وبلاگ میزیتو آیا از حقوق اجتماعی خود در محیط کار آگاه هستید؟
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

آیا از حقوق اجتماعی خود در محیط کار آگاه هستید؟

منتشر شده در ۵ سال پیش

زمان خوانش ۴ دقیقه

انتشار ۵ سال پیش

خوانش ۴ دقیقه

میزیتو:کارمندان می‌خواهند در سازمانی کار کنند که به آن‌ها احترامی می‌گذارد و باعث می‌شود آن‌ها از مشارکتشان احساس خوبی داشته باشند. اما آیا واقعاً سازمان‌ها این‌گونه‌اند؟

کارمندان صرف‌نظر از نوع کاری که انجام می‌دهند، به محیط کاری نیاز دارند که به آن‌ها انرژی بدهد. محیط کاری که در آن با آزادی، بتوانند بهترین ِ خودشان را روی کار بگذارند. ولی واقعیت چیست؟ ژاکوب مورگان، در تحقیقاتی که برای کتاب خود (آینده‌ی محیط کار) انجام داده، بر اساس مصاحبه با صدها رهبر کسب‌وکار و مدیر اجرایی شرکت‌های مختلف در سراسر جهان، از رئیس هیئت‌مدیره‌ی یاهو تا مدیر شرکت Jamba Juice، چهارچوبی را طرح‌ریزی کرده که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد بهترین تجربه‌ی کاری را برای کارمندان فراهم کنند. تجربه‌ی کارمندان احتمالاً موضوعی پیچیده خواهد بود اما در حالت کلی، از ۳ زیرمجموعه‌ی محیطی ناشی می‌شود: تکنولوژیکی، فیزیکی و فرهنگی.

 

  • محیط تکنولوژیکی: به این معنی است که ابزارهای موردنیاز کارکنان را در اختیارشان قرار دهیم: شبکه‌های اجتماعی داخلی، دستگاه‌های موبایل، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای رومیزی، کنفرانس‌های ویدیویی، اپلیکیشن‌ها و نظیر آن. اگر کارکنان مجبور به استفاده از برنامه‌های قدیمی یا ابزارهای اشتباه باشند، حقیقتاً از کار خود ناامید می‌شوند.
  • محیط فیزیکی: فضای فیزیکی دقیقاً شامل همان چیزهایی است که شما در محل کار می‌بینید و لمس می‌کنید: تمام نکاتی که در دموگرافیک مردمی که در یک محیط کار می‌کنند، نشان داده می‌شود. محیط فیزیکی همان چیزی است که باید باعث شود کارمندان برای به سر کار آمدن، هیجان داشته باشند.
  • محیط فرهنگی: حال و هوای فرهنگی، همان حسی است که شما سرکار دارید. همان احساسی که لحظه‌ای که قدم در شرکت می‌گذارید به شما دست می‌دهد. این فضا از سبک رهبری، هدف، ساختار سازمانی، افراد و عوامل یک شرکت و نظیر این‌ها ناشی می‌شود.

 

بر مبنای این ۳ محیط، ۱۷ مورد کلیدی وجود دارد که برای کارمندان در اولویت قرار دارد. به عبارتی این ویژگی‌ها در دسته‌بندی ۳ محیط ذکرشده قرار می‌گیرند و می‌توانند چهارچوب دقیق‌تری را برای تجربه‌ی کارمندان فراهم کنند.

شرکت‌هایی که می‌خواهند کارمندانشان تجارب بهتری در دوران همکاری خود با آن‌ها داشته باشند، باید به این ویژگی‌ها توجه کنند:

فضای تکنولوژیکی

  • در این فضا باید قابلیت دسترسی آزاد به منابع شرکت برای همگان وجود داشته باشد.
  • کالاهای مصرفی تکنولوژی (ابزارهایی مفید و با ارزش که در صورت امکان، بهتر است کارکنان در زندگی شخصی خود نیز از این ابزارها یا مشابه آن‌ها استفاده کنند) فراهم و در اختیار عوامل گذاشته شوند.
  • نیازهای کارکنان در تقابل با نیازهای کسب‌وکار برآورده شوند (این فضایی است که مشخص می‌کند کارمندان چرا و چگونه خود را در اختیار شرکت می‌گذارند)

توضیح: کارمندان به ابزارهایی مناسب برای انجام کارشان نیاز دارند و باید بتوانند بدون رد کردن هیچ خط قرمزی، به این ابزارها دسترسی داشته باشند. شرکت‌ها باید بهترین ابزارها را، متوازن با توان و خواست خود شرکت، به نحوی تهیه کنند که خواست کارمندان را برطرف کنند. به عبارتی، باید اطمینان حاصل شود که همه‌ی کارمندان به‌صورت هماهنگ از فناوری‌های لازم در راستای رسیدن به اهداف شرکت استفاده می‌کنند.

فضای فیزیکی

  • کارمندان می‌توانند دوستان یا بازدیدکنندگان موردنظرشان را با خود به محل کار بیاورند (این گزینه یکی از بهترین روش‌های اثبات این موضوع است که کارمندان به محل کار خود مفتخر هستند).
  • محیطی که انعطاف‌پذیر است.
  • ارزش‌های سازمان در فضای فیزیکی منعکس می‌شوند.
  • دارای گزینه‌های متعدد محیط کاری (اتاق‌ها یا کابین‌های باز و بسته، مدرن، اتاق‌های ناهارخوری، کافه، اتاق استراحت و غیره) است.

توضیح: همان‌طور که نمی‌توان گفت دفاتر کاری باز که رویکرد شرکت‌های امروزی به آن بیشتر شده، موردعلاقه‌ی همه‌ی کارمندان است، دفاتر یا اتاقک‌های کوچک و بسته هم برای بسیاری از کارمندان خوشایند نیست. بهترین فضای فیزیکی، گزینه‌های منعطفی را پیش روی کارمندان قرار می‌دهد. فضای فیزیکی فرصتی برای شرکت است که ارزش‌های خود را مانند شفافیت، کار گروهی و همکاری نشان دهد. اگر سازمانی به ظرفیت‌های خود مفتخر است، فضای فیزیکی اداری باید بتواند این امر را نشان دهد و شواهدی برای اثبات آن داشته باشد.

فضای فرهنگی

  • شرکت به‌طور مداوم مورد بازدید مردم و کارکنان قرار می‌گیرد.
  • در این محیط همه‌ی افراد ارزشمندی خود را احساس می‌کنند.
  • یک هدف مشخص و قانونی وجود دارد.
  • کارمندان حس می‌کنند جزئی از یک تیم هستند.
  • تنوع آرا محترم شمرده می‌شود.
  • ارجاعات به کارمندان سپرده می‌شود (آن‌ها می‌توانند مشتریان خوب را به شرکت معرفی کنند).
  • منابع و امکانات لازم برای آموزش و یادگیری کارمندان وجود دارد و به آن‌ها فرصت پیشرفت داده می‌شود.
  • با کارمندان منصفانه برخورد می‌شود.
  • رهبران و مدیران خود را مربی کارمندان می‌دانند و از هیچ کمکی به آن‌ها کوتاهی نمی‌کنند.
  • برای سلامت و رفاه کارکنان تدابیر مناسبی در نظر گرفته‌شده است.

توضیح: کارمندان می‌خواهند در سازمانی کار کنند که حقوق آنان را محترم می‌شمرد. جایی که نسبت به مشارکت و فعالیتشان احساس خوبی داشته باشند. فضای فرهنگی شرکت است که حس نهایی کارمندان را به شغلشان تعیین می‌کند و به آن‌ها انگیزه‌ی همکاری و تلاش و شانس یادگیری و پیشرفت می‌دهد. یک فرهنگ مثبت، با کارمندان عادلانه و منصفانه برخورد می‌کند و زمینه‌ی رشد آنان را فراهم می‌آورد.

تمامی این ویژگی‌ها به‌طورکلی هم بر کارکنان و هم بر سازمان تأثیر می‌گذارند. اگر شرکتی می‌خواهد روی موفقیت خود سرمایه‌گذاری کند، باید برای کارمندانش شرایطی را فراهم کند که از حضور در این محیط تجربه‌ی مثبتی کسب کنند.  

نویسنده: پویش پورمحمد


بیشتر بخوانید:

مقایسه میزیتو با Trello
شروع کار با میزیتو
شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!