وبلاگ میزیتو در یک مدیر پروژه به دنبال چه چیزی باشیم
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

در یک مدیر پروژه به دنبال چه چیزی باشیم

منتشر شده در ۷ ماه پیش

زمان خوانش دقیقه

انتشار ۷ ماه پیش

خوانش دقیقه

اداره شرکت در عین هیجان‌انگیز بودن می‌تواند طاقت فرسا باشد. شما هر لحظه از زمانتان را صرف انجام هرکاری می‌کنید تا از رشد مداوم شرکت اطمینان حاصل کنید، اما در برخی مواقع ممکن است متوجه شوید که مشکلات بقدری زیاد شده‌اند که نمی‌توانید به تنهایی از پس آن برآیید. در این زمان باید نقش مدیر پروژه را مشخص کنید. استخدام مدیر پروژه می‌تواند فضایی را برای شما و تیم اجرایی‌تان فراهم کند تا روی ساخت کسب‌وکار تمرکز کنید. مدیر پروژه مسئول است که اطمینان حاصل کند همه چیز در مسیر خودش است.
در حقیقت رشد موفقیت‌ شرکتتان با اولویت‌بندی تیم مدیریت پروژه و بررسی عملکرد آن‌ها شروع می‌شود. یافتن مدیر پروژۀ توانمند در اجرای پروژه‌ها می‌تواند به موفقیت در بازاریابی، شبکه‌سازی و نیز پروژه‌های مشتری منجر شود.


بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه باید هنگام استخدام مدیر پروژه به دنبال آن باشید.
به کارگیری مدیر پروژه از داخل شرکت به جای مدیر از بیرون
استخدام مدیر پروژه از داخل شرکت فرآیند هماهنگی فرد با تیم را به حداقل می‌رساند، باتوجه به اینکه فرد پیش از این فرهنگ و نیازهای سازمان را درک کرده است. این شخص قبلاً با افراد و فروشندگانی که قرار است کار کنند ارتباط برقرار کرده است و براحتی منابع داخلی‌تان را هدایت می‌کنند.
این درحالی است که آوردن مدیر پروژه به صورت استخدام بیرونی می‌تواند برعکس این باشد. درحالیکه فرهنگ شرکت‌تان ممکن است کاملاً جاافتاده باشد، استخدام بیرونی می‌تواند ایده‌های جدید ناملموس را وارد پروژه کند.
مدیریت تیم توسط مدیر پروژه
توانایی دسته‌بندی افراد تیم بواسطۀ نقاط قوت و ضعفشان یکی از قوی‌ترین مهارت‌های مدیر پروژه است. 
مدیر پروژه با درک عمیق از کسی که در هر کاری بهترین است، می‌تواند مسئولیت‌ها را به‌منظور انجام پروژه با موثرترین و موفق‌ترین شیوه به کارمندان مناسب محول کند.
ارتباط عالی
ارتباطات مهارت دیگری است. ارتباط صریح اما خوب برای مدیر پروژۀ موفق واقعاً ضروری است. آنها مسئولیت‌های زیادی دارند و به کار اعضای تیم نظارت دارند، بنابراین ارتباطات صریح سبب سازمان‌دهی پروژه می‌شود.
اگر موعد مقرر از دست برود، تغییر لازم است یا چیزی هنوز تایید نشده است، مدیر پروژه باید بتواند صریحا با کل تیم و با هر مدیر درگیر در پروژه ارتباط برقرار کند.


مهارت‌های رهبری

جای تعجب نیست که رهبری یکی از سه مهارت اصلی یک مدیر پروژه باشد.

بسیاری از افراد تیم حین تکمیل پروژه با مدیر پروژه کار خواهند کرد و قطعا به راهنمایی و ارائۀ راه حل هم نیاز دارند، وجود مهارت‌های رهبری در مدیر پروژه کاملا قابل درک است.

از طرف دیگر کارمندان نیز باید صادق باشند و به مدیر پروژه به عنوان یک رهبر توانمند احترام بگذارند.
توانایی سوق دادن پروژه‌ها و ایجاد زمان بندی
 نقش مدیریت پروژه نسبتاً لجستیکی است، یعنی مدیر پروژه ایده‌آل می‌تواند برای هر یک از اعضای تیم برنامه‌ریزی کند و بداند که هر روز پروژه شامل چه مواردی می‌شود. این شامل تاریخ‌های سررسید و برنامه‌ریزی جلساتی است که با اعضای تیم برگزار می‌شود. اگر مدیر پروژه چندین پروژه را مثلاً برای چندین مشتری مدیریت می‌کند، باید در برنامه‌ریزی ظرفیت و متعادل کردن منابع موجود در مقابل همه تعهدات مهارت داشته باشد.
اگر تاریخ مقرر از دست برود، مهم است که مدیر پروژه مضطرب نشود و درعوض قادر به تغییر برنامه‌ریزی و ایجاد تغییر در کار باشد.
مهارت‌های رفع مشکل
این قابلیت سبب رفع مشکل می‌شود. چالش‌ها رخ می‌دهند، تاریخ‌های مقرر از دست می‌روند، بودجه تمام می‌شود و کارمندان با هم کنار نمی‌آیند یا مریض می شوند. موانع بی پایانی که برای انجام کسب‌وکار باید غلبه کرد، اما مدیر پروژه باید بتواند در مواقع تعارض به سرعت واکنش نشان دهد.
اگر کاندیدایی را پیدا می‌کنید که حاضر جواب باشد و راه حل هر چالش را متوجه شود، او را رها نکنید.


مهارت‌های مذاکره، ارتباطات و تیم سازی
وقتی چالش بوجود می‌آید، بخشی از راه حل به مذاکره یا تیم سازی نیاز دارد. شاید قیمت گفته شده که در شروع پروژه ارائه شده بود، اینک بالاتر رفته است. شاید یک تیم که تصور می‌شد کار را به موقع تحویل دهد، یک هفته تعلل کند.
هر چالشی که باشد، مدیر پروژه باید بتواند موضوع را با متانت و سهولت، با مذاکرۀ حل‌وفصل و روابط قوی داخل سازمان و با فروشندگان را پایه‌ریزی نماید.
حرف آخر
به عنوان صاحب کسب‌وکار در عین تمرکز بر ماموریت و موفقیت سازمان خود، سرتان خیلی شلوغ است. استخدام مدیر پروژه نه تنها به رشد کسب و کار کمک خواهد کرد بلکه بطور کارآمد و موثر زمان شما را از حواسپرتی‌های روزانه آزاد می‌کند. یافتن یک کاندیدا با اکثر مهارت‌های فوق،  اگر نگوییم همه مهارت‌های بالا، این دردسرهای روزافزون را کاهش می‌دهد و کسب‌وکار شما را به سوی موفقیت سوق می‌دهد.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!