میزیتو: استعداد داشتن، توانایی در انجام حرفه یا عملی و ... موضوعی است که افراد را از کودکی درگیر خود کرده و انسان را مجبور به پاسخ دادن به این سوال می‌کند که در چه موضوعی مهارت دارید؟، چه کاری را می‌توانید به بهترین نحو انجام دهید و ....

شخصی را پیدا نمی کنید که در هیچ زمینه ای استعداد نداشته باشد اما افراد بسیاری را می بینید که استعداد های بیشماری دارند، که البته در بین آنها هستند کسانیکه در میان استعداد هایشان غرق شده اند و عملاً با یک فرد کم استعداد تفاوتی ندارند.

شناخت استعداد ها و انتخاب یک راه درست می تواند به شکوفایی هر چه بیشتر شخص کمک کند به شرطی که مشاوره و راهنمایی خوبی در این زمینه کسب کند .

نقش خانواده در پرورش استعداد فردی

خانواده به عنوان مشوق در چند مهارتی بودن، فیدبک‌ها و بازخورد‌های دوستان مبنی بر این که می‌توانی در این یکی هم موفق باشی، سود‌ها و نتایج کوتاه مدتی که از داشتن چند مهارت حاصل می‌شود. همه و همه می‌تواند از عواملی باشند که یک شخص را به سمت شکوفایی استعداد سوق می دهند.

گاهاً می‌بینیم که فرد دو سال از وقتش را صرف موسیقی، سه سالش را صرف ورزش، چندسالش را صرف فلان مهارت کرده و در آخر در هیچکدام از آنها در رده‌های بالایی جامعه قرار ندارد و در بلند مدت شخصی با این همه استعداد فرقی با یک آدم معمولی کم استعداد نخواهد داشت.

و به عبارتی همانطور که دکتر اخلاصی می‌گوید: تمایز نقطه‌ای در کوتاه مدت جذاب است اما در بلند مدت، ما با جوانی مواجه می‌شویم که در هیچ حوزه‌ی خاصی تمایز شاخص و پایدار ندارد.

اما از طرف دیگر شخصی که حالا به هر دلیلی، یا فقط یک استعداد داشته یا استعداد‌های دیگرش را کشف نکرده یا خانواده مانع از شاخه به شاخه شدن او شده است. دو سال اول را صرف یادگیری شنا می‌کند. سه سال، و البته سال‌های بعد از آن را هم به همین ترتیب صرف شنا کردن می‌کند. و در آخر کسی مثل فلپس به دنیا معرفی می‌شود.

به طور کلی همیشه بی‌استعداد بودن در زمینه‌های مختلف مسئله نیست. گاهی استعداد داشتن در زمینه‌های مختلف خود مشکلی به مراتب بزرگتر به شمار می‌رود.

آیا موفقیت در چند استعداد ممکن است ؟

سوالی که اینجا پیش می آید اینست که با علایق و استعداد هایم چطور همخوانی و همسانی ایجاد کنم که بتوانم به یک نقطه ی رضایت بخش برسم ؟

برای جواب به این سوال یک مثال می زنیم:

من واقعا یک نقاش خوب هستم یا یک نویسنده خوب و یا یک مهندس دنبال کدام یک از آنها برم از طرفی شما کتاب The one Thing را میخوانید و میگویید خوب باید برم دنبال یکی از آنها ولی واقعیتش اینه که میتونید هر ۳ تای آنها باشید یک مهندس یک نقاش و یک نویسنده شاید بگید این برخلاف اصل تمرکزه ولی بعضی از افراد Moltipotential هستند و میتونند مثل خیلی از افرادی که میشناسیم چند زمینه رو بخونند و کار کنند ، از اون طرف هم این مسئله است که تضمینی نیست اگه شما با بی رحمی سایر استعدادهای خودتون رو بکشید وروی یکی از آنها تمرکز کنید به ۱۰ درصد بالای اون حرفه می رسید !!!

راه حل چیست ؟

منطقی اینست که علایق خودمون رو از بین نبریم خوب چیکار میشه کرد ؟ میتونیم با هم ترکیب کنیم ؟ مثل من اگر مکانیک و نویسنده هستم و کمی هم از کامپیوتر سر در میارم میتونم یک سایت خوب در مورد مشکلات ماشین درست کنم ! خیلی از آدمهای موفق توی دنیا استعدادهاشون رو ترکیب کردند به استیو جابز نگاه کنید استعداد بیزنس ترکیب با مهندسی و هنر و ذوق طراحی و کاریزما تبدیل به اپل میشه قطعا جابز یک مدیر درجه یک و یا یک مهندس و طراح درجه یک نبوده ولی خوب همه آنها را ترکیب کرده و در دنیای فن آوری صاحب سبک و ایده شده...


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو