چرا بیزینس پلن بنویسیم؟
زمان خوانش ۳ دقیقه
خوانش ۳ دقیقه
در هر سطحی از کسبوکار باشید برای راه اندازی یک بیزینس یا توسعه کسبوکار به یک بیزینس پلن یا طرح کسبوکار نیاز خواهید داست. بیایید همراه هم یک بیزینس پلن را بررسی کنیم.
سوال مهم
چرا بیزینس پلن؟
قرار است برای شروع کسبوکار خود یک دفتر یا مغازه اجاره کنید. آیا بدون بررسی نیاز خود محل اجاره میکنید. آیا مبلغ لازم برای اجاره را برآورد نمیکنید تا براساس آن بتوانید تصمیم دقیقتری بگیرید. قطعا این کار را خواهید کرد. کسبوکار که کار بزرگتری است. پس باید بررسی دقیقی در تمامی جهات داشته باشید و در نهایت یک برنامه جامع تدوین کنید
آیا طرح کسبوکار یک برنامه کوتاهمدت است؟
این یک اشتباه رایج است. طرح کسبوکار به هیچ وجه یک برنامه کوتاهمدت نیست بلکه یک برنامه بلندمدت است که مدام باید اصلاح شود و در تمام مسیر توسعه کسبوکار به آن وفادار باشیم. البته دیدگاه کوتاهمدت به بیزینسپلن در حوزه استارتآپ رواج بیشتری دارد که در این حوزه هم معمولا برای جلب نظر سرمایهگذار بیزینس پلن طراحی میشود و گاها بعد فراموش میشود.
نکته اساسی و مهم این است که طرح کسبوکار به هیچ عنوان یک برنامه تشریفاتی نیست و باید به آن نگاهی واقعبینانه داشت تا به موفقیت کسبوکار به صورت واقعی کمک کند.
آیا طرح کسبوکار یک برنامه تشریفاتی است؟
بگذارید سوال را مجددا این طور بنویسیم. آیا طرح کسبوکار را برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران (مثلا سرمایهگذار) مینویسیم؟ در این صورت بله احتمالا برنامه تشریفاتی خواهد بود. اما اگر میخواهید واقعا یک طرح کسبوکار بنویسید که با آن به موفقیت بیزینس خود کمک کنید باید طرح، براساس تحقیقات صحیح بازار و اعداد و ارقام واقعی و قابل اتکا نوشته شود.
بیزینس پلن و نکات مهم آن؟
با بررسی دقیق بیزینس پلن واقعی به این نتیجه میرسیم که باید موارد زیر را به ما گوشزد کند:
- ایده شما واقعا چقدر ارزش دارد؟
- این کسبوکار اصلا باید شروع شود یا خیر؟
- برنامههای کوتاه و بلند مدت کسبوکار چیست؟
- برنامههای توسعه کسبوکار چیست؟
بیزنیس پلن را برای خودتان بنویسید نه دیگران
یک نکته بسیار مهم این است که اگر برای دیگران بیزینس پلن بنویسید قطعا از واقعیات جدا خواهید شد. پس طرح کسبوکار را برای خودتان بنویسید تا واقعیات در آن دخالت داشته باشند نه توهمات...
چه مواردی در بیزینس پلن خواهد آمد؟
- منابع چیست و برنامهریزی برای آن
- استراتژیهای کسبوکار
- ساختار تیم و سازمان
- پیشبینیهای اقتضائي
- برنامههای عملیاتی
- ساختار بیزینس پلن
حال بیاید کامترین نوع مدل کسبوکار و محتوای آن را با هم مرور کنیم.
کاملترین نوح طرح کسبوکار میتواند شامل این بخشها باشد:
· صفحهی اول (Cover)
· فهرست
· معرفی اعضای اصلی
· خلاصه فعالیت سازمان
معرفی نوع و مدل کسبوکار
مسئله
راهحل مسئله
· اهداف کسبوکار
اهداف کوتاه
اهداف بلند
· تحقیقات از بازار
بازار هدف
مشتریان
رقبا
· بررسی آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)
محصول
قیمتگذاری
روش توزیع
برنامه ترویج و تبلیغات
· نیروی کار و منابع انسانی
· امور مالی
بیزینس پلن برای استارتآپ
برای نوشتن طرح یک استارتآپ مدل خاصی وجود ندارد. برخی اعتقاد دارند که بیزینس پلن همیشه یک شکل واحد دارد و تفاوتی ندارد که در چه کسبوکاری نوشته میشود اما برخی اعتقاد دارند که با توجه به ابهامات و نامشخص بودن استارتآپها، باید ساختار طرح کسبوکار هم متفاوت باشد.
اما برای طرح کسبوکار استارتآپ باید این موارد را بررسی کرد.
- مسئله یا مشکل
- راهحل مسئله
- استراتژی برای راهحل مسئله
- بررسی رقبا و رفتار بازارهدف
- منابع
- مدل درآمد و ساختار هزینه
- مقیاسپذیری
- میزان سرمایه مورد نیاز
- میزان فروش، هزینه اولیه، نرخ تبدیل مشتریان و...
- حالا شروع به نوشتن طرح کسبوکار خود کنید
ایجاد طرح کسبوکار در نرم افزار میزیتو
پس از تکمیل متن طرح کسبوکار، برای عملیاتی شدن واقعی این طرح باید آن را اجرا کنید و بهترین روش برای عملیاتی شدن، استفاده از یک نرمافزار مدیریت پروژه مناسب برای پیاده سازی این مدل است.
برای ایجاد طرح کسبوکار در میزیتو ابتدا یک پروژه ایجاد کنید. سپس به سربرگ بورد پروژه بروید. حالا کافیست برای هر بخش از طرح یک ستون مجزا ایجاد کنید و فعالیتهای هر بخش را بعنوان وظایف، زیر آن ستون ایجاد کنید.
این پروژه را برای همیشه حفظ و بهینه کنید.
مطالب مرتبط:
با کلیک بر روی این قسمت، لینک این مقاله برای شما کپی میشود.