وبلاگ میزیتو اسکرام چیست و استفاده از آن چه مزایایی برای سازمان‌ها دارد؟
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

اسکرام چیست و استفاده از آن چه مزایایی برای سازمان‌ها دارد؟

منتشر شده در ۱۶ روز پیش

زمان خوانش ۵ دقیقه

انتشار ۱۶ روز پیش

خوانش ۵ دقیقه

از توسعه نرم‌افزار تا مدیریت همه انواع پروژه‌ها با اسکرام
اسکرام یکی از متدولوژی‌ها و چارچوب‌های مدیریت پروژه چابک است. به‌عبارت دقیق‌تر از این متد می‌توان برای مدیریت فرآیندها استفاده کرد. این متد ابتدا برای توسعه نرم‌افزار طراحی شد اما در حال حاضر برای مدیریت پروژه، تقریبا در هر صنعت و زمینه‌ای کاربرد دارد. کافی است بدانید که در بین متدهای مدیریت پروژه چابک، اسکرام بیش از همه مورد استفاده سازمان‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. برای آن‌که بدانید اسکرام چیست با ما در این مطلب از میزیتو همراه باشید.
 


اهمیت اسکرام در چیست؟
متدهای مدیریت پروژه چابک، متدهایی هستند که تیم‌هایی با قابلیت تطبیق‌پذیری بالا را تربیت می‌کنند و و بر ویژگی خودسازماندهی تمرکز دارند. اسکرام نیز دقیقا همین شرایط را دارد. برای مثال اسکرام به‌جای تمرکز بر ارائه آخرین جزئیات پروژه در روش‌های کلاسیک، وظائف و تصمیمات بیشتری را به اعضای تیم و نقش‌های اسکرام منتقل می‌کند.
این متد بیش از هر چیز برای مواردی به‌کار می‌رود که پروژه دارای مجهولات زیادی است و یا پیش‌بینی می‌شود که تغییرات احتمالی زیادی برای آن در زمینه‌های مختلف از سوی مشتری ایجاد شود. بنابراین در چنین پروژه‌هایی روش‌های کلاسیک کاربردی ندارند. از سوی دیگر اگر بخواهید استانداردهای کلاسیک فرآیند را کنار بگذارید، خلاقانه پیش بروید و به‌طور مداوم فرآیندها را بهینه‌سازی کنید، اسکرام بهترین متد مدیریت پروژه است.
 
برخی از مزایای دیگر اسکرام عبارتند از:

  • امکان افزایش تولید
  • ارزش قائل شدن برای بازخوردها
  • افزایش کیفیت محصول یا خروجی پروژه
  • افزایش رضایت ذی‌نفعان پروژه

 

تیم اسکرام چیست؟
اساس کار اسکرام ایجاد تیم‌هایی است که دارای ویژگی خودسازماندهی هستند. درک این ویژگی از این جا شروع می‌شود که دیگر فردی به نام رهبر تیم وجود ندارد. به‌عبارت دیگر تصمیمات در تیم اسکرام به‌طور جمعی گرفته می‌شوند. عملکردها در تیم اسکرام نیز از توع متقاطه هستند. این یعنی مهارت‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه به‌شکلی توزیع شده در میان اعضای تیم وجود دارد و همه افراد از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. البته این تیم نیز دارای نقش‌هایی مشخص است.
این نقش‌ها عبارتند از:

  • مالک محصول: این نقش را می‌توان نماینده مشتری در تیم دانست که بیشتری ارتباط را با او دارد و از سوی دیگر مسئول تنظیمات مداوم بک لاگ است
  • اسکرام مستر: این نقش به‌نوعی یک تسهیلگر است که به مالک محصول کمک می‌کند و در عین حال مسئولیت اساسی او اطمینان از پایبندی تیم و اعضا به اصول اسکرام می‌باشد
  • توسعه‌دهندگان: این افراد شامل اعضای دیگر تیم با مهارت‌ها و مسئولیت‌های مختلف هستند

 

رویداد اسکرام چیست؟
اسکرام دارای رویدادهایی است که در واقع همان جلسات تیم هستند. این جلسات هماهنگی اعضای تیم را افزایش می‌دهند و محور تعامل و تعادل در تیم می‌باشند. هر اسپرینت جدید با جلسه‌ای به نام برنامه‌ریزی اسپرینت شروع می‌شود. در این جلسه اولین نمونه از بک لاگ شکل می‌گیرد که شامل مواردی مانند وظائف و اقلام و ... است و اولویت‌بندی الزامات پروژه را نیز شامل می‌شود.
 
یکی دیگر از مزایای اسپرینت این است که فضا و شرایطی ایزوله را برای تیم ایجاد می‌کند و این یعنی هیچ کار دیگری از بیرون از تیم و پروژه به اعضای تیم در مدت یک اسپرینت واگذار نمی‌شود. بنابراین اعضای تیم می‌توانند با تمرکز بالا وظائف اولویت‌بندی شده خود را تکمیل کنند. تنها موارد استثنایی شامل مشکلاتی مانند نقص سیستم در فناوری اطلاعات یا مسدود شدن حساب‌های بازاریابی در گوگل ادز می‌شود که در واقع مانعی مشترک برای شرکت و نیز برای تیم اسکرام هستند.
در هر اسپرینت، اعضای تیم‌ها، به‌طور روزانه در جلسات اسکرام روزانه (Daily Scrum) یا استندآپ روزانه (Daily Standup) یکدیگر را ملاقات می‌کنند. البته این جلسات باید کوتاه و در حدود ۱۵ دقیقه باشند. در این جلسات از برد اسکرام (Scrum Board) فیزیکی یا پلتفرم مدیریت پروژه که این بردها را پشتیبانی کند، استفاده می‌شود. در این بردها یا تخته‌ها داستان‌های کاربری اسپرینت قابل مشاهده هستند که می‌توان به‌نوعی آن‌ها را معادل لیست کارهای اسپرینت دانست.

 


دلیل محبوبیت اسکرام چیست؟
اسکرام کاری را انجام می‌دهد که متدهای کلاسیک در انجام آن ناموفق هستند. برای درک بهتر باید از فلسفه مدیریت پروژه چابک شروع کنیم؛ زیرا اسکرام یکی از فریم‌ورک‌های چابک است. چابک (Agile) یک اصطلاح عمومی برای روشی است که رویکرد کسب‌وکارها و سازمان‌ها در برابر چالش‌ها را تغییر می‌دهد. در این روش به‌جای تلاش همه‌گیر برای پیدا کردن منشا و همه دلایل و درک آن‌ها، گفته می‌شود که همه‌چیز شناخته شده (و یا گاهی قابل شناسایی نیست) و دانش ما در مسیر توسعه به‌دست می‌آید. این یعنی قرار نیست همه‌چیز را متوقف کنیم تا مشکل و راه حل آن شناسایی شود. بلکه ما فرآیندی می‌سازیم که نسبت به داده‌های جدید انعطاف‌پذیر است و ما در طول مسیر بر چالش نیز غلبه می‌کنیم.
 اسکرام نیز به‌عنوان یک چارچوب مدیریت پروژه چابک، متدی است که توسعه قابلیت‌های محصول یا ارتقای ارزش خروجی پروژه در طول مسیر را ساده می‌کند. همچنین اسکرام زمینه را برای واکنش سریع نسبت به تغییرات فراهم می‌کند. بنابراین اعضای تیم می‌توانند به سرعت به نیازهای در حال تغییر (مانند درخواست‌های جدید مشتری در ارتباط با محصول) پاسخ دهند.
 
نرم‌افزار مدیریت پروژه اسکرام چیست؟
نرم‌افزار مدیریت پروژه اسکرام، پلتفرمی است که اعضای تیم اسکرام برای تسهیل کارها، بهبود فرآیندها، بهبود تعامل، هماهنگی بهتر و ... کمک می‌کند. میزیتو یک پلتفرم جامع مدیریت پروژه است که امکان ایجاد اسپرینت‌ها و تسهیل فرآیندها در مدیریت پروژه با چارچوب اسکرام را فراهم کرده است. علاوه‌براین میزیتو ابزاری برای بهبود تعامل بین اعضای تیم است و حتی کاربران می‌توان از آن برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها، چت، دورکاری، به‌روزرسانی و .... استفاده کنند.


سوالات متداول
آیا بک لاگ محصول سندی غیر قابل تغییر است؟
یکی از ویژگی‌های اساسی متد اسکرام در توانایی بالای آن در تغییرات سریع و انعطاف‌پذیری آن است. براین‌اساس بک لاگ نیز به‌طور مداوم و در طول پیشرفت کار قابل تغییر است.


برای یادگیری اسکرام چه کاری انجام دهیم؟
برای یادگیری این متد اجایل، روش‌های مختلفی وجود دارند. شرکت در دوره‌های تخصصی حضوری و آنلاین متد مدیریت پروژه اسکرام یکی از این روش‌ها است. از سوی دیگر کتاب‌های فراوانی به‌زبان‌های مختلف از جمله زبان فارسی در مورد این متد تدوین و منتشر شده‌اند. راهکار دیگر نیز مطالعه مقالات مختلف و معتبر در سطح وب است. 
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!