داشتن رئیس خوب آروزی همه ی کارکنان است. در ذهن‌تان یک فهرست بسازید از همه‌ی کسانی که زیر دست‌شان کار کرده‌اید. روزهای کاری‌تان را مرور کنید. بالادستی‌های‌تان چه اخلاقی داشته‌اند؟ در یک قضاوت کلی می‌توان گفت بعضی رئیس ها عالی و بعضی دیگر افتضاح هستند. حالا چه جور رییسی دارید؟ در اینجا از خصوصیاتی حرف می‌زنیم که اگر در رئیس ‌تان می‌بینید، شک نکنید که شانس آورده‌اید.


1. توجه

اولین ویژگی «توجه» است. بهترین رئیس‌ها همیشه به فرد توجه می‌کنند و او را فقط به دید یک کارمند، یعنی فردی که فقط کارشان را پیش می‌برد نگاه نمی‌کنند. آن‌ها می‌دانند هرکدام از کارمندان، جدا از کار خود ارزش‌های دیگری دارند.

بهترین رئیس‌ها به کارمندان خود علاقه واقعی و صادقانه نشان می‌دهند و سعی می‌کنند از خانواده آن‌ها و اطرافیانشان اطلاعاتی داشته باشند. نگرانی و ناراحتی کارمندان برای رئیس مهم است و به این موضوع بی‌توجه نیستند.

شما نیز می‌توانید تست کنید و ببینید آیا رئیس خوبی هستید یا خیر؟ آیا می‌دانید تک‌تک کارمندانتان اعضای خانواده‌شان چند نفر است؟ اگر فرزندانی دارند اسم فرزندانشان چیست؟ آیا می‌دانید کارمندانتان معمولا چه تفریحاتی را ترجیح می‌دهند و در محل کار بزرگ‌ترین مشکلات و نگرانی‌هایشان چیست؟

بنابراین اولین ویژگی یک رئیس خوب این است که به تمام کارمندان خود توجه داشته باشد.

2. شفافیت

دومین ویژگی «شفافیت» است. رئیس‌های خوب دقیقا می‌دانند که چه‌کاری، کی و چگونه انجام شود و وقتی از کارمندان خود، کاری را می‌خواهند آن را بسیار واضح و شفاف واگذار می‌کنند. با دقت بالا توضیح می‌دهند که چه‌کاری را از فرد می‌خواهند و  فرد باید تا چه زمانی کار را تمام کرده باشد.

رئیس‌هایی که توانایی انتقال شفاف گفته‌هایشان را دارند، کارمندان را کمتر ناراحت می‌کنند. آن‌ها دقیقا می‌گویند چه می‌خواهند. همین باعث می‌شود کارمندان وقتشان را با کارهایی تلف نکنند که هیج ارزشی برای شرکت ندارد.

3. دادن آزادی عمل کافی

سومین ویژگی رئیس‌های خوب «دادن آزادی عمل کافی به کارمندان» است. رئیس‌های خوب اغلب کارمندان را با کارشان تنها می‌گذارند. آن‌ها اطلاعات یا دستورالعمل‌های لازم را توضیح می‌دهند و سپس خودشان کاملا کنار می‌روند و به کارمند آزادی عمل می‌دهند که تصمیمات را بگیرد. گاهی شاید کارمند بهترین تصمیمات را نگیرد، ولی حتی در این‌صورت یک رئیس خوب از تصمیمش پشتیبانی و حمایت می‌کند و کار را پیش می‌برد. سپس می‌توان در جلسه‌ای ارزیابی کرد که کدام تصمیمات بهتر بود.

اغلب رئیس‌ها مسئولیت‌های خیلی زیادی به کارمندانشان می‌دهند؛ ولی در ازای این مسئولیت، آزادی و اختیار کافی به کارمند نمی‌دهند. مثلا مسئولیت می‌دهند که تمام مشتریان را پشتیبانی کنند و آن‌ها را راضی نگه‌ دارند، ولی اگر کارمند تخفیف یا جایزه‌ای به مشتری بدهد عصبانی می‌شوند.

بنابراین مسئولیت زیاد بدون آزادی کافی ارزشی ندارد و باعث نمی‌شود که کارمند بتواند کار خود را بهتر انجام دهد.

یکی از پارامترهایی که باعث شادی کارمندان می‌شود این است که احساس کنند مستقل کار می‌کنند، یعنی خودشان می‌توانند به‌تنهایی کاری را آغاز و تا پایان، آن کار ادامه دهند و نیازی به هماهنگی‌های زیاد با رئیس و گرفتن اجازه‌های مختلف نیست.

بنابراین وقتی کاری را به کارمندان واگذار می‌کنید سعی نکنید روش کارها را نیز خودتان با جزئیات توضیح دهید. به آن‌ها آزادی دهید تا خودشان تصمیم بگیرند.

بنابراین در مورد سه نکته صحبت کردیم که اگر سعی کنید در این سه نکته بهتر شوید تبدیل به رئیسی خواهید شد که کارمندان شما را دوست خواهند داشت و خیلی بهتر برای شما کار خواهند کرد. با کار کردن روی این سه حوزه می‌توانید کسب‌وکار خودتان را رشد دهید.

منبع: مدیر سبز