وبلاگ میزیتو ۷ عادت بد مدیران که باعث شکست تیم خواهد شد
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

۷ عادت بد مدیران که باعث شکست تیم خواهد شد

منتشر شده در ۷ روز پیش

زمان خوانش ۸ دقیقه

انتشار ۷ روز پیش

خوانش ۸ دقیقه

ضعف در مدیریت تیم و عادات بد مدیریتی می‌توانند بهره‌وری را از بین ببرند. شاید می پرسید اوووه مگر مدیران هم عادت‌های بد دارند؟! حتما خیلی خوب بوده‌اند که در این جایگاه هستند. اما نه! عادات بد در مدیریت تیم می‌تواند روند کار را مختل کند، به پویایی تیم آسیب بزند و منجر به بی‌علاقگی کارکنان شود.
یک نظرسنجی، اخیرا توسط گالوپ نشان داده که ۷۷٪ از کارکنان با کار خود درگیر نیستند. این مشکل اغلب به دلیل شیوه‌های ضعیف مدیریت تیم است. در این مقاله میزیتو، نقش عادات بد مدیران را در این موضوع مؤثر می‌دانیم.

 


تیم‌هایی که فعالیت کمی دارند، بهره وری کمی دارند و تمایل‌شان به وفاداری به اهداف سازمان و تیم کمتر است. از آنجا که اعضای تیم هیچ احساسی نسبت به همکاران خود ندارند، نرخ گردش کارکنان افزایش می‌یابد و منجر به کیفیت پایین کار می‌شود.
اگر شما هم احساس می‌کنید که مدیر ضعیف یا بدی هستید، باید کاری در این مورد انجام دهید. اما از کجا شروع کنید؟ اولین قدمی که باید بردارید، شناسایی عادات بد مدیریت تیم خود است. و همان‌طور که انتظار می‌رود، مدیران بد ویژگی‌های مشترک زیادی دارند.
در زیر هفت عادت بد رایج مدیریت تیم در محل کار و چگونگی شکستن آن‌ها را آورده‌ایم.
 

۷ عادت‌ بد در مدیریت تیم  
این ۷ عادت معمولاً شامل بررسی دقیق جزئیات وظایف، به‌روزرسانی‌های مکرر و به‌طور کلی عدم اعتماد به اعضای تیم است.
 

۱. مدیریت جزئیات تیم خود
اگر به شکل افراطی کار اعضای تیم خود را کنترل می کنید، در حال مدیریت جزئیات آنها هستید.
مدیریت جزئیات شامل این موارد است:
•    بررسی دقیق تمام جزئیات وظایف
•    درخواست به‌روزرسانی‌های مکرر 
•    عدم اعتماد به اعضای تیم برای انجام کار به‌طور مستقل
حالا تصور کنید یک نفر دائما در حال نظارت بر شماست؛ چندین بار از شما می خواهد کارتان را بررسی و به‌روزرسانی‌ کنید. یا به شما نزدیک می شود یا اطراف شما حضور دارد تا مطمئن شود که به اندازه کافی "سخت کار می‌کنید".


به نظرتان، این کار، چه حسی دارد؟ خسته‌کننده و آزاردهنده، درست است؟
دلیل پشت مدیریت تیم به طور جزئی، همیشه ترس از شکست است. ممکن است به اندازه کافی به اعضای تیم خود اعتماد نداشته باشید که کارشان را به درستی انجام دهند. بنابراین، احساس می‌کنید که باید دائم بر آنها نظارت داشته باشید و مطمئن شوید که کار خود را به درستی انجام می‌دهند.
در نتیجه، اعضای تیم در کنار شما احساس ناامنی می‌کنند. دیگر نمی‌خواهند خلاق و نوآور باشند یا ابتکار عمل داشته باشند. به دلیل ترس از انتقاد، ریسک نمی‌کنند یا چیزهای جدید را امتحان نمی‌کنند.

چگونه این عادت را ترک کنیم؟
جدای از اینکه یک مدیر جزئی‌نگر هستید، باید راهی برای نظارت مؤثر بر تیم خود پیدا کنید.
به این فکر کنید: آیا مشکلی در اعتماد به کارمندان یا ترس از شکست وجود دارید؟
زمانی که از دلایل شکست خود در مدیریت تیم آگاه شوید، متوجه می‌شوید که چگونه می‌توانید آن را اصلاح کنید. اگر تیم شما از نظر اعتماد کمبودی دارد، پس به کارمندان خود آزادی کار کردن بدهید اما با قبول مسئولیت.
دوم، اگر شکست برای شما یک معضل ذهنی است، سعی کنید ذهنیت قوی‌تری بسازید. شکست را به عنوان فرصتی برای یادگیری چیزی جدید در نظر بگیرید.
همچنین، باید به اعضای تیم خود آزادی عمل بدهید تا آزادانه، ایده‌های خلاقانه خود را آزمایش کنند. با این رویکرد، می‌توانند از اشتباهات خود درس بگیرند و مسئولیت اعمال خود را بپذیرند. در ابتدا، این کار دشوار خواهد بود اما با تمرین و انضباط، تیم شما خلاق خواهد شد و نتایج مطلوبی ایجاد خواهد کرد.

 

 

۲. کمبود ارتباط مؤثر  
ارتباط برای هر رابطه‌ای مهم است و برای یک مدیر و تیم او نیز استثنایی وجود ندارد. اما، مدیرانی که به‌طور مؤثر و به‌موقع با اعضای تیم خود ارتباط برقرار می‌کنند، بسیار کم هستند.
شاید شما خیلی مشغول، درگیر یا غرق در افکار و نگرانی‌های خود باشید و وقتی برای صحبت با اعضای تیم خود ندارید. در نتیجه، فراموش می‌کنید اطلاعات مهم را منتقل کنید و اعضای تیم شما از آن بی‌خبرند.
چگونه این عادت را بشکنیم؟
چند کار وجود دارد که مدیریت تیم می‌تواند برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود انجام دهد.
اول، خود را برای تیم قابل دسترس‌تر و نزدیک‌تر کنید. هر زمان که تیم با سوالات یا نگرانی‌هایی به شما مراجعه کرد، با آنها صبور باشید. به‌طور فعال به آنها گوش دهید و سعی کنید پاسخی صادقانه و واقعی بدهید.
یک مدیر خوب در ارتباطات پیشگام است. بنابراین، اگر موضوعی برای بحث با تیم خود دارید، منتظر آنها نمانید. به‌ جای آن، یک ایمیل سراسری به شرکت ارسال کنید یا جلسه‌ای برگزار کنید.
علاوه بر این، با تشویق اعضای تیم به ارائه بازخورد، ارتباطات باز را حفظ کنید. به آنها بگویید که آماده‌اید به نظرات آنها گوش دهید.

۳. اجتناب از مشارکت با تیم خود  
بسیاری از مدیران بر این باورند که بهترین راه برای مدیریت تیم کارکنان این است که به سادگی اجازه دهند آنها به تنهایی کار کنند. آنها از مشارکت بیش از حد یا دیده شدن به عنوان یک مدیر جزء اجتناب می‌کنند. این سبک رهبری به عنوان لسه‌فر (laissez-faire) شناخته می‌شود که در آن یک مدیر یا رهبر یک قدم به عقب برمی‌دارد و به اعضای تیم اجازه می‌دهد، تصمیم‌گیری کنند و مشکلات را به ‌طور مستقل حل کنند.
اما این رویکرد غالباً نتیجه عکس می‌دهد. کارکنان به راهنمایی و هدایت نیاز دارند تا به خوبی کار کنند. بدون آن، گم و گیج می‌شوند. در نتیجه، ناامیدی و کینه به وجود می‌آید و در نهایت کارکنان به طور کلی شرکت را ترک می‌کنند.
چگونه این عادت را از بین ببریم؟
اگر می‌خواهید راهنمایی مناسب به تیم بدهید، اولین قدم این است که نسبت به آن‌ها آگاه‌تر و مراقب‌تر باشید. وقتی وظایفی را به تیم واگذار می‌کنید، توضیح دهید که چه چیزی از آن‌ها می‌خواهید و چرا. به طور مشخص توضیح دهید و منابع و اطلاعات مفید را در اختیار آنها قرار دهید.
به‌طور منظم با اعضای تیم روند کار را چک‌ کنید (جلسات روزانه یا هفتگی برگزار کنید) تا ببینید وضعیت آنها چگونه است. اگر به کمک نیاز دارند، کمک کنید. اشتباهات را به فرصت‌های یادگیری تبدیل کنید نه لحظاتی برای انتقاد.

۴. تعیین خواسته‌های غیرواقعی  
مدیران اغلب وظایف غیرواقعی تعیین می‌کنند و انتظار دارند که اعضای تیم همیشه در دسترس و آماده کار اضافی باشند. این امر، به خطر فرسودگی شغلی و کاهش روحیه اعضای تیم منجر می‌شود.  
تمام این موارد باعث می‌شود که محیط کار برای کارکنان به شدت استرس‌زا و نگران‌کننده شود و به فرسودگی زودهنگام آنها منجر گردد. کارکنان هم انسانند، آنها ربات نیستند. بنابراین باید به یاد داشته باشید که آن‌ها به زمانی برای استراحت، شارژ و تجدید قوا نیاز دارند.

چگونه این عادت را بشکنیم؟  

اگر می‌خواهید خواسته‌های معقولی از تیم خود داشته باشید، ابتدا باید نسبت به نیازها و محدودیت‌های اعضای تیم خود آگاه‌تر باشید.  
هنگام واگذاری یک وظیفه، در نظر بگیرید که انجام آن چقدر زمان و انرژی نیاز دارد. همچنین، مهلت‌های مناسبی تعیین کنید. تا تیم شما بتواند بدون هیچ استرس یا فشار اضافی کار خوبی انجام دهد.  
با درک قابلیت‌ها و بار کاری تیم خود، همدلی را تمرین کنید. اعضای تیم شما نیز به استراحت‌های منظم و زمان آزاد نیاز دارند. نباید انتظار داشته باشید که آنها همیشه کار کنند. تیم خود را تشویق کنید که روزهای تعطیل استراحت کنند. به نیاز آنها برای زمان و فضای شخصی احترام بگذارید.

۵. عدم واگذاری وظایف  
عدم واگذاری وظایف یکی از بدترین عادات مدیریت تیم است. این نوع مدیران سعی می‌کنند همه چیز را خودشان انجام دهند یا به حدی کارکنان را به صورت جزئی مدیریت می‌کنند که از هر گونه ابتکار عمل خودداری می‌کنند.  
در نتیجه، به کارکنان احساس بی‌اهمیتی و کم‌ارزشی دست می‌دهد. مدیر در نهایت احساس می‌کند دارد در عالمی از کار انجام نشده غرق می‌شود.  
چگونه این عادت را بشکنیم؟  
اگر در واگذاری وظایف مشکل دارید، سعی کنید به محدودیت‌های خود آگاه‌تر باشید. شما نمی‌توانید همه چیز را به تنهایی انجام دهید و نباید این کار را امتحان کنید. وظایفی را که فقط شما می‌توانید انجام دهید شناسایی کنید و تلاش خود را بر روی آن‌ها متمرکز کنید.  
در اینجا، اعتماد به اعضای تیم و دادن مسئولیت و خودمختاری که نیاز دارند، نقش مهمی ایفا می‌کند. هنگام واگذاری، اطمینان حاصل کنید که تیم شما دستورالعمل‌ها و انتظارات شما را به طور واضح دریافت کرده‌اند. بر روی وظایفی تمرکز کنید که به تخصص شما نیاز دارند. در  همان حال، دیگران را توانمند می‌سازید تا مالکیت را بر عهده بگیرند.

۶. عدم قدردانی  
عدم شناسایی و قدردانی از تلاش‌های تیم شما می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی و نارضایتی شود. متأسفانه، بسیاری از مدیران از قدردانی از کارمندان خود ناتوانند. آنها ممکن است بیش از حد مشغول، نگران یا متمرکز بر افکار و مشکلات خود باشند. بنابراین، کارمندان ممکن است احساس نادیده گرفته شدن، بی‌ارزش شدن و بی‌احترامی کنند.
به‌طور منظم با تعریف‌های صادقانه، بازخورد مثبت یا حرکات کوچک قدردانی، ابراز تشکر کنید.
چگونه این عادت را بشکنیم؟

اگر بیان قدردانی برایتان دشوار است، سعی کنید بیشتر با فکر و هدفمند عمل کنید. زمانی که یک نیرو را در حال انجام کار خوب مشاهده می‌کنید، حتما به او بگویید که تلاش‌های او را دیده‌اید و ارزش قائل هستید. تقویت مثبت، حتی در دوزهای کوچک، تأثیر قدرتمندی دارد.
در تعریف و تمجیدها، صریح‌تر باشید. سعی کنید دستاوردهای عضو تیم را برجسته کنید و دلایل خود را برای قدردانی بیان کنید، نه اینکه صرفاً بگویید: "کار خوبی بود." با این کار، می‌توانید به اعضای تیم کمک کنید تا متوجه شوند چه چیزی را در آن‌ها ارزشمند می‌دانید و چه انتظاری از آن‌ها دارید.

۷. پیدا کردن دائمی نقص‌ها  
نگرش‌های منفی، غمگینانه و انتقادی در بین عادات بد مدیران رایج است. آنها نیمه خالی لیوان را می‌بینند و نه نیمه پر.  
در اشاره به آنچه اشتباه است، سریع هستند اما در قدردانی از آنچه درست است، کند عمل می‌کنند. این نوع منفی‌نگری به راحتی گسترش می‌یابد و به سرعت یک تیم یا شرکت را مسموم می‌کند.
چگونه این عادت را ترک کنیم؟
اگر حال مدیریت تیم شما منفی‌ است، تلاش برای خوش‌بینی بیشتر اولین قدم است. این به این معنا نیست که باید همیشه مصنوعی یا شاد باشید؛ بلکه به معنای آگاه‌تر بودن از نحوه گفتار و فکر کردن درباره چیزهاست. وقتی اتفاق بدی می‌افتد، دنبال نکته مثبت بگردید. اگر اتفاق خوبی بیفتد، حتماً آن را اعلام کرده و قدردانی کنید.
علاوه بر این، مهم است که تشویق و حمایت بیشتری داشته باشید. وقتی یکی از هم‌تیمی‌های شما در مورد مشکلی به شما اعتماد می‌کند، سعی کنید حامی او باشید. بر روی پیدا کردن راه ‌حل، تمرکز کنید نه قضاوت کردن و منفی‌نگری. همچنین، حتماً از هم‌تیمی‌های خود به خاطر کار عالی‌شان قدردانی کنید. مقدار کمی از تقویت مثبت، می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

نتیجه‌گیری  
توجه به عادات بدِ مدیریت تیم نه تنها به بهبود روحیه و بهره‌وری تیم کمک می‌کند بلکه موفقیت کلی سازمان را نیز افزایش می‌دهد.  
با ایجاد اعتماد، بهبود ارتباطات و نشان دادن قدردانی، می‌توانید یک محیط کار مثبت ایجاد کنید که در آن کارکنان شکوفا شوند.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!