آیا با گروه‌هایی که همه در آنها با سعی و جدیت و با هماهنگی کامل در کنار یکدیگر شروع به کار می‌کنند، کار کرده‌اید؟ آیا با تمام قدرت‌تان در گروه فعالیت می‌کنید، یا زمان‌هایی هم هست که افراد گروه‌تان به خوبی همکاری نمی‌کنند؟

در هر صورت، کار گروهی تا حدی برای تکمیل برخی از پروژه‌ها اجتناب ناپذیر است. فعالیت‌های گروهی اغلب باعث ایجاد مهارت‌های جدید و اصلاح و بهبود مهارت‌‌های قبلی افراد می‌شود، همچنین به وجود آمدن مشارکت‌های ارزشمند نیز از نتایج یک کار گروهی مؤثر خواهد بود.

تیم‌های ورزشی نمونه‌ی کاملی از این مسئله هستند.‌ اینکه چگونه بازیکنانی که با یکدیگر همکاری می‌کنند، می‌توانند به موفقیت بیشتری در مقایسه با بازیکنی که تنهایی کار می‌کند دست یابند. برای مثال، شاید شما بهترین گلزن نباشید، اما در حرکت توپ به جلو بسیار عالی عمل می‌کنید. می‌دانید که اگر آن توپ را به فردی که می‌تواند گل بزند پاس بدهید، تیم شانس بهتری برای برنده شدن خواهد داشت. هر کس بسته به نقاط قوت خود در تیم نقش متفاوتی ایفا می‌کند و با کمک به هم و تشویق یکدیگر برای حرکت در امتداد مسیر می‌توانید باعث به وجود آمدن اتفاقات الهام‌بخشی شوید.

حال به موضوع محل کار برگردیم که در آن اصطلاح «عضو خوب گروه» زیاد به گوش‌مان می‌خورد. اما این اصطلاح در بافت کاری دقیقا به چه معناست؟ رهبران گروه‌ها از اعضای گروه‌شان چه چیزی می‌خواهند و شما چگونه می‌توانید مشارکت برجسته‌تری در گروه داشته باشید؟

قابل اعتماد باشید

همه‌ی ما احتمالا با افرادی کار کرده‌ایم که به قول خود عمل نکرده‌اند. ناامیده کننده است که کسی چیزی بگوید و به گونه‌ای دیگر عمل کند و این کار پیشرفت گروه را واقعا کند می‌کند.

شما با ارائه‌ی آنچه وعده داده‌اید به موقع انجام خواهید داد، به دارایی ارزشمندی برای گروه‌تان بدل می‌شوید. برای برخی افراد قول انجام کارهایی که نمی‌توانند به آنها عمل کنند کاری بسیار ساده (و متأسفانه بسیار رایج) است. اما شما واقعا می‌توانید از طریق دنبال کردن آنچه که گفته‌اید انجام می‌دهید، افراد را غافل‌گیر کنید و تحت تأثیر قرار دهید. اگر متعهد می‌شوید که چیزی را تا آخر روز برای گروه کامل می‌کنید، حتما آن را انجام دهید. اگر می‌گویید به قرار ملاقات ۵:۳۰ می‌رسید، پس دیر نکنید.

قابل اطمینان بودن به کاری که برای گروه انجام می‌دهید هم تسری پیدا می‌کند. اگر استانداردهای بالایی داشته باشید، دیگران برای تولید کارهای باکیفیت به شما اعتماد می‌کنند. اگر خروجی فعالیت‌تان یک روز عالی است اما روز بعد متوسط است، گروه شما را به عنوان فردی غیرقابل اطمینان به حساب می‌آورد.

توصیه‌هایی برای عضو خوب بودن

  • بهترین پروژه‌ها را انتخاب نکنید. ممکن است وسوسه شوید تا تنها پروژه‌هایی را انتخاب کنید که به نظر ساده می‌آیند یا منفعت بیشتری دارند. اما اگر پروژه‌های دشوارتر را انتخاب کنید و آنچه که به شما پیشنهاد می‌شود را بپذیرید به خاطر سخت‌کوشی‌تان اعتبار به دست می‌آورید. رئیس‌تان متوجه تمایل شما به پذیرفتن چالش می‌شود و این مسئله در طولانی مدت به سودتان خواهد بود.
  • با بازخوردهای مثبت و کمک کردن به دیگران، از افراد گروه حمایت کنید. تمایل شما به همکاری و کمک به دیگران تأثیر خوبی هم بر گروه و هم بر مدیریت خواهد گذاشت.
  • اطلاعات و منابع را با گروه خود به اشتراک بگذارید. به خاطر داشته باشید که همه‌ی شما برای هدف مشترکی گرد هم آمده‌اید و با اطلاع‌رسانی به همه، به دست‌یابی به هدف‌تان کمک می‌کنید. اگر تجارب یا دانشی از گذشته دارید که می‌تواند به دیگران کمک کند آن را ارائه کنید. دیگران این کمک شما را تحسین می‌کنند.
  • نگرش مثبتی داشته باشید. اگر گلایه کنید، تأخیر داشته باشید، یا وظایف سختی به دیگران بدهید، آنها متوجه خواهند شد و ممکن است سعی کنند از شما دوری کنند. نگرش مثبت می‌تواند تغییری نو باشد و به دیگران کمک خواهد کرد تا متمرکز و مؤثر باشند.

 


بیشتر بخوانید:

راه حل مقابله با بی‌نظمی‌های درون شرکت چیست؟
میزیتو، ابزاری رایگان برای سیستم‌سازی کسب‌و‌کار