سواد دیجیتال، مجموعه مهارت‌هایی است که افراد را برای استفاده موثر از فضای دیجیتال برای موفقیت در زندگی شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای توانمند می‌سازد.سواد دیجیتال به زبان ساده توانایی یافتن، ارزیابی، استفاده و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تولید محتوا با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و اینترنت است.

سواد دیجیتال برای استفاده صحیح از بسترهای مختلف دیجیتالی لازم است. افرادی که توانایی استفاده از امکانات فضای آنلاین را ندارند، امکان مشارکت موثر در فعالیت های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی را نخواهند داشت. فاصله یا شکاف دیجیتالی تنها مربوط به دسترسی یکسان به فناوری‌ها نیست. اینکه بلد نباشیم چگونه از فناوری استفاده کنیم هم منجر به شکاف دیجیتالی می‌شود.

نابرابری در دسترسی و استفاده از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی منجر به شکاف دانایی و در نهایت شکاف اقتصادی می شود. از دست دادن فرصت های اقتصادی و استخدامی، فقط یکی از مظاهر آسیب های عدم آشنایی با سواد دیجیتال است.

جوامع پیشرفته با استفاده موثر از فناوری‌ها در کسب و کارهای خود، راه اندازی استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها، توسعه اقتصادی خود را موجب شده‌اند. پیش نیاز موفقیت در کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، داشتن سواد دیجیتال است که بازیابی و دسترسی به اطلاعات مرتبط را امکان‌پذیر می سازد. نرخ بالای بیکاری در ایران فعالیت های کارآفرینی و اشتغال زایی را می طلبد. بخش بزرگی از این فعالیت ها می تواند مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی باشد که نمونه هایی از این فعالیت ها را می توان در کسب و کارهای آنلاینی مانند اسنپ، دیجی کالا، علی بابا و یا میزیتو دید که فقط یک فکر خلاق و مهارت استفاده از فن آوری‌، موجب ایجاد بستری جهت رفاه و رشد اقتصادی فردی یا جمعی شده است.

چرا سواد دیجیتال برای کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها لازم است؟

نیروی انسانی در زمره مهم‌ترین سرمایه‌های هر کسب و کاری هستند. مهارت سواد دیجیتال با استفاده موثر از ابزارهای فناورانه‌ای که انجام بهینه‌تر و سهل‌تر فعالیت‌ها را سبب می‌شوند کارکنانی توانمندتر می‌سازد. تصور کنید کارمندی را که به دلیل بهم ریختگی در کارها باذدهی مناسب خود را از دست داده است و یا کارمندی که قادر به ایجاد ارتباط از طریق سیستم های مدیریت کسب‌وکار با همکاران یا مدیران خود نیست. کارکنانی که از سواد دیجیتال بی‌بهره‌اند و یا سطح اندکی از آن را واجد هستند، نمی‌توانند سازمان خود را بخوبی پیش ببرند.

میزیتو ابزاری برای بالابردن این سطح ارائه کرده است که به مدیران و کارکنان این توانایی را می دهد که با برنامه ریزی دقیق کاری، در کنار انجام وظایف جاری، بتوانند با افراد دیگر مجموعه به راحتی ارتباط گرفته و در نهایت موجبات افزایش بهره‌وری شرکت یا سازمان را فراهم سازند.

خدمات میزیتو از طریق آدرس mizito.ir در دسترس است.

 

مقاله کامل: (سواد دیجیتال: هدف، ضرورت و اجزای آن)


بیشتر بخوانید:

میزیتو، ابزاری رایگان برای سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
مقایسه میزیتو با Trello