مدیریت پروژه کار بسیار پیچیده‌ای است. جلوگیری از اتلاف منابع، تقسیم صحیح وظایف بین اعضاء، زمان‌بندی دقیق و عدم تداخل بخش‌های مختلف پروژه با یکدیگر و ... وظیفه اصلی یک مدیر پروژه است. در روزگار گذشته فقط کاغذ و قلم بود و مدیر پروژه‌ای که باید با همین کاغذ و قلم معجزه می‌کرد و بهترین حالت را برای پیشرفت پروژه ترسیم می‌کرد، اما امروزه ابزارها بهترین دستیاران مدیران پروژه هستند.

 نرم افزار گانت چارت
نرم افزار گانت چارت


نرم افزارهای مدیریت پروژه دارای بورد، تقویم و از همه مهم‌تر گانت چارت هستند تا مدیر پروژه بهترین تصویر از وضعیت پروژه خود را مشاهده کرده و امکان اتخاذ بهترین تصمیم‌ها را برای پیشبرد پروژه داشته باشد.

معنی گانت چارت

نمودارهای گانت همانطور که می‌دانیم، توسط مهندس هنری ال.گانت در قرن نوزدهم ساخته شد. یک نمودار میله‌ای افقی که وظایف پروژه روی محور عمودی آمده است و سیر زمانی روی محور افقی است. خلاصه عناصر نمودار گانت، وظایف، مدت زمان انجام وظیفه و وابستگی بین وظایف هستند. گانت چارت در حقیقت ترسیم وظایف پروژه در یک خط سیر زمانی‌ است تا مدیر پروژه بهترین تصویر از وضعیت وظایف پروژه را ببیند.

گانت چارت فارسی چه مزیت‌هایی دارد؟

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه با تقویم میلادی یا تقویم غیر فارسی همیشه چالش بزرگی برای مدیران پروژه ایرانی و همچنین همکاران ‌آن‌ها بوده و هست. ساختار تقویم میلادی عموما افراد را دچار خطا می‌کند و تشخیص تاریخ دقیق و درست برای انجام یا سررسید وظایف گاها بسیار مشکل می‌شود. از طرفی گانت چارت به زبان انگلیسی دارای ساختاری از چپ به راست است که با توجه به عادات عرفی ایرانیان و عادت به نوشتن از راست به چپ خود معضل بزرگی برای کاربران و مدیران ایجاد می‌کند.

نمونه گانت چارت فارسی
نمونه گانت چارت فارسی

 

در اینجاست که استفاده از یک نرم افزار مدیریت پروژه با گانت چارت به زبان فارسی مزیت بزرگی برای استفاده کنندگان فارسی زبان است. ساختار از راست به چپ و هماهنگ با تقویم فارسی درگیری ذهنی بابت تداخل زمان‌های میلادی را کاملا برطرف می‌کند.

آیا امکان ایجاد گانت چارت در اکسل وجود دارد؟

در مرحله اول می‌توانیم پاسخ این سوال را بله بدهیم، شما می‌توانید در اکسل با استفاده از ستون‌ها اطلاعات را وارد کنید و ساختاری شبیه به گانت چارت پیاده نمایید اما یک مشکل عمده در این بین وجود دارد، اکسل نرم افزار مدیریت پروژه نیست.

نمی‌توان در آن وظیفه تعریف کرد، نمیتوان وظایف را به افراد ارجاع داد. نمی‌شود در اکسل وضعیت پیشرفته پروژه را مشاهده کرد ویا موارد بسیاری دیگر.

گانت چارت در اکسل
گانت چارت در اکسل

 

گانت چارت آنلاین و موارد استفاده از آن

گانت چارت یک نمودار مفید اما در عین حال حساس و پیچیده است. مدیر پروژه باید همیشه برای هر نوع تغییری آماده باشد. مشتری نظر خود را تغییر می‌دهد، منابع تغییر می‌کنند، اعضاء و کاربران پروژه تغییر می‌کنند و ... در چنین شرایطی دسترسی مستقیم و آنلاین به نمودار گانت در نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین به مدیر میزکار این امکان را می‌دهد تا تصمیمات خود را در لحظه اصلاح کند و مسیر را برای ادامه مسیر پروژه هموار نماید.

نحوه تنظیم گانت چارت

برای ترسیم و طراحی یک گانت چارت روش زیر پیشنهاد می‌گردد.

  • فازهای کاری پروژه را برنامه ریزی و مشخص کنید
  • وظایف را در فازها تعریف یا وارد کنید
  • جزئیات وظایف را مشخص کنید
  • طرفین مسئول را (شرکت، افراد) مشخص کنید
  • از نمایش تاریخ شروع و خاتمه برای هر وظیفه اطمینان حاصل کنید
  • زمان مرخصی و تعطیلات را مشخص کنید
  • وابستگی وظایف را یادداشت و تعریف کنید

حالا شما یک گانت چارت دارید که می‌توانید از آن بهره ببرید.

گانت چارت Gantt chart
گانت چارت Gantt chart

 

پاسخ به چند سوال مهم در رابطه نمودار گانت

۱- معایب نمودار گانت چه هستند؟

این نمودارها اگر به صورت صحیح برنامه‌ریزی و پیاده نشوند می‌توانند باعث پیچیدگی بی‌مورد پروژه بشوند. مدیریت زمان‌بندی و رعایت تداخل وظایف و وابستگی آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

۲- نمودار گانت به شما چه می گوید؟

نمودار گانت، طرح پروژه را به صورت بصری روی خط سیر زمانی و مشخصاً وضعیت هر وظیفه را در پروژه و مسئول انجام آن را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، نمودار گانت روش بسیار آسان برای ساده کردن یک پروژه پیچیده است!

۳- آیا نمودارهای گانت باید مدام به روز شوند؟

وقتی مسیر و برنامه پروژه تغییر می‌کند، وظایف و گانت چارت نیز باید تغییر یابد که غالباً این کار نادیده گرفته می‌شود. به این علت، نمودارهای گانت دچار عدم تطبیق می‌شوند و طبعا اطلاعات درستی به تیم نخواهند داد.

گانت چارت میزیتو
گانت چارت میزیتو

 

نرم افزار ترسیم گانت چارت

میزیتو یک نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین است که به شما امکان تعریف پروژه‌های متعدد را می‌دهد. پروژه‌هایی که هر کدام می‌تواند اعضا و وظایف مشخص خود را داشته باشند. در ادامه...

  • هر پروژه نمودارهای مشخص خود را دارد و مدیر پروژه با یک نگاه کوتاه متوجه وضعیت پیشرفت این پروژه‌ها خواهد شد.
  • تقویم پروژه این امکان را فراهم می‌کند تا مدیر پروژه وضعیت کاری هر روز را در پروژه بر روی تقویم ببیند.
  • بورد پروژه این امکان را به مدیر می دهد تا نظم دقیق‌تری به وظایف خود بدهد و براساس ستون‌های مورد نیاز خود وظایف را در قالب ستون‌های متفاوت دسته‌بندی کند.
  • در نهایت گانت چارت این امکان را به مدیر می‌دهد تا تصویری دقیق از وضعیت سیر زمانی پروژه، وضعیت پیگیری وظایف و در نهایت وابستگی وظایف داشته باشد. امکاناتی که هر کدام باعث ایجاد دید بهتری نسبت به پروژه در ذهن مدیر پروژه خواهد شد.

میزیتو، نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین با امکان نمودار گانت یا گانت چارت فارسی