استراتژی مدیریت
مدیریت کسبوکار
ضرورت سیستمسازی در کسبوکار
منتشر شده در ۴ سال پیش
زمان خوانش ۳ دقیقه
انتشار ۴ سال پیش
خوانش ۳ دقیقه
سیستم سازی فرآیندهای انجام کار
سیستمسازی فرآیندهای انجام کار، به معنی ایجاد و بهینه سازی مسیرهایی است که از طریق آن دادههای لازم برای تکمیل آیتمهای موجود در یک فرآیند مشخص، استخراج شده و مورد استفاده قرار گیرند. سیستم سازی فرآیندهای انجام کار شامل نقشه برداری از فرآیند کار در یک حالت ایده آل، پیدا کردن کارهای زائد، خودکار سازی فرآیندها و شناسایی گلوگاهها و یا مناطق مستعد برای بهبود است. کارها و وظایف موجود در یک فرآیند کاری ممکن است توسط یک انسان یا یک سیستم انجام شوند.
ضرورت سیستم سازی فرآیندهای انجام کار
برخی از دلایل اهمیت سیستمسازی فرآیندها به شرح زیر است:
- ایجاد درک بیشتر از فرآیندهای کسب و کار: یکی از بزرگترین دلایل اهمیت سیستمسازی فرآیندهای انجام کار این است که بهترین دید را در مورد فرآیندها به شما میدهد. نقشه برداری از فرآیندهای کسب و کار به شما امکان میدهد که دید کلیتر و دقیقتری از کسب و کارتان داشته باشید. پس از آن میتوانید از بینش بدست آمده، برای بهبود گردش کار خود استفاده نموده و با بهبود خط مشی کسب و کارتان، سود را افزایش دهید.
- شناسایی کارهای زائد: هنگامیکه درک بیشتری از فرآیندهای انجام کار خود داشته باشید، میتوانید تعیین کنید که آیا فعالیتها واقعا ضروری هستند یا خیر. شناسایی و از بین بردن کارهای زائد، مزایای بی شماری دارد. به جای صرف زمان برای انجام یک کار بیفایده، کارکنان شما قادرند بر آنچه که مهم است و آنچه که به کسب و کار کمک میکند، تمرکز کنند.
- افزایش مسئولیت پذیری و کاهش استفاده از میکرومدیریت: میکرومدیریت سبکی از مدیریت است که در آن از نزدیک وظایف کارکنان کنترل شده و آزادی در محیط کار وجود ندارد. مطالعات نشان داده است که میکرو مدیریت اغلب به عنوان بزرگترین دلایل ترک کار شناخته شده است. با نقشه برداری واضح از فرآیندهای جریان کار، همه میدانند که چه وظایفی باید تکمیل شود، چه کسی آنها را تکمیل کند، و چه زمانی باید پایان یابند. بنابراین مدیران زمان کمتری را وقف امر و نهی به کارکنان خواهند کرد. این امر، به نوبه خود، باعث افزایش رضایت شغلی افراد و بهبود روابط بین مدیران و کارکنان میشود.
- بهبود ارتباطات: ارتباطات ضعیف میان بخشها یک مشکل معمول در محل کار است که اغلب با آن برخورد نمیشود. بینشی که سیستمسازی فرآیندهای انجام کار به ما میدهد میتواند ارتباطات را در محل کار بطور چشمگیری افزایش دهد.
- ارائه خدمات بهتر به مشتریان: بدون مشتری، هیچ کسب و کاری وجود نخواهد داشت. بنابراین، بسیار مهم است که بطور مداوم راههایی برای بهبود تجربه مشتری پیدا کنید. اگر تنها به سیستمهای دستی منسوخ تکیه کنید، درخواست یا شکایت مشتری میتواند به آسانی نادیده گرفته شود. سیستمسازی فرآیندهای انجام کار میتواند به شما در ارائه خدمات بهتر به مشتریان و پاسخگویی سریعتر به شکایات آنها کمک کند.
- بهبود کیفیت محصولات یا خدمات: اغلب کارکنان با توجه به افرادی که در دسترس هستند انتخاب میشوند و نه با توجه به اینکه بهترین مهارت را برای انجام آن کار دارند. یکی دیگر از دلایل اهمیت سیستمسازی فرآیندهای انجام کار این است که اجازه میدهد فکر کنید و افرادی را انتخاب کنید که برای انجام وظایف موجود، مناسب هستند. همچنین میتوانید با خودکار کردن فرآیندهای انجام کار احتمال خطاهای انسانی را کاهش دهید. با گذشت زمان، این امر کیفیت محصولات و خدمات شما را بهبود میبخشد.
به دنبال اتوماسیون باشید.
همانطور که قبلا ذکر شد، سیستمسازی فرآیندهای انجام کار، یک فرصت خوب برای دنبال کردن پیشرفتها یا ساده کردن فرآیندها است. در این مرحله استفاده از اتوماسیون بسیار عالی است.
به عنوان مثال، جریان دادهها میتواند منطقهای برای اتوماسیون باشد. احتمالا از ابزارها یا برنامههای مختلف استفاده میکنید که هر یک منبع داده مخصوص به خود را ایجاد میکنند. اگر بتوانید، این دادهها را بصورت خودکار متمرکز نمایید، به سادگی قادر خواهید بود به آنها دسترسی پیدا کنید.
بیشتر بخوانید:
با کلیک بر روی این قسمت، لینک این مقاله برای شما کپی میشود.
شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!