وبلاگ میزیتو ۱۰ قانون طلایی مدیریت مؤثر
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

۱۰ قانون طلایی مدیریت مؤثر

منتشر شده در ۱ ماه پیش

زمان خوانش ۶ دقیقه

انتشار ۱ ماه پیش

خوانش ۶ دقیقه

حتی اگر عنوان شغلی شما «مدیر» نباشد، این احتمال وجود دارد که در طول کار خود مجبور شوید برخی از وظایف مدیریتی را در مواقع ضروری انجام دهید. به عنوان یک کارآفرین، شما یک مدیر هم محسوب می‌شوید، چراکه تقریباً همه مسئولیت‌های شما دارای یک عنصر مدیریتی هم است. پس بهتر است تا شما هم ۱۰ قانون طلایی مدیریت برای داشتن تیم و سازمان مؤثر را فرا بگیرید.
 


به طور خلاصه، کارمندان شما افرادی هستند که چشم‌انداز شما را به واقعیت تبدیل می‌کنند و وظیفه شما این است که مطمئن شوید آن‌ها این کار را به طور مؤثر انجام می‌دهند.
اما تبدیل شدن به یک مدیر مؤثر چیزی بیش از این است که کارکنان خود را به کار سخت‌ و بهره‌وری بیشتر سوق دهید. اجبار کارمندان به کارکردن به روشی خاص می‌تواند منجر به ایجاد رنجش و حتی عدم تعهد آن‌ها به سازمان شود. درحالی‌که بروز رفتار بسیار نرم و منعطف بیش از حد معمول می‌تواند منجر به عادت‌های بد، تنبلی یا بی‌حوصلگی شود. نمی‌توان گفت که سبک مدیریتی «کاملاً درستی» وجود دارد، چرا که هر کارمند و هر شرکتی دارای دیدگاه منحصر‌به‌فرد خود است. 
اما برخی از روش‌های جهانی برای ارتکاب «اشتباه» در مدیریت تعریف شده‌اند. با پیروی از ۱۰ قانون طلایی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، از ارتکاب این اشتباهات دوری کنید:


۱. حفظ ثبات
ثبات به عنوان سنگ بنایی عمل می‌کند که سایر اصول بر آن استوار است. این مهم است که این قانون را در همه جا اعمال کنید. برای اینکه رویکرد مدیریتی شما به نتایج مورد نظر خود برسد، باید ثبات تزلزل ناپذیری از خود نشان دهد. این مستلزم پاداش دادن مداوم به رفتارهای مثبت، تقویتِ منفیِ رفتارهای نامطلوب و رفتار با هر یک از اعضای تیم خود با بی طرفی و دیدگاهی عادلانه است. در اصل، نکته کلیدی در حفظ یک مسیر عمل ثابت و بدون تغییر است.


۲. ارتباط شفاف، دقیق و جامع را در اولویت قرار دهید
نحوه ارتباط شما با تیم خود نقشی اساسی در تعیین موفقیت نهایی شما دارد و دومین قانون از ۱۰ قانون طلایی مدیریت محسوب می‌شود. در حال ارائه دستورالعمل‌ها، خلاصه کردن جلسات یا انتشار به‌روزرسانی‌های شرکت باشید، ضروری است که دقت و جامع بودن را در ارتباطات خود در اولویت قرار دهید. این اصل به همه رسانه‌های ارتباطی، اعم از گفتگوهای رو در رو، تبادل ایمیل یا مکالمات تلفنی تعمیم می‌یابد. پرورش فرهنگ ارتباط شفاف و دقیق مؤثرترین استراتژی برای جلوگیری از سوء تفاهم و اطمینان از همسویی تیم شما است.
 
۳. سومین قانون از ۱۰ قانون طلایی مدیریت: ایجاد یک هدف جمعی
برای تشویق همکاری بین اعضای تیم خود، یک هدف مشترک ایجاد کنید. ایجاد اهداف انحصاری برای یک بخش نتیجه‌ای جز به وجود آمدن یک ذهنیت محدود ندارد و اعضای تیم را منزوی می‌کند. برعکس، ارائه یک هدف و جهت مشترک به کارکنان شما انگیزه می‌دهد که به طور منسجم با یکدیگر کار کنند.


۴. پاداش دادن به تلاش‌های استثنایی و اعلام عمومی آن
هر زمان که یکی از اعضای تیم، کاری قابل توجه انجام می‌دهد، قدردانی خود را از طریق پاداش‌هایی مانند جوایز، رتبه‌دهی یا یک تشویق زبانی ابراز کنید. مطمئن شوید که این کار را آشکارا در حضور کل تیم انجام دهید. این نه تنها روحیه فرد مورد تأیید را تقویت می‌کند، بلکه به بقیه اعضای تیم نیز نشان می‌دهد که کار سخت، ارزشمند و قابل پاداش‌دهی است. با این حال، اهمیت ثبات را، همان‌طور که در قانون اول ذکر شد، به خاطر بسپارید تا از هر گونه سوگیری و طرفداری اجتناب کنید.


