انتخاب چهارچوب مناسب مدیریت پروژه برای استارت‌آپ‌تان اهمیت زیادی دارد. اگر تاکنون در محیط شرکتی سنتی کارکرده باشید، احتمالاً از ناکارآمدی کار در اداره آن‌ها مطلع هستید. جلسات تمام‌نشدنی که وقت زیادی در روز می‌گیرند درحالیکه ارزش چندان زیادی ندارند. نتیجۀ این جلسات شاید یک ایمیل یا نامه دو پاراگرافی باشد.

 

بهترین چهارچوب مدیریت پروژه برای استارت‌آپ‌ها
بهترین چهارچوب مدیریت پروژه برای استارت‌آپ‌ها

 

اگر از آن دست افرادی هستید که ضرب‌الاجل کاری زیادی دارید، جلسات مداوم بدترین خبر برای شما هستند. مدیران میانی، طراحان و توسعه‌دهندگان، معمولاً آگاه هستند که در لحظات حساس هر دقیقه‌ای که در جلسات سپری می‌شود باید با اضافه کاری جبران شوند و هر چه تعداد افراد در جلسه بیشتر باشد، ناکارآمدی افراد نیز به صورت تصاعدی اضافه افزایش خواهد یافت.

با تعدد جلسات، مستندسازی جلسات نیز دائم پیچیده‌تر می‌شود تا وقتی که عملاً دیگر مستند‌سازی بی‌فایده شود.

رویه‌های مدیریت پروژه‌ شرکت می‌تواند باعث نابودی استارت آپ شود.

پیچیدگی شرکت‌های بزرگ، سطوح مدیریتی مختلف و مدیرانی که تلاش می‌کنند همه چیز را تحت کنترل خود درآورند، ناکارآمدی بیشتر را به سازمان دیکته می‌کند.

البته این موضوع برای شرکت‌هایی که محصولات خوبی در بازار دارند، مسیرشان کاملا مشخص است و از منابع کافی برای جبران این ناکارآمدی برخوردارند، کشنده نخواهد بود اما،قطعا در یک استارت‌آپ نقطه شکست خواهد بود.

اولا، استارت آپ‌ها در فرایند کشف تناسب بازار و محصولشان هستند که به انعطاف‌پذیری بسیار زیادی نیاز دارد. اگر یک استارت‌آپ هستید و تصمیمی در مسیر درست می‌گیرید، بلافاصله انجام دهید. هدف شرکت‌ها اجتناب از اشتباه است، اما هدف استارت‌آپ‌ها اشتباه سریع، ارزان‌ و قابل جبران است، زیرا اجتناب از اشتباه غیرممکن است. آزمایش کردن تنها راه پی‌بردن به خوب یا بد‌ بودن یک ایده است. بنابراین متوقف کردن هر حرکتی برای بررسی مجدد اینکه ایده درست است یا خیر، نتیجه معکوس دارد.

ثانیاً، منابع استارت آپ‌ها بسیار کم است، بنابراین اتلاف آنها می‌تواند مرگبار باشد. اتلاف چهار ساعت زمان نیروهای کلیدی یک استارت‌آپ می‌تواند معادل اتلاف ۵۰ درصد بهره‌وری سازمان برای یک روز معین در نخستین مراحل شروع کار باشد.

 

بهترین چهارچوب مدیریت پروژه برای استارت‌آپ‌ها
بهترین چهارچوب مدیریت پروژه برای استارت‌آپ‌ها

 

در رابطه با بهترین چارچوب مدیریت پروژه استارت‌آپ، نکاتی وجود دارد:

۱- ارتباطات درون سازمانی مهم هستند

نکته اول و مهم این است که جریان ارتباطاتی در استارت آپ باید کارآمد باشد. جلسات ویدئویی و حضوری باید مباحث راهبردی در سطح بالا را مطرح کنند و با داده‌های صحیح پشتیبانی شوند.

هر عملیاتی باید از سریعترین راه ممکن پیش برود و قطعا گروه‌های گفتگوی آنلاین در یک پروژه، به تبادل‌نظر و اقدام سریع کمک می‌کند.

در عین حال، جلسات بررسی اجمالی در سطح بالا برای استارت‌آپ‌ها ضروری‌ هستند. اما اعضای سطح بالا نباید در تله بررسی جزئیات عملیات روزانه گرفتار شوند زیرا می‌تواند مانع دید اهداف بلندمدت پروژه شود.

۲- مستند سازی را فراموش نکنید

مستندسازی برای پروژه‌ها مهم است اما مستلزم سهولت دسترسی برای اعضای تیم است که با یک نرم افزار مدیریت پروژه مناسب قابل انجام است.

۳- اصلاح سریع مسیر شکست‌ها

تیم باید قادر به حذف سریع کارها، ایده‌ها و حتی پروژه‌ها، درصورت بازخورد منفی از سوی بازار باشد. بعلاوه، بخاطر کمبود منابع، تیم باید بتواند صریحاً اولویت‌بندی کند. (اول به کارهای حیاتی رسیدگی کنید و بعد سراغ کارهای با اهمیت کمتر بروید)

بهترین چارچوب‌های مدیریت پروژه

با نگاهی به مطالب گفته شده می‌توان به این جمع‌بندی رسید که بهترین چهارچوب‌های مدیریت پروژه برای استارت‌آپ‌ها، چارچوب‌های چابک همچون کانبان (Kanban) و اسکرام (Scrum) هستند. به زبان ساده انعطاف و سرعت عمل در یک استارت‌آپ همیشه حرف اول را می‌زند. مثلا جلسات روزانۀ اسکرام برای یک تیم هشت نفره عالی هستند، اما ممکن است برای مراحل اولیۀ یک پروژۀ کوچک که افراد به صورت پاره وقت کار می‌کنند غیرضروری باشند.

درمجموع، جزئیات رویه‌های مدیریت پروژه‌تان باید با نیازهای پروژه‌تان متناسب باشد، اما مسئلۀ مهم پایبندی به اصول بنیادی است. چهارچوب مدیریت پروژه‌تان باید چابک باشد. اگر چنین نیست، احتمال عدم موفقیت‌ و شکست برای شما زیاد است. در نهایت استفاده از یک نرم افزار مدیریت پروژه، قطعا باعث نظم و رشد استارت‌آپ شما خواهد بود.


مطالب مرتبط:

نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی | یک نرم‌افزار مناسب چه مشخصاتی دارد؟
چرا مدل درآمدی فریمیوم (Freemium) موفق است!؟