میزیتو: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های یک استارت‌آپ‌ افرادی هستند که حول یک ایده دور هم جمع‌شده‌اند و یک تیم تشکیل داده‌اند. اهمیت تیم‌سازی و کار تیمی این‌روزها برای هر پروژه‌ای در هر زمینه‌ای بسیار بالاست و در موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه نقش کلیدی و تاثیرگذاری دارند. اما چگونه می‌توانیم یک تیم حرفه‌ای، با‌انگیزه و سخت‌کوش بسازیم؟ راه‌های ساخت تیم کارآمد و قوی چیست؟ برای بهبود ارتباطات و شبکه‌سازی و ساخت یک تیم قدرتمند و منسجم چه باید کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، مقاله خواندنی جت را از دست ندهید!

انجام وظایف متفاوتی مانند ایده‌پردازی، برنامه‌نویسی، تولید محتوا، حسابداری، مدیریت مالی، بازاریابی، فروش و ... قطعا از عهده یک نفر به‌تنهایی برنمی‌آید. شما با کنار هم قراردادن افراد مستعد و علاقه‌مند می‌توانید یک تیم استارتاپی موفق داشته باشید تا با همکاری و تقسیم‌ کار، هم به پیشرفت فردی و هم به پیشرفت کسب‌وکارتان کمک کنید. 

اهمیت تیم سازی در کسب و کار

پایه و اساس هر کسب‌وکاری، داشتن یک تیم قوی و باانگیزه است. تیم‌سازی مانند تشکیل خانواده‌‌ است، خانواده‌ای که قرار است با استارتاپ‌شان زندگی کنند. وجود حامی مالی قدرتمند و ایده‌های عالی بسیار، جز با کمک افراد توانمند به نتیجه نخواهد رسید تاجایی‌که سرمایه‌گذاران نیز بر این عقیده‌اند: «ما روی تیم سرمایه‌گذاری می‌کنیم، نه ایده!». در یک تیم استارتاپی مثل یک تیم فوتبال، افراد با توجه به مهارت‌شان در جایگاه‌هایی متفاوت قرار می‌گیرند اما همگی در یک‌جهت و به‌سوی یک هدف عمل می‌کنند. بنابراین آن‌چه که در هر تیمی اهمیت دارد «هم‌افزایی» است. درواقع، توانمندی‌های متفاوتِ افراد کمک می‌کند تا یک ایده از زوایای مختلفی مورد تحلیل قرار بگیرد و به بهترین شکل پردازش شود. درنهایت، تیم به نوآوری و ابتکار در ارائه محصولات یا خدمات خود خواهد رسید. به همین سبب است که «داشتن یک تیم خلاق و کاربلد» را دارایی یک شرکت نوپا می‌دانند.

تجربه نشان داده است که رمز موفقیت استارتاپ‌ها، وجود بنیان‌گذارانی فنی است که کارکنانی متخصص را به کار می‌گیرند. پس برای قرار دادن اولین خشت برای بی‌نقص بالا رفتن دیوار موفقیت، در ادامه مقاله با نحوه تشکیل تیم و اصول و قواعد آن بیشتر آشنا شوید.

 

ویژگی مشترک تیم‌های موفق

"کن بلانچارد" کارشناس برجسته حوزه مدیریت با تاکید بر اهمیت کار گروهی این‌چنین می‌گوید: «هیچ‌کدام از ما به‌تنهایی نمی‌تواند به‌اندازه وقتی‌که همگی در کنار هم هستیم قوی باشد». تیم‌های موفق ویژگی‌های مشترکی دارند ازجمله:

  • توانایی مدیریت بحران: در هر گروه استارتاپی هنگام مواجهه با هر مشکلی، از اختلالات سیستمی گرفته تا عدم رضایت مشتری، حفظ آرامش و خونسردی کمک می‌کند تا مشکل سریع‌تر رفع شود و گروه از بحران به‌وجودآمده بحران جدیدی نسازد.
  • ارتباطات قوی: اعضای گروه باید با مهارت‌های ارتباطیِ کلامی، نوشتاری و ... آشنا باشند و بتوانند منظور خود را به‌درستی به یکدیگر و به مشتری انتقال دهند. محترمانه صحبت کردن و زبان بدن درست به ارتباط موثر گروه به‌ویژه در موقعیت‌های تنش‌زا بسیار کمک می‌کند.
  • داشتن روحیه قوی: همواره چالش‌های زیادی در برابر یک تیم استارتاپی وجود دارد. گروه باید آمادگی روبه‌رو شدن با مشکلات و توانایی نه شنیدن را داشته باشد، به همین خاطر ویژگی اصلی کارآفرینان موفق را «شجاعت» و «توانایی مبارزه با مشکلات» می‌دانند.
  • متمرکز روی هدف اصلی: "جیمز کش پنی" کارآفرین و بازرگان آمریکایی می‌گوید: «بهترین کار تیمی زمانی انجام می‌شود که اعضای آن، هریک به‌تنهایی برای هدف مشترکی تلاش کنند». همان‌طور که گفتیم، وجود چشم‌انداز مشترک در یک گروه باعث می‌شود همه در یک مسیر حرکت کنند و عدم وجود تمرکز بر کار اصلی گروه و توجه به حاشیه، آسیب‌های بزرگی به گروه وارد خواهد کرد.

علاوه بر این موارد، داشتن احساس مسئولیت، نظم و انضباط و تحویل به‌موقع کار، داشتن ابتکار عمل، علاقه به یادگیری، احترام متقابل، صبور بودن و داشتن امید به آینده، نه‌تنها یک تیم استارتاپی بلکه هر گروهی را به موفقیت می‌رساند.

نویسنده : زیبا حیدری


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو