وبلاگ میزیتو راهنمای برنامه‌ریزی منابع در مدیریت پروژه
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

راهنمای برنامه‌ریزی منابع در مدیریت پروژه

منتشر شده در ۲ روز پیش

زمان خوانش ۶ دقیقه

انتشار ۲ روز پیش

خوانش ۶ دقیقه

اطمینان از وجود افراد، تجهیزات و امکانات کافی در مکان مناسب، در زمان مدیریت پروژه، برای موفقیت پروژه حیاتی است و اینجاست که بحث برنامه‌ریزی منابع مطرح می‌شود. این موضوع که بخشی از مدیریت منابع است به شما اطمینان می‌دهد که همه چیز را در مکان و زمان مناسب داشته باشید. در این مقاله به جزئیات این مبحث می‌پردازیم. دلایل نیاز به آن، مزایا و نحوه استفاده از تقویم منابع برای برنامه‌ریزی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 


برنامه‌ریزی منابع چیست؟
برنامه‌ریزی برای منابع در یک کلام، فرآیند اختصاص منابع به پروژه‌ها برای عمل به صورت مؤثر و کارآمد است. این منابع شامل افراد (کارمندان یا پیمانکاران)، امکانات، تجهیزات و موارد دیگر می‌شوند. هدف از این برنامه‌ریزی، ایجاد یک برنامه سازگار است تا منابع خود را در یک زمانبندی ببینید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز و همه افراد برای انجام پروژه، به موقع در دسترس هستند.
یک مثال ساده برنامه‌ریزی یک جلسه در شروع پروژه جدید است.  پس از همگام‌سازی برنامه‌ها، باید مطمئن شوید مکانی برای برگزاری جلسه وجود دارد. برنامه‌ریزی هم‌زمان افراد و مکان برگزاری جلسه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اهمیت برنامه‌ریزی منابع 
در یک پاسخ ساده، برای جلوگیری از هرج و مرج و در یک پاسخ جزئی‌تر برای اطمینان از هم‌گامی تیم‌ها و پیشرفت پروژه‌ها با حداقل مشکلات در مسیر، به برنامه‌ریزی برای منابع نیاز داریم. این موضوع برای همه سازمان‌ها در هر اندازه‌ای که باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است و مزایای متعددی دارد. البته، هر چه سازمان بزرگ‌تر شود، اهمیت آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل استفاده از نرم‌افزار مناسبی مثل میزیتو، برای کنترل و کارایی پروژه بسیار حیاتی است.
 


مزایای برنامه‌ریزی منابع
در بحث مدیریت پروژه، موضوع برنامه‌ریزی برای منابع از مزایای متعددی برخوردار است. بهتر است به برخی از این مزایا نگاهی بیندازیم:
اولویت مهلت‌ها
همه ما در این موقعیت بوده‌ایم. یک مهلت نزدیک است و مشخص نیست آیا تیم مسئول می‌توانند آن را به موقع تحویل دهند؟ برنامه‌ریزی منابع به تیم‌ها کمک می‌کند تا از این مشکل جلوگیری کنند. با داشتن یک برنامه مشخص و اطمینان از دسترسی به افراد، امکانات و تجهیزات مناسب، اولویت مهلت‌ها آسان‌تر می‌شود.
آمادگی در تغییر برنامه
هر چقدر هم که یک پروژه را به خوبی مدیریت کنید، در یک لحظه‌، ممکن است مواردی تغییر کنند یا مشکلاتی پیش باید. این اتفاقات به دلایل مختلفی از جمله بیماری یکی از اعضای تیم، خرابی یکی از تجهیزات، آب و هوای غیرمنتظره که سفر را به هم می‌زند و موارد دیگر رخ می‌دهند. زمانی که یک برنامه برای این تغییرات داشته باشید، ساده و کوچک به نظر می‌رسند. این مشکل، با یک کلیک ساده توسط شما حل می‌کند.
صرفه‌جویی در پول و زمان
کارآیی و برنامه‌ریزی منطقی برای هر سازمانی مقرون به صرفه است. برنامه‌ریزی برای منابع، به مدیران پروژه امکان می‌دهد تا مشکلات را به سرعت حل کنند. همچنین، قابلیت تغییر پروژه‌ها و رویارویی با پروژه‌های جدید را فراهم می‌سازد که این امر، صرفه‌جویی در پول و زمان است.
پیگیری داده‌ها در زمان واقعی
برنامه‌ریزی برای منابع به تیم‌ها کمک می‌کند تا مصرف منابع را در زمان واقعی درک کنند و به آنها فرصت دسترسی به داده‌ها و تجزیه تحلیل‌های ارزشمند را می‌دهد. این کار برای پیگیری پروژه‌ها دقیق است و به مدیران این امکان را می‌دهد که تاخیرها یا مشکلات را پیش بینی کنند، منابع را مجدداً تخصیص دهند و مطلعانه در طول فرآیند پروژه تصمیمات لازم را بگیرند.
حفظ محیط کاری سالم
هیچکس خواهان یک تیم خسته‌کننده با کار زیاد نیست. همه دوست دارند در یک محیط کاری متعادل کار کنند. یکی از مزایای مهم برنامه‌ریزی منابع ارائه نمایشی از ظرفیت، تعداد کل پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و زمان‌بندی‌های پیشنهادی است تا به مدیر و اعضای تیم بدانند که دقیقا انتظار چه چیزی را دارند. 
استفاده از تقویم منابع
تقویم منابع ابزار مهمی در برنامه‌ریزی برای منابع است. این تقویم تمام اطلاعات مربوط به افراد، تجهیزات و امکانات سازمان یا یک تیم را در یک مکان جمع‌آوری می‌کند. این امر به مدیریت کمک می‌کند تا منابع را به‌صورت مناسب تخصیص دهد. تقویم منابع شامل اطلاعات اعضای تیم، برنامه‌ها، تجهیزات، ابزارها و بارکاری‌ می‌شود. این امر سبب درک سریع اتفاقات و دسترسی‌ها می‌شود. آیا شما نیز از تقویم منابع استفاده می‌کنید؟
انتخاب نرم‌افزار مناسب برای برنامه‌ریزی منابع
ما در دنیایی زنده و پویا که به سرعت تغییر می‌کند، زندگی می‌کنیم. بنابراین، تیم‌ها و کسب ‌وکارها نیز به انعطاف‌پذیری و تطابق نیاز دارند. استفاده از نرم‌افزار تخصصی نه تنها زندگی را آسان‌تر می‌کند، بلکه در زمان صرفه‌جویی کرده و در بسیاری از موارد نیز، لذت‌بخش است. 
این نرم‌افزارها از طریق گزارش‌ها، نمایه‌های مختلف و موارد دیگر به شما امکان مشاهده منابع را می‌دهند. با توجه به به نیازهای سازمان، اندازه آن و میزان منابع می‌توانید نرم‌افزار مناسبی انتخاب کنید. بیایید ببینیم چگونه می‌توانید از میزیتو برای این کار استفاده کنیم.
 
چگونه از میزیتو برای برنامه‌ریزی منابع استفاده کنیم؟
مدیریت کار در پلتفرم میزیتو امکانات متنوعی را فراهم می‌کند تا اطمینان پیدا کنید که تیم شما همیشه در مسیر درست است. در زیر تعدادی از امکانات نرم‌افزار که به شما در این کار کمک می‌کند، آمده است:
•    بورد پروژه: نمایش دسترسی اعضای تیم یا امکانات، پیگیری مهلت‌ها در پروژه‌های مختلف، درک بار کاری، و موارد دیگر. داشبوردها در برنامه‌ریزی منابع برای به دست آوردن نکات پروژه‌ها و زمان‌بندی‌های متعدد در یک مکان، متمرکز هستند.
•    زمان‌بندی‌ها: درک مهلت‌های وظایف به صورت بصری، پیگیری زمان‌های تعطیلی و برنامه‌ریزی پروژه‌های آینده.
•    مشاهده گانت چارت: نمایش بصری وظایف روی خط سیر زمانی و بررسی وابستکیو همچنین تداخل وظایف براساس محدودیت‌های پروژه.

سوالات متداول
برنامه‌ریزی برای منابع چیست؟

بخشی از مدیریت منابع و فرآیند اختصاص منابع پروژه بر اساس نیازهای سازمان است.


برنامه‌ریزی برای منابع و اولویت پروژه چه ارتباطی با هم دارند؟

برنامه‌ریزی برای منابع، نیازمند اولویت‌بندی وظایف و پروژه‌ها است تا بتواند افراد، تجهیزات و امکانات را برای انجام آنها اختصاص دهد.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!