۵. پنجمین مورد از ۱۰ قانون طلایی مدیریت: یک رهبر نمونه باشید
به عنوان یک مدیر و رهبر، رفتار شما معیارهایی را برای تیم شما تعیین می‌کند. اگر به طور مداوم وقت شناس و خونسرد باشید، تیم شما احتمالاً از همین روش پیروی خواهد کرد. برعکس، اگر اغلب دیر به مقصد می‌رسید یا عصبانی می‌شوید، یک سابقه منفی برای خود ایجاد می‌کند. «رهبر نمونه بودن» پنجمین مورد از ۱۰ قانون طلایی مدیریت مؤثر محسوب می‌شود؛ بنابراین، سعی کنید ویژگی‌های یک کارمند ایده‌آل را به‌ویژه زمانی که در حضور تیم خود هستید، نشان دهید. این باعث می‌شود که آنها از حرفه‌ای بودن و اخلاق کاری شما الگوبرداری کنند.

 


۶. از رویکرد «یک روش برای همه» اجتناب کنید
بدانید که اعضای تیم شما افراد متمایز با ترجیحات، نقاط قوت، ضعف و ایده‌های متفاوت هستند. از به‌کارگیری یک رویکرد یکسان برای برانگیختن، الهام بخشیدن یا هدایت آنها اجتناب کنید. در عوض، رویکرد خود را متناسب با نیازها و ویژگی‌های خاص هر یک از اعضای تیم تنظیم کنید. این سبک مدیریت شخصی، عملکرد و رضایت کلی تیم شما را افزایش می‌دهد.
 
۷. هفتمین مورد از ۱۰ قانون طلایی مدیریت: حداکثر کردن شفافیت در سازمان
شفافیت سنگ بنای رهبری مؤثر است. شفافیت نه تنها یکپارچگی شما را نشان می‌دهد، بلکه اعتماد را در بین اعضای تیم شما تقویت می‌کند. وقتی در ارتباطات خود باز و صادق باشید، روابط خود را تقویت می‌کنید و احترام کسانی را که رهبری می‌کنید به دست می‌آورید. برعکس، اگر شما درگیر عدم صداقت یا پنهان کردن اطلاعات باشید، می‌توانید با این کار به ارتباطات خود آسیب بزنید و قدرتی را که به عنوان یک رهبر دارید کاهش دهید.

 


۸. ایجاد محیطی برای آزادی بیان
ترویج تبادل آزاد نظرات و ایده‌ها بسیار مهم است. هر چه اعضای تیم بیشتر در بحث‌ها و تلاش برای ارتقای سازمان شرکت کنند، بهتر است. بسیار مهم است که هرگز یکی از اعضای تیم را به خاطر بیان محترمانه دیدگاه خود سرزنش نکنید، حتی اگر با دیدگاه اولیه شما در تضاد باشد یا نیاز به اصلاح داشته باشد. سرکوب عقاید می‌تواند باعث ایجاد رنجش شود و افراد را از اشتراک افکار نوآورانه منصرف کند. پس هشتمین قانون از فهرست ۱۰ قانون طلایی مدیریت را فراموش نکنید، آزادی بیان مهم است!


۹. ایجاد محل کارِ لذت‌بخش
ایجاد یک فضای کاری دلپذیر لزوماً نیازی به مزایای فوق‌العاده‌ای مانند میز بیلیارد یا حذف کمد لباس ندارد. شما می‌توانید با معرفی عناصر ساده مانند ناهار دادن، یک اتاق استراحت راحت یا حتی درگیر شدن در گفتگوهای معمولی با تیم خود، تجربه روز کاری را افزایش دهید. با ایجاد محیطی که در آن کارکنان شما واقعاً در آمدن به سازمان اشتیاق دارند، آنها را تشویق می‌کنید تا بهترین تلاش خود را انجام دهند.
 

۱۰. به خوبی گوش دهید و اجازه دهید بقیه سؤال بپرسند
هنگامی که یکی از اعضای تیم با سبک مدیریتی شما همسو نمی‌شود یا در مورد جهت گیری شرکت ابراز نگرانی می‌کند، بسیار مهم است که صدای او را خفه نکنید. در عوض، گوش دادن فعال را تمرین کنید و گفتگو را تشویق کنید. سؤالاتی را برای کل تیم خود مطرح کنید، مانند «نظر شما در این مورد چیست؟» یا «در مورد آن چه احساسی داری؟» این تبادل آزاد ایده‌ها، حل مشکلات پیشگیرانه را تسهیل می‌کند و یک محیط مشارکتی و دوجانبه سودمند را تقویت می‌کند. علاوه بر این، قدردانی واقعی شما از کارمندان و دیدگاه‌های آنها را نشان می‌دهد.
این دستورالعمل‌ها انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند و به شما امکان می‌دهند سبک رهبری و رویکرد مدیریتی منحصربه‌فرد خود را به سازمان القا کنید. آنها به‌عنوان حقایق اساسی، ملاحظات و اصولی عمل می‌کنند که زیربنای مدیریت مؤثر هستند، نه یک دستورالعمل سفت و سخت برای دستیابی به موفقیت. با رعایت این اصول در کنار تجارب شخصی خود، تیم خود را در یک محیط کاری رضایت بخش و پرورش دهنده متحد خواهید کرد. این ۱۰ قانون طلایی مدیریت را فراموش نکنید!
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!