مطالعات نشان می دهد که کارکنانی که محیط کار آن ها خسته کننده و نامطلوب است، 38 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف هستند. بنابراین، ایجاد یک محیط کاری پر انرژی و مثبت می تواند به کارکنان کمک کند تا بازده کاری بیشتری داشته باشند.

عدم وجود نظم و انضباط کاری = بهم ریختگی و آشفتگی شرکتی
عدم وجود نظم و انضباط کاری = بهم ریختگی و آشفتگی شرکتی

یک محیط کاری پر انرژی و مثبت می تواند انگیزه خوبی برای ادامه کار باشد، زیرا برای رضایت کارکنان، سلامت و حتی بهره وری در کار، اهمیت زیادی دارد. محیط کار شما باید دارای ویژگی هایی باشد تا شما در آن احساس آرامش و رضایت مندی داشته باشید. گاهی اوقات، برخی افراد از محل کار خود راضی نیستند و محیط کار به آنها، استرس شدید وارد می کند. به نظر می رسد که یک محیط کاری پر انرژی و مثبت می تواند تاثیر زیادی بر روحیه افراد در محل کار داشته باشد.

یک محیط کار مناسب باعث می شود که کارکنان هنگام کار کردن احساس خوبی داشته و همین موضوع، باعث ایجاد انگیزه برای حفظ عملکرد مناسب آن ها در طول روز می شود.

در اینجا به چند ویژگی یک محیط کاری پر انرژی و مثبت اشاره می کنیم:

 

1- ارزش های مثبت

در ابتدا باید توجه کنید که آیا محل کار شما جایی برای ارتقاء ارزش های مثبت است یا خیر. در صورتی که مدیریت، در محل کار، بر طبق دستورالعمل های درست و ارزش ها عمل کند، در ایجاد انگیزه در کارکنان تاثیر گذار خواهد بود. شرکتی که به کیفیت کار متعهد بوده و همچنین شیوه های اخلاقی و صادقانه کسب و کار را رعایت می کند، می تواند در ارائه یک محیط کاری پر انرژی و مثبت برای کارکنان بیشتر متعهد باشد.

2- باز بودن خطوط ارتباطی

عدم ارتباط بین کارکنان و یا فضای بسته کاری می تواند در محیط کار تاثیر گذار بوده و ناامید کننده باشد. حفظ خطوط ارتباطی برای کارمندان و کارفرمایان، در محیط کار بسیار مهم است. این موضوع، به کارکنان کمک می کند تا اعتبار خود را حفظ کرده و احساس رضایت مندی داشته باشند.

 

به این ترتیب، آن ها پی می برند که دیده و شنیده شده و مورد توجه قرار می گیرند. این نکته که، ایده ها و عقیده های آن ها به سازمان کمک می کند، می تواند روحیه کار را در محل کار به طور قابل توجهی افزایش دهد.

3- فضای کاری مناسب و کارآمد

اگر محل کار از فضای ضعیفی برخوردار باشد، هیچ کدام از کارکنان با میل و علاقه کار نخواهند کرد. کارکنان در محل کار، دوست دارند در فضایی دوستانه و مناسب کار کنند و اگر مشکلی در کار ایجاد شود، آن را به طور غیرمستقیم مطرح کنند. فضای بسته و نامناسب کاری تنها سبب ایجاد استرس، ترس و نگرانی در محل کار خواهد شد. یک محیط کاری پر انرژی و مثبت جایی است که افراد در آن به خلاقیت و بهره وری تشویق شوند.

4- تمرکز بر آموزش در محیط کاری پر انرژی و مثبت

شرکتی که نیروی کار خود را بر اساس تغییرات مداوم، به روزرسانی و مجهز کند، معمولا بازده بیشتری در کار خواهد داشت. بهترین شرکت ها از محیطی برخوردار هستند که در آن ، اهمیت ارائه آموزش به کارکنان، به روز کردن سیستم های قدیمی و ارائه ابزارهایی جدید به کارکنان را مد نظر قرار داده و از وقت خود بهتر استفاده کند.

به این ترتیب، چنین محیط های کاری به راحتی می توانند وارد رقابت در جهان امروز شود. همین موضوع می تواند سبب رضایت کارکنان، بهره وری و ایجاد یک محیط کاری پر انرژی و مثبت شود.

5- رهبری مثبت

رهبری، نقش مهمی در ایجاد یک محیط کاری پر انرژی و مثبت ایفا می کند. رهبران خوب نمونه ای مثبت برای کارکنان خود هستند که به دنبال ایجاد یک فضای آرام تر و مثبت هستند. رهبران خوب، خطوط ارتباطی را افزایش داده و تلاش می کنند تا اطمینان حاصل شود که کل عملیات به اندازه ای هموار است که راه را برای پیشرفت باز خواهد کرد.

6- کار گروهی

یکی دیگر از ویژگی های یک محیط کاری پر انرژی و مثبت ، فضای کار گروهی است. جایی که کارکنان از کار کردن در کنار یکدیگر، احساس خوبی داشته و در آنجا، مدیریت برای اطمینان از ایجاد فضای کار گروهی در مسیر آن ها کار می کند.

در یک محل کار ایده آل، همه از نقش خود آگاهی دارند و می دانند که چگونه به هدف نزدیک شوند. در این محیط کار، از کارکنان حمایت شده و هر کارمندی با هم به سمت یک هدف مشترک حرکت می کنند.

7- تعادل بین کار و زندگی

محیط کاری پر انرژی و مثبت ، بین کار و زندگی شما نوعی تعادل سالم ایجاد می کند، به طور کلی می تواند به عنوان یک محل کار مثبت در نظر گرفته شود. بهترین کارفرمایان می دانند که زمانی که کارکنان آن ها دغدغه زیادی در مورد زندگی شخصی خود، نداشته باشند، به همان اندازه، رضایت شغلی بیشتری داشته و در کار خود بیشتر تمرکز می کنند.

8- پیگیری مداوم

زمانی کارکنان قادر باشند که نیازها و اهداف مختلف زندگی خود را از قبیل خانواده، دوستان و غیره را بر آورده کنند، به این ترتیب، می توانند احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته و از کار کردن در محیط کاری خود لذت ببرند. جدا از این، کارکنانی که در معرض تجربیات بیشتری در زندگی خارج از کار هستند می توانند از تجربیات خود در کار، استفاده کنند.

روابط کاری که در آن صداقت و دوستی وجود داشته باشد و هر کسی به انجام صحیح و دقیق وظایف خود بپردازد از ویژگی های بارز یک محیط کاری است.

10- ارزیابی بازخورد کاری کارمندان و نحوه ی انجام وظایف آنها باعث پیدا کردن نقاط قوت و ضعف می شود.

اگر محیط کار شما دارای ویژگی های فوق باشد، به شما تبریک می گوییم. محیط کار شما، می تواند شانس خوبی برای پیشرفت در آینده باشد یک محیط کاری فعال و پر انرژی که بتواند خلاقیت هم داشته باشد حتما یک فضای کاری نمونه خواهد بود و می تواند زودتر از دیگر تجارتها به موفقیت دست پیدا کند .

  • میزیتو به راحتی می تونه یک محیط پویا و پر نشاط با پتانسیل بالا رو برای شرکت شما ایجاد کنه ...!

 


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello