ترندهای محبوب محیط کاری در سال ۲۰۲۵؛ ۶ تصویر که آینده ی کسب وکارها را نشان می دهد! | بلاگ میزیتو
وبلاگ میزیتو ترندهای محبوب محیط کاری در سال ۲۰۲۵؛ ۶ تصویر که آینده‌ی‌کسب‌وکارها را نشان می‌دهد!
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

ترندهای محبوب محیط کاری در سال ۲۰۲۵؛ ۶ تصویر که آینده‌ی‌کسب‌وکارها را نشان می‌دهد!

منتشر شده در ۱۴ ساعت پیش

زمان خوانش ۸ دقیقه

انتشار ۱۴ ساعت پیش

خوانش ۸ دقیقه

اغلب مجله‌های خبری آنلاین گزارش‌های مشابهی درباره‌ی تغییرات محیط کار ارائه می‌دهند و با تاکید می‌گویند: روش دورکاری همچنان در حال گسترش است! هوش مصنوعی همه‌ی حوزه‌ها را تصاحب می‌کند! انتظار نسل زد از محیط کار در هدف خلاصه می‌شود! اما هیچ‌کدام از آن‌ها به فاکتورهای مفید استانداردهای محیط کار اشاره‌ای نمی‌کنند.

به‌طور کلی، بیشترین تغییرات محیط کاری در نحوه‌ی اداره‌ی سازمان‌ها، رهبری مدیران و ارتباط بین اعضای تیم رقم خورده‌اند. در واقع محیط کار جدید الگوهای قدیمی را شکست می‌دهد و تحولات جدیدی را در محیط‌های کاری ایجاد می‌کند. پیش‌بینی آینده‌ی انواع محیط کار ممکن نیست؛ اما در این مقاله محبوب‌ترین ترندهای محیط کار در سال ۲۰۲۵ میلادی را انتخاب کرده‌ایم تا با کمک آن‌ها بتوانید تصوری از آینده‌ی محیط کاری در ذهنتان داشته باشید.

 

دختری مو بور در حال کار با لپ تاپ در فضای باز

 

۱. از روش کار هیبریدی تا معماری انتخاب 

یکی از بحث‌های داغ چند سال اخیر در بازار کار، انتخاب بین شیوه‌ی کاری دورکاری یا حضوری تمام‌وقت است. این بحث چالش‌انگیز بین کاربران سروصدای زیادی کرد. اما کسب‌وکارهایی در سال ۲۰۲۵ رشد داشته‌اند، درگیر حساسیت‌های بی‌مورد درباره‌ی برچسب‌های دورکاری یا کار هیبریدی در محیط کاری خود نیستند. براساس مطالعه‌ی موسسه‌ی گالوپ در سال ۲۰۲۴ کارکنانی که روی شیوه‌ی حضور کاری خود کنترل دارند در مقایسه با کارکنانی که برنامه‌ی زمانی ثابتی دارند تا ۴۳ درصد بیشتر در کارشان تعهد دارند. 

کسب‌وکارهای پیش‌رو در سال جاری به‌جای بحث درباره‌ی مزایا و معایب دورکاری یا کار هیبریدی به این پرسش می‌پردازند که چطور محیطی را طراحی کنیم که انعطاف‌پذیری کافی برای پیشرفت کارکنان را داشته باشد و درعین‌حال آن‌ها وظایفشان را نیز مدیریت کنند؟ در پاسخ به این پرسش، مفهوم معماریِ انتخاب (Choice Architecture) در محیط‌ کاری مطرح شد که ریشه در علوم رفتاری دارد. این مفهوم به رویکردی اشاره دارد که می‌گوید باید محیطی ایجاد کرد که انتخاب‌های پیش‌فرض، به خروجی‌های بهتری ختم شود. 

استفاده از معماری انتخاب در محیط کاری به چرایی و اهمیت حضوری تمام‌وقت کارکنان می‌پردازد و دست آن‌ها را برای ارائه‌ی برنامه‌ی کاری مطابق با هر روز، باز می‌گذارد. در محیط کاری اینچنینی افراد احساس می‌کنند که کنترل بیشتری روی زندگی دارند و همچنان با اعضای تیم ارتباط خوبی می‌سازند.

 

پزشک و پرستار در حال مشورت درحالی که پزشک تبلت در دست دارد

 

۲. استفاده از هوش مصنوعی در وظایف 

در سال ۲۰۲۵ مدیران بیشتری این موضوع را می‌پذیرند که هوش مصنوعی فقط به مشتریان کسب‌وکار کمک نمی‌کند و به کارهای تیمی سازمان از جمله چت‌بات‌ها و اتوماسیون بازاریابی سرعت بیشتری می‌دهد. البته در پشت‌صحنه‌ی محیط کاری ۲۰۲۵ تغییرات پیشرفته‌تری با هوش مصنوعی رقم می‌خورد تا انجام کار را برای کارکنان خود آسان‌تر کنند یا در مدیریت پروژه می‌توان با کمک هوش مصنوعی وظایف را براساس توانایی‌های هر نیرو تقسیم کرد.

البته برخی از کسب‌وکارها تصمیم گرفته‌اند که در فرایندهای کاری فقط از هوش مصنوعی استفاده کنند که ممکن است چالش‌های جدیدی را به همراه داشته باشد. برای مثال، افزایش سرعت انجام کار باعث می‌شود سررسید وظایف کوتاه‌تر شوند و فشار بیشتری از سمت کارکنان احساس شود.

در مقاله‌ی تکنیک‌های جادویی اولویت بندی وظایف، ۵ راز مهم را افشا کرده‌ایم که به شما برای بهبود عملکرد در محیط کاری کمک شایانی می‌کند. 

 

دو خانم درحال صحبت پشت میز در محیط دفتر اداری

 

۳. استفاده از هوش هیجانی در مقیاس بزرگ 

هوش هیجانی سال‌های طولانی است که به‌عنوان واژه‌ی طلایی دنیای رهبری شناخته می‌شود؛ اما، در سال ۲۰۲۵ دیگر به‌چشم معیاری تجملاتی در مدیران سازمانی محسوب نمی‌شود و کسب‌وکارها اکنون آن را به‌عنوان مهارتی می‌بینند که باید در سراسر فرهنگ سازمان دیده شود. کسب‌وکارهای بزرگ در حال طراحی محیط کاری با ویژگی‌های همدلی، خودآگاهی و ارتباط مؤثر هستند تا بخشی از گردش کار روزانه‌ی کسب‌وکار باشد.

در استارتاپ‌هایی که مدیران، هوش هیجانی بالاتری دارند، اعتماد بین اعضای تیم بیشتر است و کارکنان عملکرد بهتری دارند. اما خبر بد اینجاست که بیشتر مدیران مهارت‌های مربوط به هوش هیجانی را یاد نگرفته‌اند و نباید انتظار داشت که آن را در محیط کاری آموزش ببینند. پیش‌تر در مقاله‌ی هوش هیجانی و آینده‌ی رهبری مدیریت پروژه به نکات مهمی درباره‌ی تاثیر هوش هیجانی در سازمان و افزایش راندمان کارکنان اشاره کرده‌ایم.

 

دو مرد کارمند در دفتر

 

۴. مهارت مهم‌تر است از جایگاه و عنوان

با تغییرات محیط کاری عنوان‌های شغلی سنتی در حال ازدست‌رفتن هستند. امروزه در بسیاری از شرکت‌ها کارت‌ها و تابلوهای اتاق افراد نشان‌دهنده‌ی محدوده‌ی مهارت‌های آنها نیست. اغلب کسب‌وکارها تلاش می‌کنند که به‌جای تمرکز بر توضیحات مشاغل و پروژه‌ها، فعالیت‌هایی را به افراد می‌سپارند که واقعا توانایی انجام آن را دارند. چنین فرایندی با ایجاد «بازار داخلی استعداد» در سازمان انجام می‌شود تا تمام استعدادهای نیروهای فعلی شناسایی شود.

شناسایی مهارت‌ها و استعدادهای کارکنان باعث می‌شود که سازمان قبل‌از اقدام برای استخدام نیرو برخی از پروژه‌های کوچک را به کارکنان فعلی از دپارتمان‌های دیگر بسپارند تا علاوه‌بر کمک به توسعه‌ی فردی نیرو، در هزینه‌ی استخدام نیز صرفه‌جویی کنند.

 

دختری در حال کار ردن با لپ تاپ با تمرکز بالا

 

۵. بازگشت آرام کار عمیق

در چند سال گذشته اغلب مدیران سازمان‌ها روند کاری را حول جلسه‌های مداوم و همیشه دردسترس‌بودن رهبری می‌کردند. اما در سال ۲۰۲۵ مدیران کسب‌وکارها پی‌بردند که این روند کاری ایده آل نیست و موجب می‌شود که کارکنان خیلی سریع محیط کاری را ترک کنند. در واقع روند کاری سریع فرایند حل مسئله‌ را کندتر می‌کرد و فرسودگی شغلی را افزایش می‌داد. بنابراین، در سال جاری رفته‌رفته روند کاری آرام و «کار عمیق» مجددا قدرت گرفت تا کارکنان بدون دریافت ایمیل‌های کاری مداوم که ممکن است باعث حواس‌پرتی و کاهش تمرکز آن‌ها شود، روی پروژه‌های بیشتری کار می‌کردند. 

 

۶. سلامتی استراتژی مهم کسب‌وکارها

منابع انسانی کسب‌وکارها سال‌های طولانی است که برنامه‌های سلامتی را در سازمان‌ها اجرا می‌کنند. از ارائه‌ی کد تخفیف باشگاه تا چکاپ ماهانه از برنامه‌های حمایتی کسب‌وکارها محسوب می‌شود. برنامه‌های سلامتی ایده‌ی خوبی بودند؛ اما به ریشه‌های استرس، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان نمی‌پرداختند. با تغییر محیط کاری، سلامت روان کارکنان به استراتژی اصلی سازمان‌ها تبدیل شد. برای‌ رسیدن به هدف‌های تجاری و رشد کسب‌وکار، هدف‌ها باید با سلامتی کارکنان گره بخورد که مدیران سازمان‌ها به این نتیجه رسیدند که زاویه‌ی دید خود را تغییر دهند و به برنامه‌های سلامتی به‌عنوان یک ضرورت و نه یک مزیت نگاه کنند.

تغییر محیط کار مانند هر تغییر دیگری جنبه‌ی مثبت و منفی دارد. با‌این‌حال، روبه‌روشدن با این تغییرات برای کارکنان و سازمان‌ها اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین، شناخت آن‌ها به هر دو طرف توصیه می‌شود.

 


 

پرسش‌های متداول

۱. مهم‌ترین ترند محیط کار در سال ۲۰۲۵ چیست؟

استفاده‌ی موثر از هوش مصنوعی در وظایف تیمی یکی از مهم‌ترین ترندهای محیط کار در سال ۲۰۲۵ است که مستقیما روی افزایش بهره‌وری اثر می‌گذارد.

 

۲. محیط کاری در سال‌های آینده چه تغییراتی خواهد داشت؟

با توجه به فراگیر شدن هوش مصنوعی، احتمال به‌وجود آمدن جایگاه شغلی مدیر یا کارشناس هوش مصنوعی (مانند کارشناس IT) دور از ذهن نیست. علاوه‌براین، هفته‌ی کاری ۴ روزه به ترند محبوبی تبدیل خواهد شد.

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!