وبلاگ میزیتو نرم‌افزار گانت‌چارت بهتر است یا ترسیم گانت‌چارت در اکسل؟
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

نرم‌افزار گانت‌چارت بهتر است یا ترسیم گانت‌چارت در اکسل؟

منتشر شده در ۱ سال پیش

زمان خوانش ۵ دقیقه

انتشار ۱ سال پیش

خوانش ۵ دقیقه

نرم‌افزار گانت چارت؛ یک راه حل جامع برای نیازهای مدیریت پروژه شما

وقتی نوبت به مدیریت پروژه‌ها می‌رسد، داشتن ابزار مناسب یک ضرورت است. نمودار گانت یا همان گانت چارت یک نمایش تصویری از وظایف پروژه در طول زمان می‌باشد که از بخش‌های اصلی مدیریت پروژه به شمار می‌رود. دو گزینه محبوب برای مدیریت پروژه به کمک نمودار گانت، نرم‌افزار گانت‌چارت و صفحات گسترده اکسل هستند. در حالی که هر دو ابزار مزایایی دارند، اما تفاوت‌های کلیدی نیز بین آن‌ها وجود دارد که می‌تواند یکی از آن‌ها را برای نیازهای پروژه خاص شما به انتخاب برتر تبدیل کند. از این رو در این مطلب با مزایا و معایب استفاده از نرم‌افزار کشیدن گانت چارت در مقابل اکسل، برای مدیریت پروژه آشنا می‌شویم تا بتوانیم تصمیم آگاهانه‌ای در مورد انتخاب بهترین گزینه برای نیازهای مدیریت پروژه خاص خود بگیریم.

نرم‌افزار گانت‌چارت
نرم‌افزار گانت‌چارت

نمودار گانت چیست؟

نمودار گانت یا همان گانت چارت یک نمایش تصویری از وظایف پروژه در طول زمان است. گانت چارت یک نمودار میله‌ای می‌باشد که تاریخ شروع و پایان هر کار و همچنین وابستگی بین وظایف را نشان می‌دهد. این نمودار برای اولین بار توسط هنری گانت در اوایل دهه ۱۹۰۰توسعه یافت و از آن زمان به یکی از اجزای اصلی مدیریت پروژه تبدیل شده است.

گانت چارت معمولا به نوارها یا میله‌های افقی تقسیم می‌شود که هر یک نشان دهنده یک وظیفه یا کار هستند. طول هر نوار نشان‌دهنده مدت‌زمان کار و موقعیت نوار نشان‌دهنده زمان شروع و پایان کار است. نوارها اغلب برای نشان دادن وضعیت کار، کد رنگی دارند.

نمودارهای گانت ابزارهای مفیدی برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه هستند. زیرا به مدیران پروژه اجازه می‌دهند در یک نگاه متوجه شوند که کدام وظایف در مسیر درست قرار دارند و کدامیک عقب مانده‌اند. این نمودارها همچنین تشخیص وابستگی بین وظایف را آسان می‌کنند که می‌تواند به تخصیص منابع و زمان‌بندی یک پروژه کمک کند.

مزایای استفاده از نرم افزار گانت چارت برای مدیریت پروژه

نرم افزار گانت چارت پروژه مزایای زیادی نسبت به استفاده از اکسل برای مدیریت پروژه دارد. در مرحله اول، این نرم‌افزار به طور خاص برای مدیریت پروژه طراحی شده است. بنابراین شامل تمام ویژگی‌ها و عملکردهایی می‌باشد که برای برنامه‌ریزی، مدیریت و پیگیری پروژه خود نیاز دارید. به این معنی که مجبور نیستید زمانی از ابتدا را برای تنظیم فرمول‌های پیچیده، قالب‌بندی سلول‌ها یا ایجاد نمودارها مانند آنچه در اکسل انجام می‌دهید، صرف کنید.

نرم افزار رسم گانت چارت همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی جدول زمانی پروژه، وابستگی‌های خود را تنظیم کنید. همچنین نمایش‌های بصری پیشرفت پروژه را با وظایف و نقاط عطف با کد رنگی ارائه می‌دهد.

نرم‌افزار رسم گانت‌چارت
نرم‌افزار رسم گانت‌چارت

مزیت اصلی دیگر استفاده از این نرم‌افزار این است که امکان همکاری آسان بین اعضای تیم را فراهم می‌کند. شما می‌توانید وظایفی را به اعضای مختلف تیم اختصاص دهید، تاریخ‌های مقرری را تعیین و پیشرفت را در زمان واقعی پیگیری کنید. از طرفی این امکان را به شما می‌دهد که بر اساس به‌روزرسانی‌ها و تغییرات پروژه، به راحتی با ذینفعان، مشتریان و سایر اعضای تیم ارتباط برقرار کنید.

مزایای استفاده از اکسل برای مدیریت پروژه

اکسل یک نرم‌افزار پرکاربرد است که می‌تواند برای مدیریت پروژه‌ها نیز استفاده شود. یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از اکسل برای مدیریت پروژه، انعطاف‌پذیری آن است. شما به راحتی می‌توانید صفحه گسترده خود را متناسب با نیازهای خاص پروژه سفارشی کنید. می‌توانید ستون‌هایی را برای وظایف، تاریخ شروع و پایان، مهلت‌ها، بودجه و سایر اطلاعات مرتبط فرمول نویسی کنید. همچنین می‌توانید فرمول‌هایی برای محاسبه خودکار معیارهایی مانند مدت‌زمان هر کار، کل مدت‌زمان پروژه و بودجه پروژه بسازید. اما نکته مهم این است که کار با اکسل نیاز به تخصص و دانش خاصی در فرمول نویسی و استفاده از آن را دارد.

تفاوت ترسیم نمودار گانت با نرم افزار گانت چارت و اکسل

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین نرم افزار ترسیم گانت چارت و اکسل، سطح ارائه جزئیات آن‌ها است. نرم افزار گانت چارت به طور خاص برای مدیریت پروژه طراحی شده و مجموعه‌ای جامع‌تر از ویژگی‌ها را برای مدیریت پروژه‌های پیچیده ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، اکسل یک برنامه صفحه گسترده چندمنظوره است که می‌تواند برای کارهای مختلف از جمله مدیریت پروژه استفاده شود.

نرم‌افزار ترسیم گانت‌چارت
نرم‌افزار ترسیم گانت‌چارت

فاکتورهای انتخاب بین نرم‌افزار نمودار گانت و اکسل

هنگام انتخاب بین نرم افزار گانت چارت و اکسل برای مدیریت پروژه، باید چند نکته کلیدی را در نظر داشته باشید. ابتدا به اندازه و پیچیدگی پروژه خود فکر کنید. اگر روی یک پروژه بزرگ و پیچیده با چندین عضو تیم، ضرب‌الاجل‌ها و وابستگی‌ها کار می‌کنید، نرم‌افزار نمودار گانت ممکن است گزینه بهتری باشد. به این دلیل که به طور خاص برای مدیریت پروژه طراحی شده و می‌تواند پیچیدگی پروژه‌های بزرگ‌تر را مدیریت کند. از طرف دیگر اکسل برای پروژه‌های کوچک‌تر و ساده‌تر با وابستگی‌ها و اعضای تیم کمتر می‌تواند کاربرد داشته باشد.

میزان سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری مورد نیاز شما در پروژه نیز از فاکتورهای مهم برای انتخاب میان اکسل و نرم افزار کشیدن گانت چارت است. در حالی که این نرم‌افزار طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهد، اکسل به شما امکان می‌دهد الگوهای خود را ایجاد کرده و آن‌ها را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی کنید. اگر به سطح بالایی از سفارشی‌سازی نیاز دارید، اکسل ممکن است گزینه بهتری باشد.

میزیتو نرم‌افزار گانت‌چارت فارسی با تقویم فارسی
میزیتو نرم‌افزار گانت‌چارت فارسی با تقویم فارسی

نرم‌افزار مدیریت پروژه میزیتو: بهترین گزینه برای ایجاد گانت چارت

نرم‌افزار مدیریت پروژه میزیتو به‌عنوان یک نرم افزار گانت چارت فارسی یک گزینه عالی برای ایجاد نمودارهای گانت به شمار می‌رود که در مدیریت پروژه بسیار مهم است. البته ترسیم گانت چارت تنها بخشی از ویژگی‌های پویای این نرم‌افزار مدیریت پروژه است.

یکی از بهترین ویژگی‌های میزیتو امکان ایجاد و ویرایش آسان نمودارهای گانت با رابط کاربرپسند آن می‌باشد و به شما این امکان را می‌دهد که نمودارهای گانت را با توجه به نیازهای خاص پروژه خود ایجاد و سفارشی‌سازی کنید. همچنین می‌توانید به راحتی، وظایف را اضافه، کارهای مورد نیاز را به آن اختصاص دهید، اولویت‌ها را تعیین کنید و ضرب‌الاجل مورد نظر را تعیین کنید تا مطمئن شوید که همه کارها به موقع انجام می‌شوند. پس همین حالا برای دست‌یابی به نرم افزار گانت چارت می‌توانید به آدرس وبسایت میزیتو www.mizito.ir مراجعه و استفاده از آن را شروع کنید.

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!