اهداف شرکت های دانش بنیان چیست؟

مطابق ماده ۱ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان به شرکت‌ها یا مؤسسات خصوصی یا تعاونی‌ای گفته می‌شود که با این اهداف تشکیل می‌شوند:

  • هم‌افزایی علم و ثروت؛
  • توسعۀ اقتصاد دانش‌محور؛
  • تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری)؛
  • تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزۀ فناوری‌های برتر و با ارزش افزودۀ فراوان، به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط.

ثبت شرکت دانش بنیان

برخلاف بعضی از تبلیغات و وعده‌هایی که ممکن است داده شود، از ابتدا شرکتی با عنوان شرکت دانش بنیان ثبت نمی‌شود. همچنین، اشخاص حقیقی نمی‌توانند چنین شرکتی ثبت کنند. برای تشکیل این شرکت، باید ابتدا یک شرکت یا مؤسسه به‌صورت عادی در اداره کل ثبت شرکت‌­های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شود.

برای بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات قانونی شرکت های دانش بنیان، هیچ تفاوتی در نوع شرکت یا مؤسسۀ ثبت‌شده وجود ندارد. همچنین اشخاص حقیقی با تابعیت غیرایرانی به‌شرط داشتن بخشی از سهام شرکت (نه تمام آن) می‌­توانند از حمایت‌های قانونی مربوط به شرکت‌های دانش بنیان استفاده نمایند.

میزیتو به عنوان یک محصول دانش بنیان توانسته از فیلتر های تعیین شده با موفقیت عبور کند و یه عنوان یک محصول دانش بنیان در خدمت کسب‌وکار ایرانی باشد.

مدت اعتبار ارزیابی شرکت های دانش بنیان

مدت‌زمان تأیید شرکت های دانش بنیان ۲ سال است. بعد از ۲ سال، بسته به نوع شرکت ازلحاظ دارا بودن اظهارنامه و درآمد درج‌شده در اظهارنامه مالیاتی، شرکت وارد فرایند ارزیابی مجدد و تمدید خواهد شد.

شروط محصولات شرکت های دانش بنیان

کالاها و خدمات شرکت های دانش بنیان برای تخصیص تسهیلات قانونی، ارزیابی می‌شوند. ارزیابی این محصولات با سه معیار اصلی انجام می‌شود: سطح فنّاوری، مرحلۀ تولید و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه.

مطابق ماده ۱ آئين‌نامه ارزیابی شركت‌ها و مؤسسات دانش بنيان، معیارهای ارزیابی عبارت‌اند از:

  • مرحله تولید: کالاها باید حداقل در حدّ نمونۀ آزمایشگاهی ساخته شده باشد. نمونۀ آزمایشگاهی به نمونۀ اولیه محصول گفته می‌شود که در محیط آزمایشگاهی، کارکردهای اصلی محصول نهایی را دارد ولی ممکن است هنوز دارای ایرادهایی باشد و به محصول نهایی تبدیل نشده باشد. خدمات نیز باید دارای اسناد فروش باشند.
  • سطح فنّاوری: لازم است محصول شرکت در حوزۀ فناوری‌های بالا قرار گیرد؛ یعنی دانش فنّی طراحی محصولْ پیچیدگی فنّی بالایی داشته باشد. پیچیدگی فنّی بالا یعنی: الف. به‌سختی قابل‌کپی‌برداری باشد؛ ب. نیازمند تحقیق و توسعۀ قابل‌توجه باشد؛ ج. منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول شده باشد.
  • طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه: انجام طراحی قابل‌توجه در محصول یا فرایند تولید یا تجهیزات تولید محصول باید مبتنی بر یکی از این موارد باشد: الف. تحقیق و توسعه بر اساس ایده و طراحی داخلی؛ ب. تحقیق و توسعه با استفاده از روش مهندسی معکوس؛ ج. ابتدا انتقال فنّاوری از طریق خرید تجهیزات، لیسانس و…؛ سپس انجام تحقیق و توسعه و ایجاد تغییر اساسی.
میزیتو به عنوان یک محصول دانش بنیان توانسته از فیلتر های تعیین شده با موفقیت عبور کند و یه عنوان یک محصول دانش بنیان در خدمت کسب‌وکار ایرانی باشد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو