مدیریت انواع پروژه‌ها با آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی

مدیریت پروژه‌ها در کسب‌وکارهای بزرگ توسط مدیران دشواری‌های زیادی دارد و آن‌ها باید روی فرایندهای بسیار زیادی مانند عملکرد اعضای پروژه، میزان پیشرفت زمانی و ... نظارت مستمر داشته باشند. همچنین برنامه‌ریزی پیشرفت پروژه‌ها نیز باید با استفاده از ابزارهای دقیق انجام شود. طی سال‌های اخیر استفاده از ابزارهایی مانند گانت چارت مدیریت پروژه‌ها و کسب‌وکارها را برای مدیران بسیار آسان‌تر کرده است. شما با استفاده از نرم‌افزارهای مختلفی مانند میزیتو می‌توانید نمودارهای گانت چارت را برای مدیریت بهینه کسب‌وکار خود رسم کنید. در این مطلب به آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی به زبان ساده می‌پردازیم.

آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی
آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی

 

نرم‌افزار گانت چارت چیست؟

قبل از این که به سراغ آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی برویم، در ابتدا باید بدانیم که گانت چارت دقیقا چیست و چه کاربردی در مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌ها دارد. به زبان ساده، گانت چارت ابزاری است که شما با استفاده از آن می‌توانید انواع پروژه‌های پیچیده را به ساده‌ترین شکل ممکن مدیریت کنید. برای اولین‌بار در سال 1896 بود که کارول آدامامیکی گانت چارت را ابداع کرد و 15 سال بعد، هنری گانت این ابزار را به شکل امروزی درآورد.

در نرم‌افزار گانت چارت، هر نمودار میله‌ای نشان‌دهنده یک فعالیت در پروژه است که به‌صورت افقی مشاهده می‌شود. محور افقی در گانت چارت نشان‌دهنده زمان و محور عمودی نیز لیست فعالیت‌ها را نشان‌ می‌دهد. با یک نگاه کوتاه به گانت چارت، شما می‌توانید انواع فعالیت‌ها، تاریخ شروع و پایان، روابط، مدت‌زمان لازم برای اجرا و وضعیت هر یک از آن‌ها در حال حاضر را مشاهده کنید.

چرا باید از ابزار گانت چارت در میزیتو برای مدیریت پروژه‌ها استفاده کنیم؟

یکی از نکاتی که در آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی باید به آن اشاره کرد، کاربردهای بی‌شمار این ابزار در مدیریت پروژه‌ها است. نرم افزار گانت چارت پروژه به‌صورت عمومی برای نمایش طول زمان فعالیت‌ها استفاده می‌شود اما شما با استفاده از این ابزار در نرم‌افزارهایی مانند میزیتو، می‌توانید علاوه‌بر برنامه‌ریزی و مشاهده فعالیت‌ها، به امکانات بسیار بیشتری نیز دسترسی داشته باشید. به همین خاطر می‌توانید پروژه‌های خود را به شکلی بسیار بهینه مدیریت کنید.

نرم افزار گانت چارت پروژه
نرم افزار گانت چارت پروژه

 

برخی از مهم‌ترین کاربردهای گانت چارت در نرم‌افزارهایی مانند میزیتو عبارت‌اند از:

  • امکان چیدن فعالیت‌های پروژه در فازهای مختلف: شما با استفاده از ابزار گانت چارت در نرم‌افزار میزیتو می‌توانید برای هر فعالیت، فازهای مختلفی تعریف کنید. در نتیجه این کار دسته‌بندی وظایف اعضای تیم به شکل واضح‌تری نمایش داده می‌شود.
  • رسم نمودار ساختار شکست کار (WBS): یکی از مهم‌ترین کاربردهای ابزار گانت چارت در میزیتو، امکان رسم نمودار ساختار شکست کار است. با استفاده از این نمودار کلاسیک مدیریت و کنترل پروژه، شما کار بسیار ساده‌تری برای مدیریت پروژه‌های کسب‌وکار خود خواهید داشت.
  • قابلیت تنظیم زمان شروع و پایان برای هر وظیفه: شما با استفاده از گانت چارت می‌توانید زمان شروع و پایان وظایف اعضای تیم را برای آن‌ها مشخص کنید.
  • امکان ایجاد ارتباط (وابستگی) میان وظایف: بسیاری از وظایف در پروژه‌ها به یکدیگر وابسته هستند و در صورت عدم شناسایی این وابستگی، پیشرفت پروژه با اختلال مواجه می‌شود. به همین خاطر شما با گانت چارت در میزیتو می‌توانید میان وظایف مختلف ارتباط ایجاد کنید.
  • امکان نمایش میزان پیشرفت وظایف: یک مدیر حرفه‌ای باید به‌صورت مداوم روی پیشرفت فعالیت‌های پروژه خود نظارت داشته باشد. به همین خاطر در گانت چارت میزیتو امکان نمایش میزان پیشرفت هر فعالیت فراهم شده است.

آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

بعد از آشنایی با گانت چارت نوبت به آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله رسیده است. تفاوتی ندارد که شما برای ایجاد گانت چارت از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنید اما می‌توان گفت که بهترین نرم افزار طراحی گانت چارت فارسی، نرم‌افزار میزیتو است. دیگر نرم‌افزارها در این زمینه پشتیبانی مناسبی از زبان فارسی ارائه نمی‌دهند.

نرم افزار طراحی گانت چارت
نرم افزار طراحی گانت چارت

 

در مرحله اول آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی شما باید یک لیست کامل از وظایف اصلی و فرعی پروژه خود تهیه کنید. چرا که بدون مشخص کردن فعالیت‌ها، امکان ساخت گانت چارت وجود ندارد. سپس برای هر فعالیت یک تاریخ شروع و پایان تنظیم کنید. حال بر اساس بازه زمانی وظایف، باید یک جدول زمانی ایجاد نمایید. در مرحله بعدی باید به سراغ تعیین وابستگی‌ها یا ارتباطات میان فعالیت‌ها بروید. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل در آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی به‌شمار می‌آید.

بعد از طی کردن مراحل بالا، نوبت به پر کردن جدول زمانی نمودارهای میله‌ای با فعالیت‌های پروژه می‌رسد. در مرحله بعد برای هر یک از فعالیت‌ها، اعضا را مشخص کنید تا کارمندان شما بدانند که دقیقا در مسیر انجام پروژه چه وظیفه‌ای برعهده دارند. در نهایت نیز نوبت به شناسایی نقاط عطف و مسیرهای بحرانی می‌رسد. باید گفت که شناسایی مسیرهای بحرانی اهمیت بسیار زیادی در آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی دارد. چرا که در صورت تاخیر فعالیت‌های موجود در این مسیرها، پروژه شما با تاخیر مواجه می‌شود.

بهترین نرم افزار ساخت گانت چارت چیست؟

بعد از آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی، شما باید بتوانید نمودارهای این ابزار را در یک نرم‌افزار دیگر برای برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های خود نصب کنید. همان‌طور که اشاره شد، در حال حاضر بهترین نرم‌افزار فارسی برای ساخت گانت چارت، نرم‌افزار میزیتو است. با این حال، شما به گزینه‌های دیگری مانند اکسل نیز دسترسی دارید. اما باید بگوییم که در نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار میزیتو، ابزار گانت چارت به‌صورت کامل بهینه شده است و مدیران می‌توانند به‌آسانی فعالیت‌های خود را در آن وارد کنند.

پیشنهاد می‌شود به‌جای دانلود رایگان نرم افزار گانت چارت، به سراغ نرم‌افزار میزیتو رفته و از قابلیت‌های بی‌شمار گانت چارت آن برای مدیریت پروژه‌های خود استفاده کنید. برای مثال با قابلیت گانت چارت میزیتو، شما می‌توانید در طی فرایند پیشرفت پروژه از اعضای تیم خود نظرسنجی کرده و یا پیغامی را در چارت برای آن‌ها پین کنید.

نرم افزار طراحی  گانت چارت میزیتو
نرم افزار طراحی گانت چارت میزیتو

 

میزیتو و گانت چارت؛ یک ترکیب جادویی و کارآمد

میزیتو یک نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین است که در حال حاضر بیش از ۶۵۳۰۰ کسب‌وکار از آن برای نظارت روی پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار مدیریت پروژه، گانت چارت فارسی است که شما می‌توانید با استفاده از آن، پروژه‌های خود را به شکل بسیار بهینه مدیریت کنید.

درواقع شما با استفاده از میزیتو، دیگر به آموزش نرم افزار گانت چارت فارسی نیاز نخواهید داشت. چرا که تمام مراحل ایجاد چارت گانت در میزیتو به‌صورت کاملا شفاف بیان شده‌اند. شما می‌توانید در پلتفرم‌هایی مانند Android و iOS به نرم‌افزار ما دسترسی داشته باشید. همچنین امکان استفاده از میزیتو به‌صورت آنلاین و تحت وب نیز برای کاربران فراهم شده است. در صورت نیاز به مشاوره نیز می‌توانید با کارشناسان ما در میزیتو تماس بگیرید تا به بهترین شکل ممکن راهنمایی شوید.