گانت چارت فارسی، موثرترین روش مصورسازی زمان‌بندی پروژه و ابزاری بسیار مهم برای مدیریت پروژه‌ها هستند. نمودار گانت همۀ مراحلی که باید انجام شوند را نشان می‌دهد. این نمودار زمان لازم برای تکمیل همۀ کارها و کارهای مرتبط با هم را مشخص می‌کند.

گانت چارت فارسی میزیتو
گانت چارت فارسی میزیتو

نمودار گانت از ستون‌های افقی استفاده می‌کند که مدت زمان انجام هر کاری را در پروژه نشان دهد به صورتی که خط سیر روی محور افقی است و کارها روی محور عمودی فهرست می‌شوند.

برای درست کردن نمودار گانت به دست کم سه نوع داده نیاز دارید:

  • زمان یادآوری وظیفه
  • زمان شروع هر وظیفه
  • مهلت انجام هر وظیفه

نکته مهم در استفاده از گانت چارت فارسی میزیتو امکان مصورسازی داده‌ها برای ارزیابی پروژه‌ها توسط رهبران یا مدیران پروژه است. مدیران با بهره‌گیری گانت چارت فارسی می‌توانند از داده‌هایی مانند:

· اطلاعات هر وظیفه و مدت زمانی که طول خواهد کشید

· چه وظایفی باید قبل از شروع وظایف دیگر (ارتباطات کاری) انجام شوند

· چه تیم هایی پروژه را انجام خواهند داد

مطلع شوند.

چه موقع باید از نمودار گانت استفاده کنید؟

مهلت‌های ازدست رفته یا وظایف فراموش شده سبب تاثیر موج دار و تاخیر کلی پروژه می‌شوند که با پیشرفت هر فاز پروژه بزرگتر نیز می‌شود. نمودارهای گانت، وظایف بسیار مهم و وابسته به یکدیگر را در مراحل اول پروژه مشخص می‌کنند تا امکان برنامه‌ریزی دقیق تر برای این وظایف ایجاد شود.

ایجاد نمودار گانت در میزیتو بسیار ساده است و به ساده‌سازی پروژه‌های پیچیده نیز کمک خواهد کرد.

مهم نیست پروژه بزرگ باشد یا کوچک، فعالیت‌های زیادی باید رخ دهند و افرادی که باید همکاری کنند. نمودار گانت می‌تواند به سوالاتی نظیر «چگونه این پروژه تکمیل خواهد شد؟» یا «نقاط کلیدی این پروژه چه هستند» پاسخ دهد.

با آغاز کار در پروژه‌، مواردی نیز باید تغییر کنند و تنظیم شوند. تنظیم خودکار یک تاریخ می‌تواند کل ضرب‌الاجل‌های بعدی را تغییر دهد و تیم می‌تواند مشاهده کند چطور این تغییرات، کل زمان بندی را متاثر خواهند کرد. و این بینش به هم‌افزایی جمعی در پروژه منجر خواهد شد.

نمودار گانت فارسی
نمودار گانت فارسی

سناریوهای متداول برای نمودار گانت

نمودار گانت در ابتدا برای هر وظیفه، تاریخ شروع و خاتمه‌اش را نشان خواهد داد و در ادامه امکان اضافه کردن فازهای کاری که بسیار کاربردی است وجود دارد و در ادامه وابستگی بین وظایف را نیز می‌توان مشخص کرد.

درک نحوۀ استفاده از نمودار گانت برای کسب‌و‌کارتان مهم است. از کاربردهای پرطرفدار نمودارهای گانت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

· برنامه‌ریزی اولیۀ پروژه: از نمودار گانت برای تخمین وظایف موردنیاز و تکمیل پروژه و برآوردهای زمانی که هر کاری چقدر طول خواهد کشید استفاده کنید. نمودار به تیم‌ها امکان می‌دهد منابع را با دقت برنامه‌ریزی و انتظارات ذینفعان را مدیریت کنند. بعلاوه، ترتیب وظایف موردنیاز را شرح می‌دهد.

· مصورسازی مسیر حیاتی: از نمودار گانت برای مشاهده اینکه چه نقاط برجسته‌ای برای تکمیل به‌موقع پروژه بسیار مهم خواهد بود. تیم‌ها می‌توانند وظایف مرتبط با هم را اولویت‌بندی کنند.

· اطلاع رسانی و پیگیری جوابگویی: نمودار گانت دید بصری را برای هرکسی ارائه می‌کند تا ضرب الاجل های از دست رفته را مشاهده کند و اینکه چه کسی مسئول آن وظیفه بوده است. همچنین به تیمتان امکان می دهد مشکلات را در مراحل اولیه شناسایی کنید و قبل از تاثیرگذاری بر سایر نقاط کلیدی برای اصلاح آن ها اقدام نمایید.

بهترین رویه‌های کاربرد نمودار گانت

چند نکتۀ کلیدی هنگام استفاده از نمودار گانت برای مصورسازی زمان بندی پروژه‌تان باید لحاظ شوند.

تمرکز روی وظایف با اولویت بالا

اگر هر اقدامی را که باید انجام شود فهرست کنید، نمودارهای گانت خیلی درهم ریخته و پیچیده می‌شوند. وظایف را براساس اولویت به گانت پروژه اضافه کرده تا پیچیدگی به حداقل برسد.

از نمودار گانت برای مدیریت منابع استفاده نکنید

وقتی مشارکت تیم ها در پروژه لازم است، درک نمودارهای گانت بسیار اهمیت دارند. اما نمودارها حیطۀ کلی وظایف و منابعی را که باید برای هر یک استفاده شوند نشان نمی‌دهند. بر نمودار گانت برای ادارۀ منابع پروژه‌ها متکی نباشید. به هر تیمی که وظیفه‌ای محول شده است، باید هزینه، منابع مورد نیاز و سایر محدودیت‌های مرتبط با پروژه را درک کند.

انعطاف پذیر باشید

داده‌هایتان را طوری تنظیم کنید که تاریخ‌ها منوط به هم باشند. نمودار گانت به تیم امکان می‌دهد به موانع پیش‌بینی نشده بسرعت واکنش دهد و سیر زمانی را هرجاییکه ضروری است تنظیم کند. همانطور که پروژه‌ها تغییر می‌کنند و مهلت‌ها به سر می‌رسند، تغییر یک تاریخ آسان خواهد بود و بقیه به طورخودکار تنظیم خواهند شد.

گانت چارت فارسی میزیتو
گانت چارت فارسی میزیتو

میزیتو نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین با گانت چارت فارسی

نمودار گانت فارسی مهمترین ابزار مصورسازی داده‌ها برای برنامه‌ریزی پروژه است. روشی ساده برای درک و پیگیری فرایند پروژه. این نمودار همراه با تقویم و بورد پروژه به شرکت امکان می‌دهد تصویر کاملی از فرایندهای پیچیده داشته باشید. برای استفاده بهتر از گانت چارت فارسی میزیتو می‌توانید بر روی مشاوره همکاران ما در تیم پشتیبانی نیز حساب کنید.

میزیتو


خواندن این مقالات هم پیشنهاد می‌شود:

میزیتو، گانت چارت فارسی با تاریخ شمسی
نمودار گانت و آنچه درباره آن لازم است بدانیم