با دلیل یا بدون دلیل گاهی از برخی افراد خوشمان نمی‎‌آید و در عین‌حال گریزی از مواجهه با آن‌ها نیست. هم‌نشینی و هم‌کلامی با آن‌ها عصبانی‌مان می‌کند، با این حساب تکلیف‌مان با کسانی که دوست‌شان نداریم چیست ؟

چیزی از مواجه نشدن با آن‌ها عایدتان نمی‌شود

لحظاتی در زندگی هست که تنها می‌خواهید سر به بیابان بگذارید و از مسئله فرار کنید، اما اینها همان لحظاتی است که باید محکم بایستید و با شرایط خود کلنجار بروید. همان لحظاتی که موجب رشدتان خواهد شد.

آنچه شما را از پا درنیاورد، موجب قدرت گرفتن‌تان خواهد شد

به یاد داشته باشید که آنچه شما را از پا درنیاورد، موجب قدرت گرفتن‌تان خواهد شد. می‌توانید خود را درون موج غرق کنید و می‌توانید در راستای منافع خود سوار بر امواج شوید.

کنار آمدن با تیپ‌های شخصیتی متفاوت و یاد گرفتن راه و رسم برخورد هوشمندانه با انواع افراد، فرصتی بی‌نظیر برای محک زدن قابلیت‌های درونی خود و تقویت قدرت سازگارپذیریتان در اختیارتان می‌گذارد، عواملی که اسباب پیشرفت شما خواهند بود.
اگر هیچ‌کدام‌تان از یکدیگر خوشتان نمی‌آید...
اگر ناچار به کار کردن با چنین فردی بودید، بکوشید مدیریت اوضاع را به دست گرفته و ورق را به نفع خود برگردانید.

از این فرصت، به‌عنوان راهی برای توسعه‌ی مهارتهای رهبری و مدیریتی خود بهره ببرید. به‌علاوه، با خود و همکارتان صادق باشید و در فضایی تعاملی، با یکدیگر به گفت‌و‌گو بنشینید:

«ما آنچنان که باید با هم کنار نمی‌آییم، و این اصلا خوب نیست. با این اوصاف به نظرت تکلیف چیست و باید چه کنیم؟ بیا فکرهایمان را روی هم بریزیم و به راه‌حلی مشترک برسیم.»

اگر نتوانستید الگویی برای حل مسئله بیابید، موضوعات مشخصی که موجب از کوره در رفتن هر دویتان می‌شوند را شناسایی کنید. در کدام موقعیت‌ها هر دوی شما کج‌خلقی می‌کنید و کاسه‌ی صبرتان لبریز می‌شود؟ شناسایی این مسائل و اجتناب از آن‌ها به کمرنگ‌شدن فضای مه‌آلود و خصمانه میان دو فرد کمک خواهد کرد. 

کلید حل مسئله در دستان هر دوی شما است و یک جانبه نمی‌توان ماجرا را حل‌ و‌ فصل کرد

اما اگر نهایتا فرد مقابل، تمایلی به گفت‌وگو در این مورد نشان نمی‌دهد یا نمی‌خواهد از در صلح با شما دربیاید، آنگاه مقصر خود او است. حالا می‌توانید سر آسوده روی بالین‌تان بگذارید، چرا که تلاش خود را برای حل مسئله کرده‌اید. اگر طرف مقابل نرمی نشان نداد، سماجت به خرج ندهید.

این یک فرصت برای همدلی است

در هر تعارضی، فرصتی بالقوه نهفته است. سعی کنید که انگیزه‌ی فرد مقابل را دریابید، چرا که به این ترتیب می‌توانید تمرین همدلی کنید. مهارتی که در موفقیت و پیشرفت شما نقش سازنده‌ای دارد.تعارض طبیعی‌ترین بخش زندگی است

این نکته را بپذیرید که گاهی ممکن است دوستان‌ صمیمی نیز یکدیگر را آزار دهند، و حتی زن و شوهرها روی اعصاب هم بروند و خواهر و برادرها به جان هم بیفتند. تعارض طبیعی‌ترین بخش زندگی است. 

از خود بپرسید که مدیریت تعارض و مدیریت ارتباطات فردی، چه دستاوردهایی برایتان خواهد داشت که اسباب رشد شما شوند؟ درواقع این سؤال می‌‌تواند نیمه‌ی پر لیوان را نشان‌تان دهد، تا این‌گونه بتوانید از شرایط به ظاهر منفی در جهت رشد خود بهره‌برداری کنید.

این تغییر نگرش، موجب تغییر شرایط نامساعد به وضعیتی خوشایند و سازنده می‌شود.

همه‌ی ما ذاتا تمایل داریم از آنچه و آن کس که علاقه‌‌ای به آن نداریم دوری کنیم. اما اگر آن را فرصتی برای رشد خود ببینیم، اوضاع متفاوت خواهد شد.

نویسنده: مرتضی امیرعباسی

 


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو