفیت داشته باشد. همچنین کیفیت کار و راندمان کاری کارکنان، تعیین‌کننده راندمان کلی کسب‌وکار است. اما صاحبان کسب‌وکارها چگونه می‌توانند بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهند؟ اگر شما هم مدیر یا مالک کسب و کاری هستید که این دغدغه را دارید، در این مطلب از وبلاگ میزیتو جدیدترین و کارآمدترین روش‌های افزایش راندمان کارکنان را به شما آموزش می‌دهیم.

راندمان کارکنان و روش‌های افزایش آن - وبلاگ میزیتو
راندمان کارکنان و روش‌های افزایش آن - وبلاگ میزیتو

کارآمدترین روش‌ها برای افزایش راندمان کارکنان

شاید برای صاحبان کسب‌وکارهای ناموفق این سوال پیش بیاید که چگونه برخی از رقبایشان، عملکردی بی‌نظیر دارند و دائما در حال پیشرفت هستند. در پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت‌های موفق علاوه بر یک استراتژی تجاری هوشمندانه، برنامه‌ریزی دقیق و ... از بهترین روش‌های افزایش راندمان کاری کارکنان خود استفاده می‌کنند. روش‌های افزایش راندمان کاری باعث می‌شوند، کارایی کارکنان چندبرابر وضعیت پیشینن شود. در ادامه این روش‌ها را به شکل واضحی برای شما معرفی کرده‌ایم.

استخدام نیروهای کارآمد

اولین و مهم‌ترین روش افزایش راندمان کاری، استخدام افرادی مناسب و کارآمد است. اگر می‌خواهید افراد جدید را وارد سیستم کسب‌وکار خود کنید، حتما طی یک جلسه حضوری، با آن‌ها مصاحبه کنید. این امر به‌ این خاطر است که از ویژگی‌ها و مهارت‌های افراد اطلاع پیدا کنید و بهترین نیروها را برای استخدام انتخاب کنید. برای مثال فردی که انضباط قابل قبولی ندارد، نمی‌تواند گزینه مناسبی برای بسته‌بندی محصولات باشد و این مساله تنها در مصاحبه‌های حضوری قابل‌درک است.

وقفه‌ها و حواس‌پرتی را به حداقل برسانید

برای افزایش راندمان کاری بسیار مهم است که حواس‌پرتی و دیگر عوامل مزاحم در حین کار را به حداقل برسانید. به‌عنوان مثال می‌توانید قوانینی را اعمال کنید که در آن کارکنان موظف باشند، در حین کار از تلفن همراه خود استفاده نکنند. یا اینکه از صحبت‌های طولانی بی‌فایده با یکدیگر بپرهیزند. این دست مسائل که در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسند، باعث می‌شوند راندمان کارکنان تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

حقوقی بالاتر از حد متوسط به کارکنان خود بدهید

تا جایی که ممکن است حقوق کارکنان را افزایش دهید. این امر کاملا واضح است که انگیزه کارکنان برای انجام کار دریافت حقوق است؛ بنابراین هرچقدر کارکنان حقوق بهتری دریافت کنند، عملکرد بهتری خواهند داشت و در نتیجه راندمان کاری خود را افزایش می‌دهند.

استفاده حداکثری از پاداش برای افزایش راندمان کارکنان

اگر کارکنان بدانند که عملکرد بهتر آن‌ها موجب کسب پاداش و تشویق شدن آن‌ها می‌شود، قطعا بهتر از قبل کار می‌کنند و راندمان خود را افزایش می‌دهند. این مساله کاملا واضح است که پاداش و تشویق می‌تواند، انگیزه مضاعفی درون انسان‌ها ایجاد کند. از سوی دیگر تا حد ممکن از جریمه و سرزنش کارکنان خودداری کنید. جریمه نقدی و انتقاد به شیوه نادرست می‌تواند، موجب ناامیدی و اضطراب در میان کارکنان شود.

جلساتی مختصر و مفید برگزار کنید

در بسیار از کسب‌وکارها برگزاری جلسات مختلف یک امر ضروری است و اهداف کاری را برای روزهای آینده مشخص می‌کند. اما متاسفانه در بیشتر اوقات جلسات تنها ساعات کاری کارکنان را تلف می‌کنند و هیچ تاثیر مثبتی در آن‌ها به‌وجود نمی‌آورد و جلسات نباید به این شکل باشند. کوتاه و کارآمد کردن جلسات می‌تواند به بهبود راندمان کارکنان شما کمک کند.

برای حل این مشکل لازم است، جلسات را با یک برنامه واضح شروع کنید. این کار کمک می‌کند که جلسه متمرکز و کارآمد باشد. همچنین باید بحث را به یک زمان خاص محدود کنید. در آخر، مطمئن شوید که جلسه را با یک نتیجه‌گیری واضح به پایان می‌رسانید. این کار باعث می‌شود، کارکنان اهداف شما را بهتر درک کنند.

 

بررسی مداوم عملکرد کارکنان

یکی از حیاتی‌ترین عوامل در افزایش راندمان کارکنان بررسی عملکرد کارکنان به شکل واضح و منظم است. بررسی عملکرد کارکنان موجب افزایش روحیه مسئولیت‌پذیری کارکنان و در نتیجه افزایش راندمان آن‌ها می‌شود. همچنین اگر بررسی‌ها به طور منظم اتفاق بیفتند، به شما این اجازه را می‌دهند که هر مشکلی را سریعا تشخیص بدهید و از تبدیل‌شدن آن به مشکلات مهم‌تر جلوگیری کنید.

برای استراحت در ساعات کاری و شیفت کارمندان اهمیت قائل شوید

استراحت‌های کوتاه در زمان کار می‌تواند به بهبود راندمان کارکنان کمک کند. وقتی کارکنان استراحت می‌کنند، می‌توانند با انرژی و کارایی بیشتری فعالیت کنند. استراحت به کارکنان کمک می‌کند تا با انرژی عالی و ایده‌های جدید، وظایف خود را انجام دهند. علاوه بر این، استراحت به کارکنان این اجازه را می‌دهد، با همکاران خود روابط بهتری داشته باشند. این روابط می‌توانند، کارکنان را سرزنده‌تر و کارکردن را لذت‌بخش کنند که همین مساله باعث افزایش راندمان کارکنان می‌شود.

فضایی دوستانه در کسب‌وکار خود بسازید

یکی از راه‌های افزایش راندمان کاری که ممکن است در نگاه اول برای صاحبان کسب‌وکارها خوشایند به نظر نرسد، تقویت روابط و دوستانه‌تر شدن محیط کار است. ممکن است شما به‌عنوان یک مدیر تصور کنید که فضای دوستانه و تقویت روابط میان کارکنان، موجب بی‌نظمی در فضای کاری می‌شود. اما باید بدانید که این تصوری کاملا اشتباه است. تشویق کارکنان به معاشرت با یکدیگر اگر در چارچوب درستی باشد، می‌تواند تا حدود زیادی برای کسب‌وکار شما مفید باشد.

انعطاف در ساعات کاری

انعطاف در ساعات کاری یکی از مواردی است که نقش پررنگی در افزایش راندمان کاری کارکنان دارد. در شرایطی که کارمندان قادر باشند، انتخاب کنند که چه زمانی روز کاری خود را شروع کنند یا به پایان برسانند، به‌احتمال زیاد می‌توانند بیشترین کیفیت و کارایی را برای کسب‌وکار شما داشته باشند. زیرا ممکن است برخی از کارکنان به دلایلی مختلفی همچون مسائل شخصی، نتوانند در ساعاتی از روز با خیالی آسوده فعالیت کنند.

با افزایش راندمان کارکنان پیشرفت کسب‌وکار خود را تضمین کنید

پیشرفت یک کسب‌و‌کار بدون افزایش راندمان کاری کارکنان غیرممکن است. داشتن راندمان کاری بالا نیز بدون اهمیت‌دادن به کارکنان امکانپذیر نیست. زیرا کارکنان هستند که بار اصلی هر کسب و کار را بر دوش دارند. پس به یاد داشته باشید، کارکنان شاد و باانگیزه معمولا راندمان کاری بهتری دارند و بنابراین، فضای کسب‌وکار خود را به فضایی تبدیل کنید که کارکنان وظایف خود را در آن به بهترین شکل انجام می‌دهند.

از نرم افزارهای مدیریت پروژه برای افزایش راندمان کارکنان بهره ببرید

یکی از بهترین ابزارهای افزایش راندمان کارکنان، نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین است. با استفاده از نرم‌افزار مدیریت پروژه می‌توانید در لحظه از وضعیت پروژه کاری و وظایف همکاران خود مطلع شوید. ابزار افزایش راندمان کارکنان، به شما کمک می‌کند تا بدون محدودیت مکانی و زمانی بهترین تصمیمات را برای تیم خود اتخاذ کنید.

میزیتو، ابزار افزایش راندمان کارکنان


مطلب مرتبط:

هدایت تیم | نکاتی در مورد هدایت و مدیریت تیم‌ها توسط مدیران موفق