مدیریت پروژه چیست؟ - میزیتو نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین
مدیریت پروژه چیست؟ - میزیتو نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین

 

همۀ ما مهارت‌های مدیریت‌ پروژه را در زندگی روزمره تجربه می‌کنیم. کارهای معمولی که انجام می‌دهیم، مهمانی‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنیم و مثال‌هایی دیگر.

دیدگاه مدیریت‌ پروژه در هر سازمان و در هر کسب‌وکاری متفاوت است، اما این دیدگاه همیشه به تیم در دستیابی به اهداف کمک می‌کند.

مدیریت موفق پروژه از سیستم‌ها، ابزارها و دانش برای انجام پروژه استفاده می‌کند. مدیر پروژه مسئول رسیدن تیم به ضرب‌الاجل و دستیابی به اهداف است.

مدیریت‌ پروژه در اینجا آغازگر هر چیزی است.

مدیریت‌ پروژه چیست؟

مدیریت‌پروژه از فرآیندها، مهارت‌ها، ابزارها و دانش برای تکمیل پروژۀ برنامه‌ریزی شده و نیل به اهداف استفاده می‌کند. همیشه پروژه موقت است و باید بین زمان، اعضای تیم و منابع مالی محدود سازمان تعادل برقرار شود.

مراحل مدیریت پروژه

مدیریت پروژه وقتی شروع می‌شود که مدیر یا تیم یک پروژه را آغاز می‌کنند. پنج مرحلۀ مدیریت پروژه به شرح ذیل است:

۱- فاز آغازی: مدیر پروژه وظایف تخصصی را محول خواهد کرد یا از اعضای تیم می خواهد داوطلب شوند.

۲- فاز برنامه‌ریزی: تیم در مورد زمان‌بندی با مشتری یا بین خودشان برای پروژه توافق می‌کند. تیم همچنین می‌تواند یک برنامۀ ارتباطاتی مناسب با مشتریان یا ذی‌نفعان پروژه ایچاد کند، استانداردهای پروژه را مشخص و بودجه‌ای را درطی این فاز وضع نماید.

۳- فاز اجرا: این فاز جایی است که کار انجام می‌شود. کارمندان می‌توانند مستقل از هم یا به عنوان تیمی کارکنند که درطی فازهای قبلی تعیین شدند.

۴- فاز پایش: مدیر پروژه پیشرفت هر شخص یا پیشروی تیم را پایش می‌کند تا مطمئن شود پروژه طبق مهلت زمانی و برنامه رسیدن به اهداف پیش می‌رود. این فاز غالباً همزمان با فاز اجرا رخ می‌دهد.

۵- فاز خاتمه عملیات: درآخر، مدیر پروژه اطمینان می‌یابد که تیم پروژه را با استانداردهای توافق شده تکمیل کرده است و اطلاع می‌دهد که تیم پروژه را تکمیل کرده است.

 

ابزار مدیریت پروژه - تکنیک‌های مدیریت پروژه - میزیتو نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین
ابزار مدیریت پروژه - تکنیک‌های مدیریت پروژه - میزیتو نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین


تکنیک ها و ابزارهای مدیریت پروژه

اگرچه هر پروژه اهداف و چالش‌های خاص خود را دارد، اعضای تیم می‌توانند از ابزارها و تکنیک‌های مشابه مدیریت پروژه برای تکمیل پروژه‌های مختلفشان استفاده کنند.

مثلاً یک برنامه ارتباطی هدفمند می‌تواند به عنوان یکی از با ارزش‌ترین ابزارها در جعبه ابزار یک مدیر پروژه عمل کند. یک مدیر پروژه قوی با همه ذی‌نفعان ارتباط برقرار می‌کند و ارتباط قوی بین اعضای تیم پروژه را تسهیل می‌کند.

مدیران پروژۀ کاملاً سازمان دهی شده در طی فاز پایش و اجرا بر نرم افزار مدیریت پروژه متکی هستند تا خود و تیمشان را در مسیر درست قرار گیرند. نرم افزار مدیریت پروژه مناسب، امکان ارتباط بین تیم و ذی‌نفعان را به بهترین شکل فراهم می‌کند و امکان تقسیم وظایف و همچنین پایش دقیق را نیز در اختیار مدیر قرار می‌دهد.

می‌توانید از میزیتو نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین به صورت رایگان برای ایجاد پروژه و مدیریت بهتر آن استفاده کنید.

 


شاید این عناوین را هم بپسندید:

مدیر پروژه کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟
بهترین چهارچوب مدیریت پروژه برای استارت‌آپ‌ها چیست؟