با گیمیفیکیشن (Gamification) در منابع انسانی و کسب‌وکار آشنا هستیم، اما چطور می‌توان از گیمیفیکیشن در روش‌های اسکرام (Scrum) و اجایل(Agile) استفاده کرد؟

متخصصان حوزه منابع انسانی معتقد هستند که استفاده از این روش برای نیروی کار جوان جذابیت دارد، مهارت‌های نرم و سخت افراد را تقویت می‌کند و کارمندان را در سیستم تشویق و پاداش به شکل صحیح هدایت خواهد کرد.

گیمیفیکیشن  در اسکرام و اجایل
گیمیفیکیشن در اسکرام و اجایل

 

اما بسیاری از این صاحب نظران حوزه منابع انسانی معتقدند اگر بخواهیم در شرکت‌های تکنولوژی، به ویژه شرکت‌های ارائه دهنده‌ی «نرم افزار» که بیش از همه مجبور به نوآوری هستند از گیمیفیکیشن استفاده کنیم به مشکلاتی برخواهیم خورد.

براساس مقالات زیادی که در این زمینه منتشر شده از جمله از طرف موسسه منابع انسانی آمریکا، استفاده از گیمیفیکیشن در کنار محاسن تبعاتی هم دارد.

نکته اول: گیمیفیکیشن می‌تواند آسیب احساسی ایجاد کند.

نکته دوم: ذات بازی همیشه یک برنده دارد و یک بازنده، پس افراد یا برنده می‌شوند یا بازنده و حد وسطی وجود ندارد. به صورت کلی می‌توان گفت: بازی‌ها برای همه مناسب نیستند؛ درست مانند زندگی واقعی. اکثر شرکت‌هایی که هدفشان استفاده از گیمیفیکیشن بوده، رویکرد «احتیاطی و هشدار دهنده» برای بازی‌ها در نظر گرفته‌اند.

مثال‌هایی از پیاده سازی گیمیفیکیشن در بزرگترین شرکت‌های دنیا

در شرکت آمازون ایستگاههای بازی برای کارگران در نظر گرفته شده تا خستگی فیزیکی خود را تخلیه کنند و با روحیه بهتری به کار خود ادامه دهند.

در شرکت اوبر (Uber) سرویس درخواست خودروی آنلاین به راننده‌ها بابت طی مسافت‌های بیشتر یا تعداد سفر بیشتر پاداش‌های نقدی در نظر گرفته می‌شود تا رانندگان برای ادامه رانندگی طی یک روز مشتاق‌تر باشند.

به عنوان مثال دیگر می‌توان به این مورد اشاره کرد که در بعضی شرکت‌ها نیز برای کاهش هزینه‌های مراقبت بهداشتی، کارگران در صورتیکه به اهداف تناسب اندام دست یابند مدال‌هایی دریافت خواهند کرد.

گیمیفیکیشن در Agile
گیمیفیکیشن در Agile

 

گیمیفیکیشن در Agile

گیمیفیکیشن در متد چابک تکنیکی است برای استفاده از اصول و مکانیسم‌های بازی در فرآیند توسعه نرم‌افزار که باعث تقویت تعامل تیم و القای رفتارهای مطلوب خواهد شد. علاوه بر این، در گیمیفیکیشن چابک، به کارمندان یا بازیکنان برای انجام موفقیت‌آمیز یک کار خاص، نشان‌ها و امتیازات به عنوان پاداش داده می‌شود.

علاوه بر امتیاز و جوایز، سایر عناصر گیمیفیکیشن که می‌توانند استفاده شوند عبارتند از:

  • تابلوهای امتیازات
  • نمودارهای عملکرد
  • آواتارهای مختلف

به طور خلاصه، این رویکرد به دنبال این است که فرآیند توسعه نرم افزار را جذاب‌تر و لذت بخش‌تر کند و در عین حال رسیدن به اهداف تیم را تضمین نماید.

گیمیفیکیشن در اسکرام

درست مانند گیمیفیکیشن در روش چابک، می توانید گیمیفیکیشن را در اسکرام نیز انجام دهید. گیمیفیکیشن اسکرام را می توان با استفاده از ابزار مدیریت پروژه مانند میزیتو پیاده سازی کرد. برای شروع گیمیفیکیشن در اسکرام، لازم است قوانین بازی و پاداش‌ها را مشخص می‌کنید.

دقت داشته باشید که شما می‌توانید مفهوم یا اصول بازی را برای رفع نیازهای خاص خود در بازه‌های مختلف زمانی تغییر دهید.

مزایای استفاده از گیمیفیکیشن
مزایای استفاده از گیمیفیکیشن

 

مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در تیم‌های توسعه نرم افزار چیست؟

در زیر چند مزیت وجود دارد که توضیح می‌دهد چگونه گیمیفیکیشن به یادگیری و توسعه چابک کمک می‌کند:

الف. تغییر رفتار را تسهیل می‌کند

گیمیفیکیشن از عناصر انگیزشی بیرونی مانند پاداش، امتیاز، شهرت و مشوق‌ها برای تغییر رفتار کارکنان استفاده می‌کند. این تغییر رفتار توسط پاداش‌های خارجی که ماهیت ملموس دارند هدایت می‌شود.

ب. یادگیری را سرگرم کننده و تعاملی می‌کند

مزیت بعدی گیمیفیکیشن چابک این است که یادگیری را لذت بخش‌تر و فراگیرتر می‌کند. مدیریت می‌تواند مجموعه مناسبی از بازی‌ها، مکانیسم‌های بازی و عناصر بازی را معرفی کند تا همه کارکنان را برای مشارکت و ارائه بهترین نتیجه تشویق کند.

ج. عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد

استفاده از گیمیفیکیشن در محل کار نیز به بهبود عملکرد شناختی هر فرد یا شرکت کننده کمک می‌کند. گنجاندن بازی های مغزی در توسعه نرم افزار چابک ممکن است به بهینه‌سازی توانایی مغز برای پردازش اطلاعات جدید کمک کند.

د. نوآوری در محل کار را تقویت می‌کند

چهارمین مزیت گیمیفیکیشن در روش چابک این است که نوآوری در محل کار را تقویت می‌کند. قابل درک است که گنجاندن بازی‌ها در محیط کار، علاوه بر پاداش‌های بیرونی، باعث ایجاد انگیزه در اکثریت کارکنان می‌شود تا به طور کامل درگیر شوند. به امید برنده شدن جوایز، کارمندان علناً ایده‌های خود را به اشتراک می گذارند و برای تکمیل کار فراتر از مسئولیت خود عمل می‌کنند.

سخن پایانی

افزایش مشارکت کارکنان و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها مطمئناً محیط کار را خلاق‌تر می‌کند. علاوه بر این، با تبدیل فرآیند توسعه چابک به یک بازی، سازمان‌ها می‌توانند افرادیکه برای عملکرد بهتر نیاز به انگیزه بیرونی دارند را درگیر کنند.