هر زنی تعریف خودش از موفقیت را دارد. اما ویژگی‌های مشخصی وجود دارند که اغلب زنان موفق در آن سهیم هستند.

در اینجا به 12 کاری که زنان موفق آن‌ها را متفاوت انجام می‌دهند اشاره می‌کنم:

1. آن‌ها با تمام وجودشان نسبت به کاری که انجام می‌دهند اشتیاق نشان می‌دهند.

تویلا تارپ (Twyla Tharp) در کتابش بانام عادات خلاق می‌نویسد: بدون شور و هیجان، تمام مهارت‌های جهان را هم داشته باشید در حد یک استادکار خواهی بود و بیش از این بالا نخواهی رفت. اگر شما عاشق آنچه انجام می‌دهید نباشید، احتمالاً برای بالاتر و فراتر رفتن، نوآوری و ایستادگی در شرایط کاری انگیزه لازم را نخواهید داشت؛ اما اگر کارتان را با شور و شوق دنبال کنید، زمان و تلاشی که صرف کارتان می‌کنید لذت‌بخش خواهد بود نه سخت و طاقت‌فرسا.

2. آن‌ها از خودشان و اطرافیانشان انتظار ندارند که در حد کمال باشند.

تحقیقات نشان داده است که وقت و انرژی گذاشتن برای رسیدن به حد کمال، فقط منجر به نارضایتی و ناراحتی خواهد شد. زنان موفق می‌دانند که همه کارها را نمی‌توانند به حد احسنت انجام دهند. سرزنش کردن خود به دلیل وجود کاستی‌هایتان نه‌تنها کارایی شمارا کاهش خواهد داد بلکه به‌سلامت روحی شما هم ضربه خواهد زد. دبورا اسپار رئیس کالج برنارد در مجله گلامور این‌گونه می‌نویسد «ما هرکدام اگر خوش‌شانس باشیم این فرصت را خواهیم داشت که یک اثر از خود در جهان به‌جا بگذاریم، اما بسیار کار سختی است که بدون نقص باشیم.» بنابراین برای تبدیل‌شدن به یک زن شگفت‌انگیز رقابت نکنید در عوض به این فکر کنید چه چیزی برای شما جالب و شگفت‌انگیز است. سپس بااقتدار، جسارت و لذت ازآنچه هستید فاصله بگیرید.

3. اغلب، آن‌ها رئیس می‌شوند.

بسیاری از زنان به این نتیجه رسیده‌اند  که اگر شما رئیس باشید، می‌توانید قوانین خودتان را تنظیم کنید. جوانا کولز سردبیر مجله بین‌المللی کازموپولیتن، در سومین اجلاس متریک در ماه ژوئن گفت: «هر قدر رتبه بالاتری در شرکت داشته باشید، آسان‌تر است … حقیقت این است که کنترل بیشتری به دست می‌آورید.» زمانی که کنترل دست شماست، توانایی ایجاد محیط کاری سالم‌تر، شاد و متعادلی برای خود و سایر کارکنان رادارید.

4. آن‌ها ازدواج خوبی دارند یا اصلاً ازدواج نمی‌کنند.

زنان موفق ارزش یک شریک خوب را بهتر از هر کس دیگری می‌دانند. شرلی سندبرگ در کتاب تغییرمسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت نوشت: «من زنی را نمی‌شناسم که به‌تنهایی دارای جایگاه رهبری باشد درصورتی‌که شریک زندگی‌اش از شغلش به‌طور کامل حمایت نکند». بسیاری از زنان موفق از ازدواج‌کرده‌اند. بااین‌وجود زنانی همانند اپرا وینفری، کاندولیزا رایس، دایانا کیتون از پس این مقوله مهم برآمده درصورتی‌که ازدواج‌نکرده‌اند.

5. آن‌ها باوردارند که موفق خواهند شد.

” اگر آن را بسازید، او خواهد آمد، “(بخشی از دیالوگ ماندگار فیلم Field of Dreams) اما اعتقاد داشتن به موفقیت خودتان شرط تکمیلی دستیابی به آن است (مهم نیست که ایده‌تان چقدر احمقانه به نظر می‌رسد). کی کوپلویتز مؤسس USA Network در مصاحبه‌ای این نظریه را اظهار کرد.

خیالتان راحت باشد که می‌توانید به روش خودتان فکر و به شیوه خودتان عمل کنید تا به نتایج دلخواهتان دست‌یابید.

«من می‌خواهم موفق شوم» چطور ممکن است؟ اعتمادبه‌نفس و ایمان به خودتان کلید موفقیت است.

6. آن‌ها از ریسک کردن هراسی ندارند

شریل سند برگ می‌گوید که همه زنان باید از خودشان این سؤال را بپرسند «اگر نمی‌ترسیدند چه می‌کردند؟» تغییر مؤثر _ در کار و فراتر از آن- نیازمند این است که شما این جسارت را داشته باشید که یک‌بار و برای همیشه از انجام کارهای محافظه‌کارانه و با حاشیه امن خودداری کنید. زنان موفق تصمیمات بدون فکر و شتاب‌زده نمی‌گیرند انجام این کار با علم به ریسکی حساب‌شده صورت می‌گیرد. سند برگ مشاوره‌اش را گرفت و پرفروش‌ترین کتابش  تغییر مسیر: زنان، شغل و میل به پیشرفت را نوشت.

7. آن‌ها می‌دانند موفقیت با شکست دست در دست هم به‌پیش می‌روند (دو چیز جدانشدنی از هم هستند)

مادر خانم آریانا هافینگتون به او نصیحت کرد: شکست مخالف موفقیت نیست بلکه قدمی برای رسیدن موفقیت است. زنان موفق می‌دانند امکان ندارد که تمام مدت برمدار موفقیت و کمال باشی، بازماندن و عدم موفقیت بخش اجتناب‌ناپذیر مسیر پیشرفت کاری است. برای مثال، ۱۲ ناشر، اولین کتاب هری پاتر نوشته  کی رولینگ را رد کردند. اما این موضوع او را از ادامه کار برای انتشار کتابش منع نکرد.

8. آن‌ها به‌سلامتی جسم اهمیت می‌دهند.

خانم جسیکا هرین مؤسس استارتاپ جواهرات Stella and Dot در مصاحبه با هافینگتون پست گفت: «وقتی صبحم را شروع می‌کنم ذهنم آرام و بدون تنش فکری است، این‌زمانی است که هر آنچه ازسرم می‌گذرد را جمع‌بندی و باهم یکی کنم». بسیاری از زنان موفق در مورد ارزش ورزش منظم صحبت کرده‌اند نه به این دلیل که آن‌ها سعی دارند لاغر شوند، بلکه می‌دانند ورزش استرس را تسکین می‌دهد، اندورفین‌ها را آزاد می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد.

خانم پروفسور دبورا اسپار می‌گوید: «اگر نمی‌دویدم، شنا نمی‌کردم یا وزنه نمی‌زدم خشمم را نمی‌توانستم کنترل کنم و تا این مرحله از زندگی‌ام حتماً کسی را نفله می‌کردم»

9. آن‌ها می‌دانند چک‌لیست کارهای روزانه هرگز کامل نخواهد شد و با این موضوع مشکلی ندارند

گاهی اوقات کارایی شما افزایش پیدا خواهد کرد فقط با پذیرفتن این موضوع که قرار نیست همه کارها را انجام دهید. یادگیری کنار گذاشتن بعضی اهداف، مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها مشکل است اما باعث آزاد شدن شما خواهد شد.

آریانا هافینگتون دراین‌باره گفته است که چطور درنهایت روی اهداف غیرواقعی خود در چک‌لیست قلم کشیده است. برای مثال حذف یادگیری زبان آلمانی و تبدیل‌شدن به اسکی‌باز ماهر بار سنگینی را از روی شانه‌هایم برداشت. «خلاصی از اضطراب ناشی از انتظاراتی که برآورده نمی‌شود و ممکن است بارها تکرار شود، بسیار لذت‌بخش بود.»

10. آن‌ها معتقدند که فقط برای زمان باید برنامه‌ریزی کنند.

تحقیقات نشان داده است که زنان تمایل دارند مسئولیت‌های خانگی را اولویت‌بندی کنند مانند کارهای خانه و مراقبت از کودکان. زنان موفق می‌دانند که آن‌ها باید فقط زمانشان را برنامه‌ریزی کنند با این شیوه آن‌ها جلسات کاری، خانوادگی و رویدادهای شبکه‌ای را برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌کنند. خانم کیت مک گراث سردبیر PureWow در مصاحبه‌ای با The Daily Muse گفت: «من فهمیدم اگر در برنامه‌های کاریم زمانی را برای کارهای شخصی در نظر نگیرم، هرگز وقتی برای خودم نخواهم داشت. این کاری است که من انجام می‌دهم.  مانیکور می‌کنم یا برای خودم 20 دقیقه بیشتر برای ماندن در رختخواب در نظر می‌گیرم. گاهی اوقات البته نه خیلی زیاد به منهتن می‌روم جایی که از آن لذت می‌برم. قانون جدید من این است: اجازه ندارم برنامه‌های شخصی خودم را لغو کنم.»

11. آن‌ها می‌دانند که چگونه روابط واقعی را پرورش و آن‌ها را تقویت کنند.

داشتن یک شبکه پشتیبانی کلید موفقیت است. حفظ دوستی‌ها و ایجاد ارتباطات جدید در هرجایی که کار می‌کنید، شمارا شادتر می‌کند و در آینده به حرفه شما کمک می‌کند. در سال 2009، دیابلو کودی به نیویورک‌تایمز در مورد اهمیت ارتباطاتش با همتایان زن فیلم‌ساز ازجمله لورن اسکافاریا، دانا فاکس و لیز مریواتر گفت : ” آن‌ها زمانی که دچار اضطراب و نگرانی می‌شدم به من کمک کردند تا انگیزه بگیرم. آن‌ها کسانی بودند که در اولین اکران فیلم «جونو» مرا کنار کشیدند  و گفتند «این فوق‌العاده است. شادباش. هرگز این را فراموش نخواهی کرد.»

12. آن‌ها نسبت به اطرافیانشان قدرشناس هستند.

موفقیت هیچ زنی به‌تنهایی و بدون دیگران اتفاق نمی‌افتد. زنان موفق  قدردان کسانی هستند  که همیشه آن‌ها را حمایت می‌کنند- هم در زندگی خانوادگی  و هم‌محل کار. این مهربانی نه‌تنها باعث می‌شود آن‌ها افراد بهتری شوند بلکه در تقویت وفاداری کارکنانشان نیز مؤثر است. اپرا یک زن قدرتمند است که ارزش تقدیر از کارکنانش را به‌خوبی درک کرده است. او در سال 2009 تمامی کارکنانش را به همراه خانواده به سفر دریایی مدیترانه فرستاد.

منبع