وبلاگ میزیتو نقش سیستم‌های مدیریت کسب و کار در رشد سازمانی
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

نقش سیستم‌های مدیریت کسب و کار در رشد سازمانی

منتشر شده در ۹ روز پیش

زمان خوانش دقیقه

انتشار ۹ روز پیش

خوانش دقیقه

بسیاری از شرکت‌های امروزی به دنبال رشد هستند. در حقیقت، نظرسنجی گارتنر نشان می‌دهد ۴۵٪ مدیر عامل‌ها و ۶۲٪ از مدیرهای مالی (CFO) رشد سازمان را در سه اولویت استراتژیک خود در سال ۲۰۲۳ قرار داده‌اند. گسترش در حوزه‌های جدید کسب و کار، افزایش مشتریان یا تسهیل ادغام‌ها می‌تواند برای هر شرکتی‌ با هر اندازه‌ای که باشند، مؤثر واقع شود و این شرکت‌ها را در فراز جدیدی قرار دهد.
شرکت‌ها برای دستیابی به اهداف رشدشان، رویکردهای مختلفی دارند که پیچیده و چالش‌زا هستند. در این مقاله، نگاهی به این‌که سیستم‌های مدیریت کسب و کار چگونه می‌توانند به این فرآیند کمک کنند و چه مراحلی برای اجرای موفق آن‌ها نیاز است، می‌اندازیم.
 


انواع رشد سازمان و کسب و کار
تحقیقات مک‌کینزی نشان می‌دهد زمانی که شرکت‌ها در مسیرهای رشد چندگانه، سرمایه‌گذاری می‌کنند، ۹۷٪ احتمال بیشتری برای دستیابی به رشد پایدار و سودآور دارند. برای مثال، در اینجا سه راه اصلی رشد آمده است:

رشد طبیعی
این مورد شامل بهینه‌سازی فرآیندهای تولید برای افزایش کارایی است. مثال دیگر شامل کاهش هزینه‌های غیرضروری با بهره‌گیری از اتوماسیون برای عملکردهای خاص است. رشد ارگانیک بر پایه خودکفایی و اجتناب از بدهی است. این رویکرد به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بر اساس نقاط قوت و منابع موجود خود رشد کنند.

رشد استراتژیک
این نوع رشد نیاز به اقدامات دقیق‌تر دارد. ممکن است شامل ایجاد محصولات نوآورانه یا تدوین یک استراتژی بازاریابی متناسب، برای دست‌یابی به مخاطبان باشد. بر خلاف رشد طبیعی، این تلاش‌ها اغلب به منابع قابل توجهی نیاز دارند. برای موفقیت، شرکت‌ها به هماهنگی بین ایده‌های نوآورانه و دیدگاه استراتژیک نیاز دارند تا منابع را به کار گیرند.

ادغام‌ها، شراکت‌ها و تجمیع‌ها
زمانی که این رویدادها به‌صورت موفق اجرا می‌شوند، به شرکت‌ها امکان می‌دهند تا به بازارهای جدید نفوذ کنند، دسترسی به مشتریان خود را گسترش دهند و یا خدمات خود را تنوع بخشند. ادغام‌ها، شراکت‌ها و تجمیع‌ها معمولاً شامل ادغام با شرکت‌های موجود می‌شوند، که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، مذاکره و اجرای دقیق هستند. هر یک از این مسیرهای رشد سازمان با پیچیدگی‌ها و مشکلات خود همراه است. 
گام اول در این فرآیند پیچیده، شامل دیدگاه جامعی از شرکت مانند موجودی، مالیات، روابط با تامین‌کنندگان، رویه‌های عملیاتی و تطابق با مقررات است. این رشد به دیدگاهی واضح و برنامه‌ریزی ساختارمند نیاز دارد تا به سرعت به مشکلات احتمالی پاسخ داده شود و از فرصت‌ها بهره‌برداری گردد.
کارآیی در مقابله با شبکه پیچیده چالش‌هایی که در زمان گسترش به وجود می‌آید، بسیار مهم است. سازمان‌ها با مولفه کارآیی می‌توانند راه‌هایی شناسایی کنند که برای بهینه‌سازی فرآیندها، کاهش هزینه‌های عملیاتی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه مفید است.
 


مدیریت رشد با ابزارهای هوش مصنوعی
علاوه بر استراتژی‌های داخلی، ابزارهای مدرن نیز می‌توانند در دستیابی به رشد کمک کنند. راهکارهای مدیریت کسب و کار مبتنی بر یکی از گزینه‌ها هستند و می‌توانند چندین مزیت کلیدی در تلاش برای رشد ارائه دهند:
 

ادغام و هماهنگ‌سازی داده‌ها برای رشد سازمان
یکی از روش‌های موثر برای مدیریت رشد، ادغام و هماهنگی داده است. سیستم‌های مدیریت کسب و کار هوش مصنوعی، در طول ادغام یا شراکت، پلی بین انواع توابع، بخش‌ها و واحدهای سازمانی مختلف می‌سازند و داده‌ها را هماهنگ می‌سازند. آن‌ها یک مخزن داده متمرکز ایجاد می‌کنند که به عنوان استوانه مدیریتی عمل می‌کند و جریان اطلاعات را بدون وقفه فراهم می‌سازد. از آنجا که این سیستم‌ها از هر دستگاه متصل به اینترنت قابل دسترسی هستند، این سیستم‌ها سیلوهای داده را حذف کرده و سیستم‌ها و تیم‌ها را به هم متصل می‌کنند.

