وبلاگ میزیتو با حضور "منتورها" در کسب‌وکار موافقید؟
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

با حضور "منتورها" در کسب‌وکار موافقید؟

منتشر شده در ۵ سال پیش

زمان خوانش ۵ دقیقه

انتشار ۵ سال پیش

خوانش ۵ دقیقه

در ابتدا با این دو واژه مهم آشنا شوید:

  • منتور (mentor) مشاوره دهنده   

  • منتی (mentee)مشاوره گیرنده

میزیتو: منتور (mentor) فردی است که به مانند یک توصیه گر، الگو و یا راه انداز عمل می کند، منتور در یک حوزه و یا دامنه تخصص داشته و راه و چاه کار را بلد است و تجربیات کاملی را در یک دامنه و یا حوزه ای کسب کرده است. در واقع می توان گفت منتور فردی است که به درجه استادی در یک حوزه رسیده است، حال او به عنوان یک کدخدا یا بزرگ مرد، به منتی (mentee) راهنمایی و توصیه هایی را ارائه می دهد، تا منتی بتواند برای رسیدن به هدفش سریعتر از قبل شروع به کار کرده و فرصت ها را از دست ندهد و موانع موجود در مسیر را یکی پس از دیگری حذف کند. در واقع یک فضای کار اشتراکی بین منتور و منتی به وجود می آید که منتور نقش شتاب دهنده یا accelerator  را دارد.

 

منتور و منتی رابطه ای دوستانه دارند و نقش منتور تنها ارائه توصیه نیست، بلکه پایاپای منتی تا انتهای مسیر در این فضای اشتراکی، پیش می رود.

 

 تصور کنید قصد راه اندازی یک کار و یا حرفه ای را دارید، شما فقط آن ایده را در سر دارید و نمی دانید برای شروع از کجا اقدام کنید و چه مسیر و چه کارهایی را باید انجام دهید، در این جا منتور به عنوان یک معجزه گر ظاهر می شود و نقشه راه را به شما نشان می دهد چرا که او قبلا تمام مسیرهای ممکن برای رسیدن به موفقیت را پیش رفته، شکست خورده و اکنون مسیری عالی برای رسیدن به هدف را یافته است.

کسب و کار شما برای اینکه رونق بگیرد نیاز است تا جنبه های متفاوتی از منابع مالی، منابع انسانی، روابط بین فردی و بین سازمانی و اسپانسرها، پشتیبانی مالی و معنوی و… را داشته باشد، منتور می تواند این گزینه ها را برای شما فراهم کند و شتاب دهنده هدف شما باشد. پس منتور باید برای اینکه در حوزه تخصصی خود فردی آگاه و همه چیز دان باشد بتواند ابعاد گوناگون مسئله را در نظر بگیرد و برای هر یک از این ابعاد پلن و یا طرحی داشته باشد.

منتورها در حوزه های گوناگونی آماده هدایت به افراد هستند، برای مثال منتور در تجارت، آموزش، بازاریابی، منتور در حوزه راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی یا استارتاپی و غیره. هر کدام از منتور ها در حوزه تخصصی باید به درجات آگاهی بالایی رسیده باشند و این امر جز تلاش و کسب اطلاعات گوناگون و دل به عمل زدن میسر نمی شود. منتور خوب مانند یک کتاب راهنمای گام به گام است.

منتورینگ چیست؟

منتورینگ به رابطه ای که بین منتور و منتی است گفته می شود و یک رابطه منتورینگ می تواند به صورت کوتاه مدت باشد و زمانی که یک پروژه متوقف شود یا به سرانجام برسد، رابطه به پایان برسد. و یا اینکه تا سالیان متمادی این رابطه وجود داشته باشد.

منتورینگ بیش از « مشاوره دادن» یا ارائه دانش و تجربیات محض است. بلکه منتورینگ با انگیزه دادن و توانمند کردن “منتی” باید به او کمک کند تا مسائل و اهدافش را شناسایی کند و به او برای پیدا کردن راه حل کمک کند. منتورینگ به این معنا نیست که منتور، کار را برای شما انجام دهد بلکه به این معنی است که منتور باید روش های مختلف انجام کار یا پلن های متفاوت را به “منتی” ارائه دهد.

