نمودار گانت چیست؟

نمودار گانت معمولاً برای تصویر‌سازی فعالیت‌ها (وظایف یا رویدادها) است که در یک خط زمانی افقی نمایش داده می‌شود. این نمودار بر پایه طرح اصلی هنری گانت بنا شده که خود از هارمونوگرافی کارول آدامیسکی تکامل یافته است.

گانت چارت فارسی - نرم افزار میزیتو
گانت چارت فارسی - نرم افزار میزیتو


نمودار گانت یک نمودار میله‌ای افقی است که طرح برنامه‌ریزی شده پروژه و وظایف یا رویدادهای آن را بین تاریخ شروع و پایان نشان می‌دهد. هر نوار در نمودار گانت نشان دهنده یک کار است، در حالی که تاریخ‌ها به صورت افقی قرار می‌گیرند.

نمودا‌رهای گانت مدرن همچنین می‌توانند وابستگی‌های وظایف را نسبت به هم نشان دهند. یک نمودار گانت ساده، مهلت‌ها، نقاط عطف (milestones) و پیشرفت پروژه را شفاف می‌کند. همه اعضای تیم شما می‌دانند که باید روی چه چیزی کار کنند و این وظیفه چه زمانی و چگونه بر پروژه کلی تأثیر می‌گذارد.

در حالی که تقریبا هیچ دو نمودار گانتی یکسان به نظر نمی‌رسند، بیایید نگاهی دقیق‌تر به اجزای اصلی آنها بیندازیم.

عناصر اصلی

  • تاریخ/زمان: تاریخ و مدت زمان هر کار اغلب بر حسب روز/هفته/ماه نمایش داده می‌شود. طول هر وظیفه به شکل یک مستطیل است که به شما می‌گوید که انتظار می‌رود یک کار چقدر طول می‌کشد که به عنوان مدت زمان کار شناخته می‌شود.
  • وظایف: فعالیت‌های افراد هستند که در مراحل مختلف باید تکمیل شوند.
  • مسیر بحرانی: هر توضیحی در مورد ساختار نمودار گانت باید شامل چیزی به نام مسیر بحرانی نیز باشد. مسیر بحرانی به پدیده‌ای اشاره دارد که در آن هر فعالیتی می‌تواند باعث تأخیر در فعالیت‌های بهم پیوسته و مرتبط از وظایف شود، بنابراین تاخیر در یک وظیفه می‌تواند موجب تغییر تاریخ پایان کلی پروژه شود.
نمودار گانت - نرم افزار میزیتو
نمودار گانت - نرم افزار میزیتو


نمودار گانت برای چه مواردی استفاده می شود؟

نمودار گانت در درجه اول برای کمک به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه‌ها در هر اندازه استفاده می‌شود، اما به صورت ویژه برای ساده‌سازی پروژه‌های پیچیده مفید خواهد بود. مدیریت پروژه با نمودار گانت می‌تواند شامل هر چیزی از برنامه‌های مدیریت منابع گرفته تا برنامه‌ریزی کمپین‌های بازاریابی باشد.

درک محدوده و الزامات یک پروژه با نمودارهای گانت آسان‌تر می‌شود. این نمودار فعالیت‌های مرتبط با هم را به صورت تصویری نمایش می‌دهد. همچنین می‌تواند به عنوان یک راهنمای سطح بالا برای مدیرانی که پیشرفت پروژه را بررسی می‌کنند، عمل نماید.

چگونه یک نمودار گانت ایجاد کنیم؟

برای ایجاد نمودار گانت حتی از یک کاغذ و قلم هم می‌‌توانید استفاده کنید اما بهترین روش استفاده از نرم افزارهایی است که امکان ایجاد نمودار گانت را به شما می‌دهد. پس بیایید به بررسی ویژگی‌های یک نرم افزار گانت چارت بپردازیم.

انتخاب یک نرم افزار گانت چارت: ویژگی‌های برتر

پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که فقط توانایی ایجاد نمودار گانت را ارائه می‌کنند یا فقط راه‌هایی برای پیکربندی نمودار گانت در اختیار شما قرار می‌دهند. با نرم افزار مدیریت پروژه میزیتو، به ویژگی‌های پویاتری دسترسی دارید که نمودار گانت بخشی از آن‌ها خواهد بود.

نرم افزار گانت چارت فارسی - میزیتو \n
نرم افزار گانت چارت فارسی - میزیتو


ویژگی‌های گانت چارت:

  • کشیدن و رها کردن: با کشیدن و رها کردن وظیفه، وظایف در محور افقی و عمودی به راحتی جابجا می‌شوند و مدت انجام وظیفه نیز به سادگی تغییر خواهد یافت که باعث سرعت در انجام کارها خواهد شد.
  • وظایف چند نفره: در نمای نمودار گانت نرم افزار میزیتو، این امکان به شما داده می‌شود که با اختصاص دادن یک وظیفه به چند نفر به جای تمرکز روی وظایف، روی افراد تمرکز کنید.
  • نشانگر خطوط عمودی: خط عمودی به شما اجازه می‌دهد به صورت پیوسته تاریخ امروز را مشاهده کرده و وضعیت سیر پروژه را زیرنظر بگیرید.
  • وابستگی‌ها: نشاندهنده وظایفی هستند که به هم وابسته هستند و امکان تکمیل آنها کاملا به یکدیگر بستگی دارد.