پایبندی به مقررات و دستورالعمل‌های قانونی
راهکارهای مدیریت کسب و کار می‌توانند در دوره‌های رشد به خفظ پایبندی به مقررات کمک کنند. این امر زمانی مهم است که یک شرکت به خطوط جدید کسب‌وکار وارد شود و یا درگیر ادغام و استخراج صنایع با دستورالعمل‌های تطابقی ناآشنا می‌شود. این راهکارهای رشد سازمان امکان ارتباطات قوی با ابزارهای پایبندی و ردیابی قوانین شخص ثالث را ارائه می‌دهند.

چابکی مستمر 
سیستم‌های مدیریت کسب و کار مبتنی بر ابر، امکان مشاهده داده‌های در زمان واقعی را فراهم می‌کنند و اجازه می‌دهند تا شرکت‌ها بتوانند تخصیص منابع را با توجه به نیازهای تغییریافته کسب‌وکار و شرایط اقتصادی تنظیم کنند. مقیاس‌پذیری راهکارهای ابر به شرکت‌ها امکان می‌دهد که بدون سرمایه‌گذاری یا اختلال‌های زیرساختی قابل توجه، رشد را مدیریت کنند. این سیستم‌ها می‌توانند در ادغام دارایی‌ها و منابع جدید در دوره‌های گسترش کمک کنند.
 


نکات مربوط به انتخاب و اجرای پلتفرم مدیریت کسب و کار
یک شرکت در حال رشد با چالش‌های مدیریتی مختلفی روبرو است و اغلب در میان تغییرات سریع، پیاده‌سازی و ادغام فناوری جدید مشکل است. هر چند اجرای راهکارهای فناوری در سال‌های اخیر هموارتر شده است، اما همچنان نیاز به تعهد سازمانی و مالی دارد. تضمین ادغام موفقیت‌آمیز یک سیستم مدیریت کسب و کار نیاز به یک رویکرد سیستماتیک دارد. مراحل زیر راهنمایی مفید است و بینش‌هایی در مورد چگونگی مدیریت و ساده‌سازی یک فرآیند انتخاب و پیاده‌سازی پیچیده ارائه می‌دهد:
۱.    تعریف دقیق اهداف
 تعیین دقیق اهداف بسیار مهم است تا در مسیر انتخاب و پیاده‌سازی هدایت شوید. اهداف خود را به وضوح بیان کرده و اطمینان حاصل کنید که با اهداف کلی و استراتژی‌های کسب‌وکارتان هم‌خوانی دارند. تعیین دقیق اهداف در انتخاب و پیاده‌سازی حیاتی است.
۲.    انتخاب راهکار مناسب. 
باید در نظر داشت که همه سیستم‌های مدیریت کسب و کار یکسان نیستند، بنابراین تحقیق دقیق ضروری است. گزینه‌های مختلف را برای شناسایی راهکاری که بهترین تطابق با نیازهای خاص کسب و کار و رشد سازمان شما را دارد، بررسی کنید.
۳.    مستندسازی و نقشه‌برداری فرآیندهای موجود
 قبل از ادغام عملیات خود در سیستم جدید مبتنی بر ابر، تمام فرآیندهای کسب و کار فعلی را به دقت مستندسازی کنید. این مرحله امکان می‌دهد تا فرآیندهای کنونی را در داخل سیستم به صورت دیجیتالی نقشه‌برداری کنید و یا حتی نقاط تکراری یا ناکارآمد را برای ابزار، جهت رفع مشکل مشخص کنید.
۴.    سفارشی‌سازی و پیکربندی
اگرچه بسیاری از سیستم‌های مدیریت کسب و کار دارای ویژگی‌های استانداردی هستند، اما اغلب نیاز به پیکربندی دستی دارند تا سیستم با نیازهای خاص کسب و کار شما منطبق شود. سفارشی‌سازی‌ها ممکن است شامل جریان‌های کاری، قالب‌های گزارش، سطوح دسترسی کاربر و استفاده از ماژول‌های مخصوص صنعت باشد.
۵.    انتقال داده
 انتقال داده‌های مرتبط از سیستم‌های موجود به راهکار ابری، یک فرآیند پیچیده است که شامل تمیز کردن داده، اعتبارسنجی و اطمینان از اصالت داده می‌شود. این مرحله با وجود پیچیدگی‌های آن، برای تجمیع تمام داده‌های شما در یک مکان برای پردازش و ذخیره‌سازی ساده ضروری است.
۶.    ارائه آموزش جامع
 کارآمدی یک راهکار مدیریت کسب و کار به تسلط کاربران آن بستگی دارد. برای هر عضو تیم، از مدیران گرفته تا کارکنان خط تولید آموزش جامعی تهیه کنید.
۷.    نظارت و بهینه‌سازی.
پس از پیاده‌سازی، نظارت بر عملکرد مهم است. از کاربران نظرات و بازخوردها را دریافت کرده و چالش‌ها را شناسایی کنید و پیشنهاداتی برای بهبود جریان کار جمع‌آوری کنید. ارزیابی مداوم، امکان سفارشی‌سازی‌های لازم یا ادغام ماژول‌های اضافی در طول زمان را فراهم می‌کند.
 
علاوه بر مزایایی که فناوری‌های جدید می‌توانند به یک سازمان ارائه دهند، پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت کسب و کار جدید نیز می‌تواند با فراهم کردن رویکرد یکپارچه و بهینه به عملیات کسب و کار، رشد سازمان را تسریع بخشد. 
با تعیین اهداف دقیق در فرآیند انتخاب راهکار و با سفارشی‌سازی مناسب، شرکت‌ها می‌توانند فرآیندها را بهینه‌سازی کرده، کارآیی را افزایش دهند و از تکرارها جلوگیری کنند تا پایه‌ای قوی‌تر برای گسترش سازمانی فراهم شود.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!