کارآفرینان سازمانی، کارمندان بااستعداد شرکت یا سازمان هستند که با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه‌ی خود کسب‌وکار را رشد می‌دهند.

کارآفرینی سازمانی (Intrapreneurship) فرایندی است که در آن، فرد یا گروهی در داخل سازمان فعالیت‌های کارآفرینی انجام می‌دهند. کارآفرینان سازمانی نقش مهمی در رشد شرکت ایفا می‌کنند و ایده‌های نوآورانه‌ی آن‌ها نباید برای مدت طولانی نادیده گرفته شود. این افراد را باید مدیر شرکت آموزش دهد و تقویت کند؛ زیرا درغیر این‌صورت، ممکن است استارتاپ یا شرکت خودشان را راه‌اندازی کنند. بااین‌حال، پیش از هر چیزی بهتر است با کارآفرینان سازمانی و راه‌های تشخیص آن‌ها از میان سایر کارمندان آشنا شویم.

کارآفرین سازمانی (Intrapreneur) به شخصی گفته می‌شود که روحیه‌ی کارآفرینی دارد و در سازمان کار می‌کند. این افراد می‌توانند بین رؤیاپردازی و انجام کارها تعادل ایجاد و ایده‌های نوآورانه‌ی خود را محل کارشان اجرا کنند. کارآفرینان سازمانی نوآوری شرکت را افزایش می‌دهند؛ به‌همین‌دلیل، آموزش‌دادن و تشویق‌کردن آن‌ها بسیار مهم است.

سؤالی که مطرح می‌شود این است: ویژگی‌های اخلاقی کارآفرینان سازمانی چیس و چگونه این افراد را از میان سایر کارمندان تشخیص دهیم؟

۱. کارآفرینان سازمانی خودآغازگر و پرشور هستند

کارآفرینان سازمانی افرادی خلاق و نوآور هستند؛ اما اگر هنوز ایده‌های نوآورانه‌ی خود را بازگو نکرده‌اند؛ یعنی پیداکردن آن‌ها ساده نیست. برای پیداکردن این افراد دنبال کارمندانی باشید که علاقه‌ی زیادی به کارشان دارند و خودآغازگر هستند. کارآفرینان سازمانی افراد بلندپروازی هستند که بدون کمک دیگران شغل خود را گسترش می‌دهند. آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود می‌کوشند، مشکلات را حل می‌کنند، حساب‌شده ریسک می‌کنند و خود را ارتقا می‌دهند. برای یافتن کارآفرینان سازمانی دنبال کارمندانی باشید که در خانه هم کار می‌کنند. معمولا کسانی که پروژه‌های جانبی در خانه انجام می‌دهند، همان کارآفرینان سازمانی هستند که به رشد شرکت کمک می‌کنند.

۲. کارآفرینان سازمانی دنبال پول نیستند

یکی دیگر از ویژگی‌های کارآفرینان سازمانی این است که دنبال پول نیستند. این افراد از گرفتن پاداش مالی استقبال می‌کنند؛ اما معیار آن‌ها برای موفقیت پول نیست. نتیجه‌ی یکی از تحقیقات دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد نشان می‌دهد هرقدر مردم بیشتر روی حقوق تمرکز می‌کنند، کمتر به حس کنجکاوی و یادگرفتن مهارت‌های جدید و به‌طورکلی بهبود عملکرد خود در محیط کار اهمیت می‌دهند. به‌یاد داشته باشید کارمندانی که معیار مالی ندارند، به آزادی عمل خود اهمیت بیشتری می‌دهند. این افراد می‌خواهند ایده‌های خود را آزادانه در محیط کار اجرا کنند و به‌طورکامل از حمایت مدیریت برخوردار باشند.

۳. کارآفرینان سازمانی تشنه‌ی یادگیری هستند

هر کارآفرین سازمانی همیشه تشنه‌ی یادگیری و در‌حال‌آموختن مهارت‌های جدید است. کارمندی که همواره مهارت‌های جدید یاد می‌گیرد، همان شخص مدنظر، یعنی کسی است که می‌تواند ایده‌های نوآورانه‌ای برای کسب‌وکار داشته باشد. هرقدر کارمندان بیشتر یاد بگیرند، قدرت بیشتری برای به‌کاربردن مهارت‌های جدید در محیط کار دارند.

رابرت اپستین، روان‌شناس و پژوهشگر خلاقیت و نوآوری، معتقد است چهار توانایی اصلی می‌تواند خلاقیت شخص را افزایش دهد:

گرفتن ایده‌های جدید

دنبال‌کردن کارهای دشوار

گسترش‌دادن دانش

احاطه‌کردن خود با موضوعات و آدم‌های جالب

این موضوع اهمیت دارد که فرد تشنه‌ی یادگیری باشد؛ یعنی تحصیلات خود را ادامه دهد، کتاب بخواند، پادکست گوش دهد یا درباره‌ی شغل سایر کارمندان سازمان کنجکاوی کند. این افراد معمولا خلاق هستند و هرقدر میزان خلاقیت افراد بیشتر باشد، ایده‌های نوآورانه‌ی بیشتری ارائه می‌دهند.

۴. کارآفرینان سازمانی ایده‌های نوآورانه را پرورش می‌دهند

کارآفرین سازمانی، تنها به گفتن ایده‌ی جدید اکتفا نمی‌کند؛ بلکه با صرف وقت و انرژی برای پرورش آن هزینه می‌کند. کارهایی که معمولا برای پرورش ایده انجام می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • طوفان ذهنی
  • تحقیق
  • برنامه‌ریزی با جزئیات
  • ساختن پروپوزال

هر کارمندی می‌تواند ایده‌ی جدیدی ارائه دهد؛ اما کارآفرین سازمانی شخصی است که درباره‌ی ایده‌ی جدید خود تحقیق می‌کند و نقشه‌ای قوی برای اجرای آن طراحی می‌کند.

۵. کارآفرین سازمانی آماده‌ی تغییر مسیر است

پذیرفتن تغییرات یکی دیگر از ویژگی‌های کارآفرین سازمانی است. کارآفرینان سازمانی معمولا ایده‌هایی عالی دارند؛ اما می‌دانند ممکن است ایده‌ی آن‌ها با شرایط فعلی تطبیق نداشته باشد؛ به‌همین‌دلیل می‌توانند آن را باتوجه‌به وضعیت شرکت تغییر دهند. کارآفرینان سازمانی نه‌تنها از شکست دلسرد نمی‌شوند؛ بلکه از آن‌ها برای پیشرفت درس می‌گیرند. زمانی‌که به وی فرصت داده می‌شود از شکست‌ها درس بگیرد، قوی‌تر از گذشته ظاهر می‌شود و ایده‌های بهتر و خلاقانه‌تری ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

کارمندان بااستعداد به رشد و توسعه‌ی شرکت کمک می‌کنند و نکات بررسی‌شده در این مقاله به پیداکردن این کارمندان کمک می‌کند. هر شرکتی کارمندان مستعدی دارد که فقط کافی است به آن‌ها آموزش و اعتمادبه‌نفس داده شود تا توانایی‌های خود را بروز دهند. کارمندان بااستعداد خود را به کلاس‌های آموزشی یا کنفرانس‌های مرتبط بفرستید و به آن‌ها قدرت دهید تا ایده‌های خلاقانه‌ی خود را در شرکت یا سازمان به‌کار بگیرند.


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو