وبلاگ میزیتو چگونه بازار هدف ایجاد کنیم؟
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

چگونه بازار هدف ایجاد کنیم؟

منتشر شده در ۳ سال پیش

زمان خوانش ۵ دقیقه

انتشار ۳ سال پیش

خوانش ۵ دقیقه

بازار هدف؛
بخشی از بازار یا کل آن؟

خوشبختانه این روز ها همگی می دانند که نمیتوان تمامی ابعاد بازار را به سمت کسب و کار خود جذب کرد.یا به عبارتی بازار هدف قرار داد. این روزها نظریه ای در بازاریابی حکم فرماست که شما باید به نسبت مشتریان وفادار مشتریانی داشته باشید که از شما شکایت کنند. زیرا حضور شاکیان در برابر مشتریان وفادار باعث برانگیختگی آنان می شود و از برند شما دفاع می کنند همچنین صحبت از برند شما در جامعه جریان بیشتری پیدا می کند.

پس از شکایت ها و عدم رضایت ها نترسید، آنها بیشتر فرصت هستند تا تهدید به آنها احترام بگذارید و تمرکز خود را بر مشتریانی بگذارید که محصول یا خدمت شما را پذیرا هستند. هرچقدر شناخت بیشتری از مشتریان خود داشته باشید، موفق تر خواهید بود. سعی کنید حتی به شکافی که بین طرافداران و افرادی که محصول یا خدمت شما را نمی پسندند دامن بزنید و بدانید یک مشتری وفادار ۱۸ برابر یک مشتری اولیه که برای بار اول محصول یا خدمت شما را امتحان می کند ارزشمند است…

بازار هدف قبل از شکل گیری کسب و کار باید تا حدودی شناسایی شود که شروع را ممکن سازد اما پس از آغاز فعالیت دایماً باید شناخت از بازار هدف، به روزرسانی و در بعضی موارد تخصصی تر و محدود تر شود.

چگونه بازار هدف خود را مشخص کنیم؟

شما باید ویژگی های محصول یا خدمات خود را که برای تولید و ارایه آن زمان صرف کرده اید، کاملا بشناسید. در ادامه کشف کنید چه گروهی از افراد بیشترین نیاز به کالا یا خدمات شما را دارند. بازار هدف باید حداقل از ۳ عامل از بخش های دیگر جامعه متمایز گردد: جنسیت، سن، جغرافیا. دیگر عوامل بسته به نوع محصول/ خدمات باید به این موارد اضافه شوند. به عنوان مثال ممکن است تحصیلات، تاهل یا تجرد، طبقه اجتماعی و… در ارایه بهتر فعالیت شما تاثیر گذار باشد.

بهترین حالت بررسی تجارب افراد متخصص در زمینه فعالیت شماست. می توانید از طریق مصاحبه و مشاوره با این افراد به این مهم دست پیدا کنید. همچنین می توانید از تجارب مشاغل نزدیک نیز کمک بگیرید.

شناسایی بازار هدف : چه کسی، چه چیزی، چرا، چطور ؟

شناخت بازار هدف بخشی از برنامه کسب و کار که در طرح توجیهی یا برنامه بازاریابی دیده می‌شود.

در نظر داشته باشید که این برنامه ، یک برنامه جاری و نه یک برنامه ثابت و یک‌بارمصرف. جمع‌آوری اطلاعات از بازار هدف ، چیزی نیست که فقط یک‌بار انجام شود و بعد به دست فراموشی سپرده شود. تا زمانی که شما در این کسب و کار فعال هستید ، شما نیاز به شناخت هرچه بیشتر و بهتر مشتریان بالقوه خواهید داشت.

یکی از اولین گام‌ها در شروع یک کسب و کار شناسایی بازار هدف است.

محصولات و خدمات خود را ارزیابی کنید

در هنگام شناخت بازار هدف، آنالیز محصولات و خدماتتتان کمک زیادی به شما خواهد کرد. نگاهی به ویژگی های محصولات شما موجب می شود که تصویری از خریداران آن ها در ذهن شما ایجاد شود.

با نوشتن ویژگی های محصولاتتان آغاز کنید و سپس منفعت هر یک از این ویژگی ها را مشخص کنید. درباره هر چیزی که سرویس یا محصول شما فراهم میکند فکر کنید.

بعد از اینکه ویژگی های هر یک از محصولاتتان را نوشتید، افرادی که به دنبال آن می توانند باشند را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی ابزار الات هستید، لوله کش ها و پیمانکاران از جمله مشتریان شما می توانند باشند.

اطلاعاتی که از این طریق به دست می آورید شاید خیلی کلی باشند، اما با مشتریان هدف خود آشنا تر خواهید شد.

خود را در جای خریدار قرار دهید

یک شخصیت خیالی از مشتری با توجه به ویژگی هایی که احتمالا دارد و به آن پی برده اید ایجاد کرده و خود را جای آن قرار دهید. با این کار نگاه جدیدی به کسب و کار خود خواهید داشت و به مواردی که نیاز به ارتقا دارند پی خواهید برد.

هر وقت خود را در جای مشتریان قرار می دهید از خود بپرسید که چرا مشتری نیاز به محصول شما دارد و انگیزه او از خرید چیست؟ با دقیق تر شدن بر روی این مسئله و درک هر چه بیشتر نیازهای کاربران، به شخصیت کلی مشتریان خود بیشتر پی خواهید برد. ایجاد یک شخصیت خیالی و قرار دادن خودمان در جای او به ما کمک می کند تا با فرصت های بازاریابی در نسخه واقعی ماجرا مطلع شویم.

رقبای خود را بررسی کنید

بعد از تعریف اولیه مخاطبین هدف خود نیاز است که نگاهی به رقبای خود بیندازید. بررسی روش های بازاریابی رقبای شما و مشاهده جای خالی بعضی موارد، می تواند ایده های جدیدی را به شما نشان دهد.

در اینترنت کلمه های کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را جستجو کرده و شیوه هایی که آنها بر روی کار در آن هستند یا نیستند را پیدا کنید. رقبای شما بازار هدف مشابهی با شما دارند. با نگاهی به محصولات آنها و نیازهای کاربران هدف، می توانید محصولات جدید و بازارهای جدید را مشاهده کنید.

فرهنگ سازمانی بر مبنای بازار هدف

پس از مشخص شدن طیف مخاطبین ما در بازار بهتر است سبک و سیاق فعالیت خود را مطابق با آنان شکل بدهیم. به عبارتی فرهنگ سازمانی را منطبق بر بازار هدف بچینیم. به عنوان مثال اگر بازار هدف ما طیف گسترده ای از جوانان است، پاسخگوی تلفن باید صدای جوان داشته باشد تا با مخاطب ارتباط بهتری بگیرد. اگر بازار هدف جوانان تهران است و بیشتر خانم ها هستند؛ باید روحیه جوانی و نیروی انسانی خانم را برای فعالیت سازمان یا شرکت در نظر گرفت. این عوامل کمک به همسو شدن فرهنگ حاکم بر سازمان و جامعه هدف است.

و یک نکته مهم...

در زمان شناسایی گروه‌های هدف مشتریان، داشتن آگاهی اهمیت ویژه‌ای دارد. تحقیق بازار به شما در درک نیازها، سلیقه‌ها و عادت‌های خرید گروه‌های مختلف مشتریان بالقوه کمک خواهد کرد. این کار، در مورد گروه‌های احتمالی مشتری که قصد خرید دارند، انواع روش‌های بازاریابی و فعالیت‌های فروش به شما اطلاعاتی را خواهد داد.


بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین اپلیکیشن مدیریت پروژه ایرانی
شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!