پس برای انکه منتور موفقی شویم باید بتوانیم برای یک هدف، مسیرهای متفاوت و عالی را پیشنهاد دهیم و به منتی انگیزه و قدرت لایتناهی ارائه دهیم. در یک کلام” یک راهنمای همه چیز تمام “باشیم.

منتور های چه توانایی هایی دارند ؟

  • می توانند یک راهنمای عالی مانند استاد راهنما در زمان تدوین پایان نامه باشند
  • منتورها برای منتی فضایی خلق می کنند تا یک گذر به  «گذشته»  داشته باشند و ببینند که در حال حاضر کجا هستند، جایی که میخواهند به آنجا برسند کجاست، و بهترین راه برای رسیدن به آنجا چیست.
  • منتور ها برای ارتقای دانش، تجربه و تخصص منتی؛ دیدگاه ها، توصیه ها و اطلاعات شخصی شان را ارائه می دهند.
  • منتوربه منتی کمک می کند تابرای دستیابی به اهدافش و ارتقای سطح زندگی حرفه ای و شخصی خود، گامی بزرگ بردارد.

تفاوت منتور و مشاور

ابتدا، با دو نکته شروع می کنیم که به تفاوت های بهتر مشاوره و منتور پی ببرید. سپس تفاوت های آن دو را بیان می کنیم.

 

موضوع گفتگو: شما دو لیست مجزای از مسائل تهیه نمی کنید که یک لیست توسط مشاوره حل شود و یک لیست دیگر توسط منتور حل شود. در واقع هر گونه مشکل و مسئله ای که در زندگی  پیش می آید فرد می تواند هم از مشاوره کمک بگیرد و هم از یک منتور.

 

کیفیت تاثیر: تفاوت این دو در این نیست که منتورها موثرتر از مشاوران هستند و یا برعکس، هم منتور و هم مشاوره می توانند بسیار موثر (یا غیر موثر) باشند.

اما تفاوت های اصلی که بین منتور و مشاوره وجود دارد:

  • نوع رابطه: منتور یک رابطه غیر رسمی است در حالی که مشاوره یک رابطه رسمی است. شما به روش های مختلف (مانند ایمیل، تماس تلفنی، جلسات برنامه ریزی شده) می توانید با یک منتور ملاقات می کنید. گاهی اوقات شرایط اضطراری پیش می آید که می توان در هر ساعتی با او ملاقات داشته باشید. “در حالی که در آن زمان شما فقط با دوستانتان ملاقات می کردید.” اما برای مشاوره، شما باید قرار ملاقاتی در یک دفتر تنظیم کنید تا در مورد مراحل بعدی انجام هدف، با مشاوره صحبت کنید.
  • مدت زمان رابطه: مدت زمان رابطه با منتور یک رابطه بلندمدت است. مشاوره به عنوان یک رابطه کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.
  • تمرکز روابط: منتور تمایل بیشتری به کلیت موضوع دارد. مشاوره بیشتر متمرکز برخود مشکل به وجود آمده است.
  • سهولت دسترسی: شما می توانید به راحتی یک ارجاع به یک مشاور داشته باشید. اما به سختی می توانید یک منتور را پیدا کنید. این ممکن است بزرگترین دلیل باشد که مردم مشاوره را بیش از منتور انتخاب می کنند. اگر قرار است منتظر بمانید تا یک بحران ایجاد شود، نمی توانید یک منتور خوب پیدا کنید چون ذهن شما کاملا درگیر مشکل است. باید در نظر داشته باشید منتور تمایل دارد به عنوان یک راهنما برای مراقبت پیشگیرانه (قبل از بحران) یا پس از مراقبت (تقویت پیشرفت و پیشگیری از بحران های جدید) باشد. به همین دلیل از ابتدای شروع یک کار، منتوری برای خود برگزینید.
با تعاریف فوق شما برای کسب و کار خود با یک منتور ارتباط می گیرید یا یک مشاور ؟

بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو
شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!