محیط فیزیکی اطراف ما در محل کار، تاثیر زیادی بر نحوه‌ کار ما دارد. محیط به هم ریخته‌ی ما، نمودی از خود ماست.

کاملا منطقی است که وقتی روی یک میز به هم ریخته و شلوغ، دنبال یک تکه کاغذ گمشده می‌گردیم، دقایق با ارزش کاری را از دست می‌دهیم.

این موضوع البته در مورد کسانی که موفق شدند کاغذ را هم از کار خود حذف کنند صادق است. یک نظرسنجی بین‌المللی نشان داد کارمندانی که با اطلاعات سر و کار دارند، تا ۲ ساعت از وقت کاری خود در هفته را صرف جستجوی فایل‌های دیجیتالی می‌کنند.

اما درهم ریختگی، تاثیرات غیرمستقیمی هم روی خود ما دارد. تحقیقات نشان داده که به هم ریختگی فیزیکی محل کار، روی شناخت، احساسات و رفتار ما موثر است و فرایند تصمیم‌گیری و برقراری ارتباط با دیگران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فضای به هم ریخته، می‌تواند سطح استرس و تشویش ما را بالاتر ببرد؛ همانطور که روی توانایی تمرکز ما، رژیم غذایی و حتی خواب ما تاثیر مخرب می‌گذارد.

بسیاری از تحقیقات و همچنین اشتیاق عمومی در این مورد، بیشتر روی پاکیزگی و به هم ریختگی در خانه تمرکز دارند. اما نکته اینجاست که استرس محل کار، سالانه تا ۱۹۰ میلیارد دلار در اروپا، به هزینه‌های درمانی اضافه می‌کند. به نظر می‌رسد وقت آن است که به نقشی که بهم ریختگی در زندگی شغلی ما ایفا می‌کند، بیشتر بپردازیم و تدبیری برای جمع کردن این آشفتگی بیاندیشیم.

تاثیرات به هم ریختگی روی مغز و کار

ممکن است اینطور فکر کنید قفسه هایی که پر شده‌اند، یا دسته‌‌های کاغذ که روی میزتان تلنبار شده، آن چنان هم اذیتتان نمی‌کند. اما دانشمندان انستیتو عصب شناسی دانشگاه پرینستون، با استفاده از FMRI و روش‌های دیگر نشان دادند که مغز ما روی نظم کار می‌کند و یادآوری‌های بصری مداوم از به هم ریختگی و نامنظم بودن، منابع شناختی ما را تخریب می‌کند و توانایی ما برای تمرکز را کاهش می‌هد.

آن‌ها همچنین متوجه شدند که وقتی شرکت کنندگان این تحقیق، شلوغی‌های محیط کاری خود را مرتب می‌کنند، تمرکز بهتری دارند، پردازش اطلاعات دقیق‌تری انجام می‌هند و بهره‌وری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

یک مطالعه روی تاثیرات به هم ریختگی در خانه نشان داد، افرادی که با تعداد زیادی از وسایل و لوازم احاطه شده‌اند، احتمال بیشتری دارد که کارهایشان را به تعویق بیاندازند. تحقیق دیگری نشان داد که محیط خانه‌ به هم ریخته و شلوغ، منجر به رفتارهاییمثل خوردن تنقلات و تماشای تلویزیون می شود.

تا زمانی که ندانیم این وضعیت ممکن است به محل کار هم سرایت کند، این دفاتر به هم ریخته‌، ممکن است کارکنانی تولید کنند که رژیم غذایی بدی در طول روز دارند و زمان کمتری صرف کار می‌کنند.

به هم ریختگی حتی می‌تواند روی سلامت روانی ما هم تاثیر بگذارد و باعث ایجاد استرس، تشویش یا افسردگی ‌شود. تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ در آمریکا انجام شده بود، نشان داد که سطح کورتیزول استرس مادرانی که خانه‌ به هم ریخته‌ دارند، بیشتر است. بالا بودن سطح کورتیزول در طول زمان، می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. محققان دیگری در آمریکا، اثر متقابل استرس و محیط کار به هم ریخته را مورد بررسی قرار دارند و دریافتند که استرس و خستگی روحی باعث می‌شود تا کارکنان در تصمیم گیری با تاخیر عمل کنند و ابزار و لوازمی که برای انجام وظایف به آن‌ها نیاز دارند، در اطرافشان پراکنده باشد که این موضوع منجر به یک محیط کاری کثیف و شلوغ می‌شود.

به هم ریختگی ما، روابط شخصی ما با افراد دیگر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در یک مطالعه، نشان داده شد شرکت کنندگانی که میزهای شلوغ و به هم ریخته دارند، وجدان کاری کمتری دارند، اختلالات عصبی بیشتری دارند و افرادی با محبوبیت کمترهستند. چنین تصوراتی از یک کارمند، تاثیرات منفی‌ای روی برقراری ارتباط دیگران با آن‌ها می‌گذارد و ممکن است عواقب بدی برای پیشرفت شغلی آن‌ها داشته باشد.

چه باید کرد؟

محیط کاری خود را منظم نگه دارید؛ به جای اینکه اجازه دهید همه چیز روی هم انباشته شود، این روش برای دوری از به هم ریختگی اثبات شده است.

اگر شما در خانه کار می‌کنید، حفظ یک فضای کاری تعیین شده و ایجاد یک مرز بین موارد کاری و لوازم خانگی هم می‌تواند، مفید باشد.

برای تیم‌ها و سازمان‌ها، مشخص کردن روزهایی برای تمیز کردن همراه با جایزه‌ای مثل پیتزا، می‌تواند مشوق خوبی برای کارکنان باشد که تعاملات اجتماعی و حمایت از یکدیگر را در انجام کاری که عموما برای مردم لذتبخش نیست، بالا ببرند.

یک سیاست دقیق برای تمیز نگه داشتن فضای کار، پیاده کنید. با تیم IT خود روی یک ابزار آنلاین برای مدیریت اسناد توسط کارمندان، کار کنید؛ همچنین در مورد اینکه چه چیزی باید نگه‌ داشته شود و چه چیزی دور ریخته شود، موضع خود را مشخص و شفاف کنید. سازمان‌ها در انجام این کار باید توازنی بین ملاحظات عملی و امنیتی برقرار کنند و نیازهای کارکنان برای هویت شخصی و استقلال را مد نظر قرار دهند.

اما به هم ریختگی همیشه هم بد نیست. نتایج یک تحقیق نشان داد که میز کار به هم ریخته، می‌تواند ما را خلاق‌تر کند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که محیط های منظم و مرتب، ما را به احتمال زیاد، به نتایج مطابق با انتظارات می‌رسانند، محیط‌های به هم ریخته باعث می‌شوند نگاه جدیدی به مسائل داشته باشیم و دنبال راه‌های دیگری بگردیم.

در حالی که یک میز کاملا منظم و تمیز، ممکن است نشانه کمبود خلاقیت باشد، یک میز کاملا به هم ریخته ممکن است پیامی ناخوشایند در مورد اخلاق و شخصیت شما برای دیگران ارسال کند. چیزهایی را که برای پروژه های فعلی مورد نیاز است، نگه دارید، اما در برابر وسوسه‌ نگه‌ داشتنش مقاومت کنید.


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو