۷ مثال هدف SMART که در کسب وکارها نتایج باورنکردی داشتند! | بلاگ میزیتو
وبلاگ میزیتو ۷ مثال هدف SMART که در کسب‌وکارها نتایج باورنکردی داشتند!
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

۷ مثال هدف SMART که در کسب‌وکارها نتایج باورنکردی داشتند!

منتشر شده در ۱۴۰۴/۸/۱۵ ساعت ۱۱:۰۷

زمان خوانش ۸ دقیقه

زمانی که از مدیران در مورد اهداف سازمانی سوال بپرسید؛ احتمالاً می‌گویند انتخاب اهداف سازمانی کار آسانی است. اما اغلب سازمان‌ها هدف‌های مبهمی مانند فعال‌تر بودن یا بهبود عملکرد را با کارمندان به اشتراک می‌گذارند. باتوجه‌به این شرایط هدف SMART (خاص، قابل‌اندازه‌گیری و دارای محدودیت زمانی) به کلید اصلی در محیط کاری تبدیل می‌شود.

 

مدیر در جلسه با کارکنان در حال ارائه

 

چارچوب هدف SMART به مدیران و کارکنان کمک می‌کند که هدف‌هایی را پیگیری کنند که چیزی فراتر از یک جمله روی تخته‌ی اتاق جلسه باشند. چه تیم استارتاپی در حال پیشرفت را رهبری کنید یا چه مدیریت منابع انسانی سازمان ۱۰۰ نفره را برعهده داشته باشید، هدف SMART به تیم شما تعامل، پیشرفت شغلی، تعادل کافی بین کار و زندگی و حفظ کارکنان را پیشکش می‌کند. در اینجا چند مثال از اهداف SMART برای کارکنان را بررسی می‌کنیم که شما بتوانید براساس آن‌ها ایده‌پردازی کنید و اهداف اسمارت شخصی‌سازی‌شده‌ای برای سازمان خودتان تدوین کنید.

 

چگونه هدف SMART را برای کارکنان انتخاب کنیم؟

در مقاله‌ی شرح وظایف مدیر پروژه گفتیم که یکی از وظایف اصلی مدیران پروژه تعیین اهداف مشخص برای اعضای تیم است. اما اگر واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنید، تنها مشخص کردن اهداف منجر به عملکرد بهتر سازمان و تیم می‌شود؟ پاسخ این سوال نشان می‌دهد که برای انتخاب هدف SMART به ساختارهای بیشتری نیاز دارید. هدف SMART به مدیران نشان می‌دهد که هر هدفی که کارکنان دارند، به ۵ سوال اصلی در هدف‌گذاری اسمارت پاسخ داده و آن معیارها را درنظر گرفته است.

 

تبدیل اهداف مبهم به هوشمند

احتمالا می‌دانید که منظور از اهداف SMART چیست؟ با‌این‌حال برای آشنایی بهتر در ادامه چند نمونه اهداف SMART برای کارکنان را شرح می‌دهیم:

 

۱.سازماندهی‌تر شده باشید

این هدف خوبی برای سازمان و اعضای تیم محسوب می‌شود؛ اما در فضای تیمی تا چه اندازه عملکرد را بهبود می‌بخشد؟ برای رسیدن به هدف سازماندهی تیم و سازمان از نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید. با کمک این نرم‌افزار برنامه‌ی روزانه یا اولویت‌های سازمانی را مشخص کنید. هدف سازماندهی می‌تواند به کارکنان جدول زمانی برای پایبندی به تاریخ سررسید وظایف بدهد.

 

۲. بهبود رضایت مشتریان و اطمینان از رضایت‌مندی آنها

این هدف برای پیشرفت اهداف سازمان مهم است؛ اما برای اجرایی‌شدن ابهام زیادی دارد. هدف را به افزایش رضایت مشتریان از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد با پاسخگویی به همه‌ی شکایات در ۲۴ ساعت تغییر دهید. با تغییرات جدید مدیر پروژه و کارکنان می‌توانند آن را اندازه‌گیری کنند و تصویر روشنی از اقدامات قابل‌انجام داشته باشند.

 

۳.کمک به استخدام‌های جدید برای پذیرش بهتر

این هدف به منابع انسانی برای رسیدن وظایف جدید کمک می‌کند، اما برای اجرا در فرایند استخدام نامشخص است. برای هوشمندسازی هدف آن را به چک‌لیستی استاندارد برای پذیرش افراد جدید تبدیل و اجرا کنید و در مدت‌زمان ۱۰ روز همه‌ی استخدام‌هایی که باید در سه‌ماهه‌ی دوم تکمیل شود، تغییر دهید. نسخه‌ی جدید هدف، جدول زمانی و انتظارات شفافی را به افراد سازمان ارائه می‌دهد.

 

هدف اسمارت به انگلیسی روی صفحه لپ تاپ روی میز کار با گل و خودکار و کاغذر در کنارش

 

هدف SMART براساس نقش اعضای سازمان: قابل اندازه‌گیری

اگر مثال از اهداف SMART برای کارکنان را بررسی کرده باشید، زمانی بهترین نتیجه را دارند که مسئولیت‌ها و چالش‌های واقعی را منعکس کنند. در ادامه نمونه اهداف smart برای کارکنان متناسب با نقش آنها در سازمان را بررسی می‌کنیم که قابل‌اندازه‌گیری و اجرا هستند.

 

۱. اهداف هوشمند برای تیم‌های اداری و عملیاتی

اعضای تیم اداری و عملیاتی کارها را در پشت‌صحنه پیگیری می‌کنند که اهداف آنها اغلب از جنس کارایی، پاسخگویی، مهارت‌های مدیریت زمان و تمرکز هستند. برای وظایف بخش عملیاتی اهداف زیر را تعریف کنید:

  • بهبود کارایی گردش کار: شناسایی و پیاده‌سازی دو ابزار اتوماسیون جدید یا تغییرات فرایند برای کاهش ۲۰ درصدی زمان قبل از پایان سال
  • بهبود دقت در گزارش‌دهی: کاهش ۵۰ درصدی خطاهای گزارش‌دهی با بررسی هفتگی داده‌ها 

 

۲. اهداف هوشمند برای تیم‌های بازاریابی و خلاقیت

بیشتر هدف‌های اسمارت در تیم‌های بازاریابی و خلاقیت به دیده‌شدن تبلیغات در فضای اجتماعی، تولید محتوا و رشد نرخ مشتریان ارتباط دارد. اگر مدیر بخش مارکتینگ هستید از هدف‌های زیر برای پیشرفت این بخش سازمان استفاده کنید: 

  • افزایش تعامل کمپین به‌میزان نامشخص:‌ با تست A/B در عنوان‌ها و تصاویر در همه‌ی کمپین‌ها در سه ماه، افزایش ۱۵ درصدی نرخ کلیک کمپین ایمیل 
  • افزایش دنبال‌کننده در شبکه اجتماعی: افزایش ۲۰ درصدی دنبال‌کننده در لینکدین با اشتراک‌گذاری سه پست در هفته و اجرای دو کمپین تا ماه اسفند

 

۳.اهداف هوشمند برای فروش و خدمات مشتری

تیم‌های فروش اولین خط دفاعی کسب‌وکار با مشتریان هستند که بیشترین ارتباط را با آنها دارند. اغلب وظایف این تیم به بهبود رضایت و حفظ مشتریان وفادار وابسته است. برای افزایش رضایت مشتریان هدف‌های SMART زیر را در جلسه‌ی هفتگی اعلام کنید. همچنین در مقاله‌ی پیش‌بینی فروش با CRM بررسی کرده‌ایم که چگونه براساس داده‌های واقعی هدف‌گذاری کنید. 

  • افزایش رضایت مشتریان:‌ با اجرای فرایند پیگیری جدید پس از پشتیبانی، ارتقای امتیاز CSAT خود را از ۸۴ درصد به ۹۰ درصد
  • تنظیم تعداد معاملات جدید: حداقل ۱۰ معامله‌ی جدید برای سه ماه آینده

 

۴.اهداف هوشمند برای تیم منابع انسانی

تیم منابع انسانی فرهنگ‌سازمانی را گسترش می‌دهد و به اعضای تیم برای توسعه‌ی کاری و افزایش مشارکت کمک می‌کند. با این تفاسیر برای بهبود مشارکت کارکنان و بررسی عملکرد اعضای تیم از هدف‌های اسمارت زیر استفاده کنید:

  • بهبود مشارکت همکاران در فعالیت‌های داخلی تیم: افزایش نرخ مشارکت همکاران در نظرسنجی ماهانه از ۸۵ درصد به ۹۰ درصد با کمک بهبود ارتباط و ارائه‌ی گزینه‌های بازخورد به‌صورت ناشناس
  • بررسی عملکرد فصلی کارکنان: استفاده از الگوی استاندارد برای بررسی عملکرد کارکنان در هر ماه

 

خانمی در محیط دفتر اداری درحال انتخاب هدف و نوشتن روی شیشه

 

هدف‌گذاری اسمارت بر اساس فرایندهای کاری؛ مهارت کارآموزی

در سازمان‌ها، نقش‌ها وظایف کارکنان را تعریف می‌کنند؛ اما این هدف است که به روشن‌شدن فرایندهای کاری کمک می‌کند. در جدول زیر نمونه اهداف SMART برای کارکنان باتوجه‌به بهره‌وری، مهارت‌آموزی، کار تیمی و رهبری را مشاهده می‌کنید:

 

هدف SMART؛ چارچوب عملی با شفافیت و تمرکز 

تابه اینجا ۷ تا از هدف‌های SMART را براساس موقعیت شغلی کارکنان در سازمان و مهارت‌های تیمی معرفی کرده‌ایم. بهتر است برای انتخاب هدف اسمارت فرهنگ سازمانی را در نظر بگیرید و آن را متناسب با سازمان خودتان شخصی‌سازی کنید.

 


 

سوالات متداول 

 

۱. هدف SMART چگونه به بهره‌وری کمک می‌کند؟

شیوه‌ی اسمارت با تعیین اهداف منطقی و حساب‌شده باعث می‌شود که سازمان قدم‌به‌قدم به هدف اصلی و بزرگ خود نزدیک شود، بدون اینکه کارکنان با تصویر بزرگ مضطرب شوند.

 

۲. چطور هدف SMART را پیگیری کرد؟ 

برای دستیابی به رشد باید هداف اسمارت را با اعداد، نقاط عطف و شاخص‌های دقیق اندازه‌گیری کنید.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!