نرم افزار مدیریتی در پروژه‌های ساختمانی معجزه می‌کند

چندین سال است که نرم افزارهای مدیریتی جای قلم و کاغذ را در دفتر مهندسین گرفته‌اند و این موضوع باعث شده راندمان بسیاری از شرکت‌ها به طرز قابل توجهی بالا برود. در واقع یک نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی مانند یک دستیار برای مهندسان عمران و معماران عمل می‌کند و آنها را در شروع، اجرا و تکمیل پروژه‌های کوچک و بزرگ همیاری می‌کند.

نرم افزارهای مدیریت پروژه از یک سری ابزارهای مدیریتی در قالب یک برنامه تشکیل شده که در بهبود فرآیندهای برنامه‌ریزی، کنترل و هماهنگی اجرای پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

۶ ویژگی نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی
۶ ویژگی نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی

 

شش ویژگی اصلی یک نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی

بدون هیچگونه بزرگ‌نمایی، به جرات می‌توان گفت در پروژه‌های ساختمانی امروزی، بکارگیری ابزارهای سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای کارفرما، مهندس ناظر و سایر افراد نیست، چرا که پروژه‌ها گسترده‌تر شده‌ و از طرف دیگر منابع و مصالح مختلفی وارد این حوزه شده‌اند. مسئله بسیار مهم‌تر در بکارگیری نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی را می‌توان ارتقا سطح حقوقی و قانونی آنها و به‌روز شدن استانداردها دانست. در این بخش، سعی داریم شما را با شش ویژگی اصلی یک نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی آشنا کنیم.

۱- به شما در برقراری ارتباط و همکاری با دیگران کمک کند

یک نرم افزار مدیریت پروژه به شما این امکان را می‌دهد تا با سایر شرکت‌های ساختمانی ارتباط برقرار کنید و از طریق یک برنامه‌ریزی هماهنگ میدانی به شفاف‌سازی مسائل داخلی در مورد پروژه بپردازید. غلبه بر موانع ارتباطی در پروژه‌های عمرانی به شدت در راندمان کل سیستم تاثیرگذار است.

۲- با نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی به بودجه‌بندی دقیقی می‌رسید

حتی در ساده‌ترین نرم افزارهای مدیریت پروژه‌های ساختمانی، ابزارهایی در جهت بودجه‌بندی وجود دارند که کار شما را در برآورد هزینه، صورتحساب‌ها و ردیابی زمان با خودکارسازی وظایف (اتوماسیون) آسان‌تر می‌کنند. با کمک این ویژگی، خطاهای انسانی در محاسباتِ هزینه و بودجه‌بندی تقریبا به صفر می‌رسد.

۳- جمع‌آوری اسناد و قراردادهای مهم در یک پایگاه داده جامع

هر پروژه ساختمانی چه بزرگ و چه کوچک، طیف وسیعی از اسناد و قراردادها را شامل می‌شود که حفظ و نگهداری آنها به صورت فیزیکی (کاغذی) دیگر مرسوم نیست. حتی ممکن است قراردادهای قانونی و نقشه‌های ساختمانی بین مهندسین و سایر افراد درگیر پروژه به اشتراک گذاشته شوند که این امر با استفاده از ابزارهای سنتی دیگر امکان‌پذیر نیست. لذا، یکی دیگر از ویژگی‌های عالی یک نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی این است که کنترل به روی اسناد و مدارک مهم را ارائه می‌دهد تا فرآیند به اشتراک‌گذاری آنها با سایر افراد تیم به صورت خودکار و دقیق انجام شود.

۴- مشاهده پیشرفت پروژه در بخش‌های مختلف

هنگامی که صفر تا صدِ یک پروژه ساختمانی توسط یک نرم‌افزار مدیریت پروژه رصد می‌شود، کوچک‌ترین پیشرفت‌ها در هر یک از بخش‌های پروژه قابل مشاهده برای تمامی افراد خواهد بود. شما به وسیله چنین نرم‌افزاری می‌توانید از کم‌کاری برخی از افراد مطلع شوید، موانع موجود در پروژه را رصد کنید، و در نهایت برای تکمیل شدن پروژه ساختمانی یک تاریخ مشخصی تعیین کنید. با کمک چنین نرم‌افزارهایی می‌توانید به صورت remote (دورکار) از چگونگی پیشرفت پروژه مطلع شوید و نیازی به حضور فیزیکی شما نخواهد بود.

۵- همکاری بهتر بین کارکنان و ذینفعان پروژه

از آنجایی که پروژه‌های عمرانی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و فعالیت هر یک از آنها مستقیما به بخش‌های دیگر تاثیر می‌گذارند، پیشبرد هماهنگ آنها حائز اهمیت است. اگر در گذشته برای هماهنگ کردن افراد دخیل در یک پروژه ساختمانی مرتبا جلسات توجیهی تشکیل می‌شد، حالا تمامی این ارتباطات در یک مکان واحد با جدول زمانبندی به نام نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی در دسترس است.

ارتباطات منسجم در طول انجام یک پروژه ساختمانی باعث شکل‌گیری یک همکاری بهتر در بین کارکنان و صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود که در مقیاس بزرگ می‌تواند نتایج درخشانی را برای تیم مدیریت به ارمغان بیاورد.

 

مدیریت بهتر پروژه ساختمانی با نرم افزار مناسب
مدیریت بهتر پروژه ساختمانی با نرم افزار مناسب

 

۶- نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی و جزء‌بندی مراحل کار

ساختار شکست کار (Work Breakdown Structure) یا جزء‌بندی مراحل کار، ابزاری است که به وسیله آن می‌توان یک پروژه را از مرحله تعریف تا پایان آن به شکل درستی مدیریت کرد. با استفاده از این ویژگی از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

· برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای انجام هر قسمت از پروژه

· تقسیم وظایف به صورت کاملا حرفه‌ای

· تخمین دقیق هزینه‌های جاری و جلوگیری از مخارج اضافی

· بهبود انسجام کارهای گروهی

 

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی در ایران امکانپذیر است؟

امروزه بسیاری از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه به صورت کاملا حرفه‌ای بومی‌سازی شده‌اند و خیلی راحت می‌توان به آنها تقویم شمسی را اضافه کرد و مهم‌تر از همه تایپ به زبان فارسی امکان‌پذیر شده است. چنین نرم‌افزارهایی به صورت آنلاین (تحت وب) در پلتفرم‌های ویندوز، اندروید و iOS قابل استفاده هستند. اگر در چندین پروژه ساختمانی مختلف مشغول به کار هستید و نمی‌توانید به شکل هدف‌مند زمان خود را مدیریت کنید، استفاده از نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی به شما پیشنهاد می‌شود.

 

میزیتو، نرم افزار مدیریت پروژه ساختمان\n
میزیتو، نرم افزار مدیریت پروژه ساختمان

 

میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی

با میزیتو می‌توانید کسب‌وکارتان را به شکل بهتری مدیریت کنید و با همکاران‌تان در محیطی کارآمد ارتباط مستمر داشته باشید. از مزایای اصلی میزیتو می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

· امکان نگهداری اطلاعات برای همیشه

· امکان نگهداری اطلاعات از طریق فضای ابری برای دسترسی راحت‌تر افراد

· امکان ساخت یک شبکه اجتماعی در داخل هر محیط کاری

· امکان پشتیبانی از تقویم شمسی

از شبکه اجتماعی اختصاصی میزیتو نیز می‌توانید برای برقراری ارتباطات سازمانی خود استفاده کنید و با همکاران‌تان به صورت آنلاین در قالب‌های فردی یا گروهی گفتگو کنید و فایل‌های مورد نظر را به اشتراک بگذارید و تمامی پرسنل را نسبت به پیشرفت کارها در جریان بگذارید.