دنیای مدیریت پروژه بسیار بزرگ است. این حرفه نه تنها شامل آماده‌سازی و آموزش خودتان روی مهارت‌های تخصصی است، بلکه یادگیری مهارت‌های نرم است که در موفقیت پروژه نقش دارند و به شما در تحویل نتایج نهایی کمک می‌کنند.

 

 اهمیت شبکه‌سازی در مدیریت پروژه - میزیتو
اهمیت شبکه‌سازی در مدیریت پروژه - میزیتو

 

در مورد شبکه‌سازی بسیار صحبت شده است و بخش ضروری زندگی هر شخص است.

یک لحظه به آن فکر کنید: دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم بواسطۀ روابط اداره می‌شود. در حقیقت بدون پیوندهایی که در طول زندگی خود ایجاد کرده‌ایم، نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم و شبکه‌سازی چنین است؛ اساساً فرایند تعامل با دیگران برای اشتراک‌گذاری و تبادل ایده‌ها و اطلاعات، و نیز توسعۀ روابط اجتماعی یا حرفه‌ای است که در استعداد و رشد شما سهیم هستند.

باتوجه به اینکه مدیران پروژه از مهارت‌های ارتباطی ویژه برخوردارند، شبکه‌سازی ارتباط تنگاتنگی با مهارت آنها دارد. ما درطی پروژه‌ها باید دائما با افراد مختلف تعامل داشته باشیم؛ این افراد می‌توانند شامل تیم پروژه، ذینفعان، مدیران اجرایی و غیره باشند. این فهرست شاید به نظر سخت بیاید، اما تجربه ثابت کرده است وقتی شبکۀ خوبی از حرفه‌ای‌ها دارید که درصورت نیاز از شما پشتیبانی می‌کنند هرکاری آسانتر است. بعلاوه، فرایند شبکه‌سازی آنقدر غنی است که به شما در یادگیری مهارت‌ها و ابزارهای ارزشمندی که بتوانید آنها را در کارهای روزانه خود به کار ببرید کمک می‌کند.

فواید شبکه‌سازی

ساخت شبکه‌ با افراد حرفه‌ای زمینه‌ کاریتان مزایای زیادی برای شما به ارمغان می‌آورد. تکمیل پروژه به توسعۀ صحیح مراحل مختلف بستگی دارد و بسیار محتمل است که شما به عنوان مدیر پروژه با دشواری‌ها یا تنگناهایی در مسیر این فرایند مواجه شوید.

عاقلانه آن است که برای آماده‌شدن نه تنها روی تخصص خود، بلکه روی تجربه سایر مدیران پروژه نیز حساب کنید که می‌توانند در غلبه بر این موانع به شما کمک کنند. دوستان شبکه شما ممکن است بدانند چگونه به سؤالات شما به درستی پاسخ دهند و می‌توانند ایده‌های تازه و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند تا در طول پروژه از آنها استفاده کنید. با توجه به اینکه این یک شبکه است، شما ارزش افزوده‌تان را به عنوان یک حرفه‌ای به اشتراک خواهید گذاشت و به دیگران برای پیشبرد پروژه‌هایشان هم کمک خواهید کرد.

نکاتی برای ساخت شبکه‌تان

فرصت‌های زیادی برای ساخت شبکه‌تان به عنوان مدیر پروژه خواهید داشت. این کار همانند یک هنرنمایی جذاب است. ارتباط چهره به چهره یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی متداول‌ترین شیوه‌های شبکه‌سازی هستند. تلفیق هر دو روش به نظر من همیشه خوب است، بنابراین می‌توانید به نتایج بهتری دست یابید. اما چگونه؟ شاید تعجب کنید.

شرکت در همایش مدیریت پروژه یک پیشنهاد خوب است. این کمک می‌کند که از وقایع دنیای مدیریت پروژه مطلع باشید، باتوجه به اینکه در جریان آخرین اخبار، روش‌ها و نوآوری‌های زمینه کاری خود قرار می‌گیرید. بعلاوه، با بسیاری از مدیران پروژه ملاقات می‌کنید که شاید به برقراری ارتباط با شما متمایل باشند. حتی اگر درونگرا باشید، لبخند به لب داشته باشید و از دیگر حضار سوال کنید چه کسانی هستند، علایق‌شان چیست و چرا در همایش حضور دارند. نگران خودنمایی یا صحبت کردن در مورد خود نباشید. بلکه نشان دهید که علاقه‌مند به آشنایی با آنها هستید.

 

 اهمیت شبکه‌سازی در مدیریت پروژه
اهمیت شبکه‌سازی در مدیریت پروژه

 

استفاده از شبکۀ اجتماعی روش دیگر توسعۀ شبکه‌تان است. مثلاً لینکدین، انجمن‌های تخصصی برای مدیران پروژه دارد که می‌توانید با سایر حرفه‌ای ها فوراً ارتباط برقرارکنید.

درمجموع، شبکه‌سازی برای یک مدیر پروژه بیش از ساختن یک برند یا اسم است؛ و درحقیقت خلق یک پلتفرم است که افراد بتوانند دانش و علایق‌شان را به اشتراک بگذارند. روشی برای کمک به یکدیگر در شکوفایی و رشد حرفه‌مان و فرصتی برای یادگیری از تجربیات دیگران. برای شبکه‌سازی آماده شوید.