مدیران خاص، تصمیمات خاص را در شرایط خاص می گیرند.
مدیران خاص، تصمیمات خاص را در شرایط خاص می‌گیرند.

یک مدیر موفق مخاطب خود را می شناسد

شناختن مخاطبین برای ارتباط موفق، چیزی نیست که یک مدیر از عهده آن برنیاید. وقتی یک مدیر موفق در ارتباط با فردی قرار می گیرد، توسط ذهن مدیر سریع آنالیز می شود. این مدیر هوشمند متوجه می شود که مخاطب به چه چیزی نیاز دارد و دوست دارد دقیقا چه چیزی را بشنود. او با شناخت این زمینه، پیام خود را آنالیز می کند، آن را بهینه می کند و با بهترین شیوه این پیام را به مخاطب خود منتقل می کند.

این جاست که گفته می شود، صحبت های یک مدیر موفق الهام بخش دیگران است چرا که این مدیر، مخاطب و نیازهایش را شناخته و با روشی هوشمندانه نیازش را به او منتقل می کند.

یک مدیر موفق در بکارگیری زبان بدن عالی عمل می کند

یک مدیر موفق که ارتباطی قوی دارد، به طور لحظه ای عکس العمل های مخاطب خود را نسبت به پیام هایش می سنجد. شاید مخاطب متوجه این امر نباشد اما مدیر به خوبی می داند که این پیام ها که از طریق بدن مخاطب ارائه می شود، کاملا غیر ارادی هستند.

این افراد از زبان بدن استفاده می کنند تا مخاطب را بهتر بشناسند، و پیام خود را مطابق با شناختی که پیدا کرده اند از طریق زبان، و بدن خود منتقل کنند.

صداقت در رفتار مدیران صادق موج می زند

یک مدیر موفق به خوبی می داند که با دروغ و فریب نمی تواند به هدف هایش برسد! از این رو، در رفتار و گفتار در مقابل مخاطب و هر کسی صداقت را دخیل می کند. اگر در جایی از صحبت ها، این مدیر نتواند اطلاعاتی را ارائه کند، محترمانه دلیل این کار را بیان می کند و سعی می کند با کمک های جانبی، نهایت تلاش خود را برای کمک به مخاطب ارائه کند. صداقت اصلی است که شما را فوق العاده جلوه می دهد حتی اگر به مذاق مخاطب خوش نیاید.

اقتدار در صحبت و رفتار ویژگی مدیران موفق است

یک مدیر موفق می داند که باید اقتدار خود را در هر بخش از ارتباطات حفظ کند. او از مبهم بودن جلو گیری می کند و تلاش دارد با نهایت صداقت و آرامش، گفتگو را پیش ببرد. این افراد می دانند که مبهم حرف زدن کاری را پیش نمی برد بنابراین با اقتدار کامل به طور مستقیم در مورد موضوعات صحبت می کنند و شفاف سازی می کنند و نظریه ارائه می دهند و در نهایت تصمیم گیری می کنند.

یک مدیر موفق در یک گروه تک تک افراد را مخاطب قرار می دهد!

رهبران موفق معمولا انقدرها وقت ندارند که بخواهند به صورت انفرادی صحبت کنند. بلکه این افراد در جمع های بزرگ و در گردهمایی ها و میزگردهایی شرکت می کنند که مخاطبین بالایی دارد. اما هوشمندانه رفتار کردن این مدیران موجب می شود که او از عبارت ها و محتوایی استفاده کند که گویی هر فرد حاضر در همایش و میزگرد، خود را مخاطب صحبت مدیر می داند.

این روش از ارتباطات موفق به اثرگذاری بیشتر می انجامد.

یک مدیر موفق گوش دارد و از آن استفاده می کند

یک موضوع مهم در مورد ارتباطات موفق مدیران و هر کس دیگری این است که فرد باید بداند که صحبت کردن و ارتباطات یک جاده دو طرفه است. یک مدیر و رهبر خاص و فوق العاده می داند که گاهی چیزهایی که می شنود مهم تر از چیزهایی است که می گوید! بنابراین با دقت تمام حرف ها را گوش می کند و می شنود و در نهایت بر اساس دریافت های خود پاسخ مفید به مخاطب ارائه می کند.

رهبران موفق از بیان اشتباه خود واهمه ندارند

اگر به رفتار و منش یک مدیر تاثیر گذار دقت کرده باشید، متوجه می شوید که از گفتن جملاتی مثل ” من متاسفم ” ، ” من اشتباه کردم ” و نظیر این هیچ ابایی ندارند.

در حقیقت راز موفقیت مدیران این است که آن ها حتی در جایی که می توانند از زیر بار مسئولیت فرار کنند و اشتباهات خود را لاپوشانی کنند، مردانه می ایستند و از اشتباه خود می گویند. حتی این افراد فرصت را هدر نمی دهند تا کسی اشتباه را کشف کند! بلکه خودشان با بیان اشتباه و راهکار حل آن پیش قدم می شوند. معمولا مدیران ساده که مدعی اند این کار را روشی در جهت تخریب خود می دانند اما یک مدیر موفق خوب می داند که این روش پله ترقی اوست.

اهمیت مخاطب و درک پیام مدیر، از ویژگی های یک مدیر موفق است

وقتی که یک مدیر، صحبت های مخاطب خود را گوش کرد و شنید، و راهکار خود را ارائه کرد، در انتظار فید بک مخاطب می ماند. این مدیر تا اطمینان حاصل نکند که مخاطب به طور کامل پیامش را دریافت کرده و آن را درک کرده و راه حلش را متوجه شده، دست از صحبت بر نمی دارد. بر خلاف رفتار برخی مدیران که پاسخ های یک یا دو کلمه ای را کلاس برای خود می انگارند، یک مدیر موفق به عمق ماجرا می رود و تا صحبت خود را به طور کامل به مخاطب نچشاند دست از مذاکره بر نمی دارد.

حتی اگر مخاطب متوجه صحبت های او نشود، بارها و بارها آن را تکرار می کند، تا مخاطبش با دست پر، و با پاسخی کاربردی از نزد او برود.

فعال بودن راز موفقیت مدیران خاص است

یک مدیر موفق از رفتارهای انسان های عادی به دور است! او وقت خود را صرف کارهای بیهوده و بازی کردن نمی کند! زمانی که باید به مسائل مهم رسیدگی کند در شبکه های اجتماعی چرخ نمی زند تا اخبار بد را به مردم منتقل کند! او برای وقت خود برنامه ریزی دارد و سعی می کند با فعالیت های مفید و مثمر ثمر، اثرگذاری اش را روز به روز بر خود، مخاطبین و همکاران افزایش دهد.

اگر شما نیز دوست دارید که یک مدیر موفق باشید باید شگردهای ارتباطی یک مدیر موفق را بشناسید که ما در این مطلب به ۹ عنوان مهم آن پرداختیم. نظر خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
معرفی بهترین اپلیکیشن مدیریت پروژه ایرانی