چرا مدیریت کارها در زمان دورکاری مشکل است!؟

چرا مدیریت کارها در زمان دورکاری مشکل است!؟
چرا مدیریت کارها در زمان دورکاری مشکل است!؟

 

هنگام دورکاری چطور روز خود را سازمان‌دهی کنیم؟

کار‌کردن در خانه مزایای زیادی دارد، اما کمی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. وقتی دور‌کار هستید، آزادی و انعطاف بیشتری در ساعات کاری خود دارید، اما ممکن است گاهی‌ اوقات احساس سردرگمی کنید.

سازمان‌دهی و نظم‌دادن به برنامه روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا سلامتی، خوشحالی و بهره‌وری خود را در اولویت قرار دهید. در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آنها می‌توانید هنگام دورکاری برنامه بهتری برای روزتان داشته باشید و  از وقت خود بیشترین بهره را ببرید.

۱. ابزار مناسب دورکاری را پیدا کنید

حتماً قبل از هر کاری یک ساختار مناسب جهت دورکاری ایجاد کنید منظور استفاده از یک نرم‌افزار دورکاری و مدیریت وظایف قدرتمند است. شما باید بتوانید کارهای خود را مرتب کنید و ابزاری جهت یادآوری وظایف کاری داشته باشید تا هم بتوانید از نظم کاری خوبی بهره‌مند شوید هم بتوانید گزارش کاری مناسبی را به مدیر ارائه دهید.

به عنوان مثال می توانید از ابزارهایی نظیر میزیتو استفاده کنید.

 

۲. فضای اختصاصی برای کار خود داشته باشید

حتما نباید در خانه دفتر کار داشته باشید تا بتوانید دورکاری کنید، اما بهتر است قسمتی از خانه را مثل اتاق اضافی یا حتی میز آشپزخانه، فقط به کار‌کردن اختصاص دهید. مکان اختصاصی، فضایی است که بتوانید در پایان روز در آن را ببندید یا وسایل کار خود را از روی آن جمع کنید. انجام این کار باعث می‌شود جدایی مرز کار و زندگی خود را به‌طور فیزیکی نیز احساس کنید.

۳. به روتین روزانه خود بچسبید

اگر معمولا سر ساعت ۸.۳۰ صبح پشت میز خود می‌نشینید، سعی کنید این روتین را حفظ کنید. شاید به‌خاطر حذف رفت‌و‌آمد روزانه به محل کار، بتوانید صبح‌ها کمی بیشتر در رختخواب بمانید، اما مهم است که روز کاری شما همان ساختار رایج را داشته باشد؛ یعنی روز شما باید شامل کارهایی باشد مثل ورزش‌کردن، دوش‌گرفتن‌ و لباس رسمی پوشیدن که همیشه انجام می‌داده‌اید؛ همچنین بهتر است که با شروع روز کاری، پشت میز خود کار کنید تا در رختخواب یا روی مبل خانه.

۴. زمان خود را مدیریت کنید

موارد زیادی در خانه می‌توانند حواس شما را پرت کنند؛ برای مثال، سریال‌های تلویزیونی، تمیز‌کاری‌های عقب‌مانده یا بردن سگ‌ها به پیاده‌روی؛ اما راه‌های ساده‌ای نیز وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها در برابر این عوامل همیشگی حواس‌پرتی مقاومت کنید. در شروع روز کارهایی که باید انجام شود را در لیستی بنویسید، سپس ۳ اولویت اول را انتخاب کنید و ابتدا زمان خود را به انجام آنها اختصاص دهید.

اگر احساس کردید که نمی توانید متمرکز بمانید و مدام دچار حواس‌پرتی می‌شوید، تایمر را روی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تنظیم کنید و در آن مدت فقط کار کنید. سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه به خود استراحت بدهید و مجدد شروع به کار کنید.

۵. با همکاران خود در ارتباط بمانید

با رئیس و همکاران خود درمورد اینکه چطور می‌توانید با هم در ارتباط بمانید، صحبت کنید. آیا تماس‌های روزانه‌ای خواهید داشت؟ آیا در طول روز به ایمیل‌های خود پاسخ می‌دهید یا از پلتفرم‌های مدیریت زمان آنلاین برای حفظ ارتباط استفاده می‌کنید؟ دور‌کاری می‌تواند به تنهایی و انزوا منجر شود؛ بنابراین تلاش کنید تا با افراد نزدیک خود به‌طور منظم ارتباط برقرار کنید.

اگر به‌تنهایی و مستقل کار می‌کنید، با مراجعه‌کنندگان و مشتریان حرفه‌ای خود در ارتباط بمانید. این کار هم برای پروژه‌ها و کارهای شما مفید است و هم کمکتان می‌کند تا از بُعد اجتماعی کار لذت ببرید.

۶. تمرکز خود را مدیریت کنید

شاید پس از مدتی کار‌کردن، خود را در حال بالا‌و‌پایین‌کردن شبکه‌های مجازی و خواندن اخبار آنلاین بیابید. این موضوع، تأثیر زیادی بر بهره‌وری شما خواهد داشت. اگر می‌خواهید از اخبار روز آگاه باشید، بازه‌های زمانی مشخصی را به چک‌کردن اخبار اختصاص دهید. تایمر را روی ۱۰ دقیقه تنظیم کنید و زمانی که صدای زنگ پایان وقت را شنیدید، به کار خود برگردید.

کار‌کردن در خانه می‌تواند در ابتدا چالش بزرگی باشد، اما فرصتی عالی برای شما است. خیلی از افراد متوجه می‌شوند که موقع دورکاری تمرکز و بهره‌وری بیشتری دارند. با ابزارهای مناسب برای کار در خانه، می‌توانید ارتباط خود با دیگران را نیز حفظ کنید.

نمونه‌ای از یک روز کاری سازمان‌یافته

با مشاهده نمونه زیر می‌توانید متوجه شوید که برنامه یک روز کاری یک شخص دورکار چگونه است:

۶.۳۰ تا ۹ صبح: صبحانه، وقت‌گذرانی با خانواده، ورزش‌کردن و آماده‌شدن برای شروع روز؛

۹ تا۹:۳۰ صبح: اعلام حضور به همکاران، چک‌ کردن پیام ها و برنامه‌ریزی برای وظایف روز؛

۹.۳۰ تا ۱۲ صبح: تمرکز روی وظایف مهم روز (اختصاص ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت در صورت نیاز)؛

۱۲ تا ۱ بعد‌از‌ظهر: ناهار، پیاده‌روی یا انجام هر نوع فعالیت دیگر برای استراحت؛

۱ تا ۵:۳۰ بعد‌از‌ظهر: برگشت به کار و مرور آن، انجام وظایف بیشتر، شرکت در هر‌گونه برنامه ‌ریزی یا برقراری ارتباط با همکاران (اختصاص زمان‌های استراحت کوتاه در صورت نیاز)؛

۵.۳۰ بعدازظهر: جمع‌بندی کارها، تهیه یک لیست از کارهایی که فردا باید انجام شوند. روز کاری خود را با جمع‌کردن لپ‌تاپ یا دیگر تجهیزات کاری تمام کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر از حالت مشغول‌به‌کار خارج شوید.

 


در آپارات ببینید: میزیتو، نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار

مطلب مرتبط:

ساخت یک تیم دور‌‌کار در یک دقیقه