وبلاگ میزیتو چطور یک مدیر پروژه حرفه‌ای باشیم؟
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

چطور یک مدیر پروژه حرفه‌ای باشیم؟

منتشر شده در ۶ ماه پیش

زمان خوانش ۳ دقیقه

انتشار ۶ ماه پیش

خوانش ۳ دقیقه

انتخاب مدیریت پروژه به عنوان شغل اصلی می‌تواند یکی از عاقلانه‌ترین و به موقع‌ترین تصمیماتی باشد که می‌گیرید. انستیتوی مدیریت پروژه (PMI)، مرجع پیشروی صدور گواهینامه برای مدیران پروژه تخمین می‌زند که اقتصاد جهانی به ۲۵ میلیون مدیریت پروژه حرفه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نیاز خواهد داشت. این به این معنی است که درآینده‌ای نزدیک، ۲/۳ میلیون نفر سالانه باید در حوزه مدیریت پروژه وارد شوند تا تقاضای جهانی این شغل تامین شود.


 

حالا شما تشخیص دادید که این شغل مناسب شما هست، مراحل بعدی چیست؟
در اینجا چند توصیه برای اطمینان از اینکه در مسیر درستی برای رسیدن به یک شغل موفق و پربار به عنوان مدیر پروژه قرار دارید، آورده شده است.
۱- نوع پروژه مورد علاقه خود را پیدا کنید.
شاخه‌های کاری برای مدیران پروژه فراوان هستند؛ این درحالی است که همۀ پست‌های مدیریت پروژه مثل هم نیستند. اگر قبلاً تجربه انجام مدیریت پروژه دارید باید در مورد نوع پروژه‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید تصمیم‌گیری کنید.
اما قبل از آن این سوال مهم را پاسخ دهید:


 

آیا شما واقعاً در آن حوزه متخصص هستید؟
شاید پروژه‌های توسعه نرم‌افزار یا فناوری اطلاعات مناسب باشد. یا شاید ترجیح می‌دهید بر پروژه‌های ساختمانی تجاری بزرگ نظارت کنید اما قطعا تفاوت زیادی بین پروژه‌های توسعه نرم‌افزار اطلاعاتی و ساختمانی وجود دارد. هر یک مستلزم تخصص‌های عمیق، روش‌شناسی‌ها و آموزش هستند، بنابراین تصمیم‌گیری قبل از هر اقدامی بسیار اهمیت دارد.
اگر قبلا در صنعت موردنظر خود کار می‌کرده‌اید که یک امتیاز دارید چون حالا اکثر شرکت‌ها قبل از بکارگیری افراد بیرون از سازمان، از نیروهای داخل شرکت استفاده می‌کنند. ابتدا درمورد اهداف کاری‌تان با مدیر خود صحبت کنید تا موانع پیش روی شما برطرف گردد.
اگر به دنبال مهاجرت به صنعتی هستید که در آن تجربه ندارید، سعی کنید در رویدادهای خاص آن صنعت شرکت کنید و با متخصصان با تجربه‌ای که در آن زمینه کار می‌کنند، شروع به شبکه‌سازی کنید و از راهنمایی ایشن بهره‌مند شوید.
۲- روی گواهینامۀ مدیریت پروژه سرمایه‌گذاری کنید.
وقتی که تجربه کاری کمی دارید، گام منطقی بعدی این است که برای گواهینامه مدیریت پروژه آماده شوید. داشتن گواهینامه مزایای زیادی دارد: اعتبار مدیر پروژه، فرصت‌های شغلی بهتر و ارزش افزوده برای سازمانتان.
فایدۀ دیگر داشتن گواهینامه دستمزد بالاتر است. به صورت میانگین دستمزد افراد دارای گواهینامه مدیریت پروژه در ایالات متحده به نقل از تازه‌ترین پایش دستمزد، ۲۵ درصد بالاتر از افراد بدون گواهینامۀ PMP است.
۳- با آخرین روش‌شناسی‌ها و ابزارها به روز باشید. 
درطی کار به عنوان مدیر پروژه باید با آخرین فناوری و روش‌های جدید تحویل پروژه آشنایی کامل داشته باشید. این موضوع باعث خواهد شد مهارت‌های شما به کارفرمایانی قابل عرضه باشد که در پی استخدام مدیر پروژه هستند.
همچنین آموزش مداوم و پیوسته لازم است تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید به نیازهای جدید پروژه و بازار پاسخ دهید.
برخی روش‌های دیگر در اینجا ذکر شده‌اند که می‌توانید به یادگیری در مسیر شغلی‌تان ادامه دهید:

  • در جستجوی مدیران پروژه و یادگیری از آن‌ها باشید که سوابق و تجربیات متنوعی دارند.
  • در بخش داخلی سازمان مدیر پروژه داوطلب شوید.
  • گروه‌های گفتگو مدیریت پروژه در رسانه های اجتماعی را دنبال کنید و یا مشارکت کنید.
  • در رویدادهای شبکه‌سازی مدیریت پروژه حضور پیدا کنید.
  • در نشریات یا بلاگ‌های مدیریت پروژه مشترک شوید تا نکات یا اطلاعات به روز داشته باشید.
  • از آزمون‌های رایگان برای آشنایی خودتان با نرم افزار مدیریت پروژه مختص صنعت خود بهره‌مند شوید.

 

سخن پایانی
دلایل بسیاری وجود دارند که چرا افراد در سرتاسر دنیا به کار در مدیریت پروژه متمایل هستند. اگر از چالش‌های روزانه لذت می‌برید، از رهبری و کار با تیم‌هایی از همه سطوح در سازمان استقبال می‌کنید و برای کمک به تیم‌ها در حل مشکلات و موانع داوطلب هستید، مدیریت پروژه مناسب شما هست!
تحویل پروژه‌ای که تیم به آن ببالد و همۀ انتظارات مشتری و ذینفع را به موقع برآورده کند پیروزی نهایی مدیر پروژه است.


 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!