وبلاگ میزیتو تحول دیجیتال: چگونه تجارت خود را به صورت دیجیتالی متحول کنید
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

تحول دیجیتال: چگونه تجارت خود را به صورت دیجیتالی متحول کنید

منتشر شده در ۹ روز پیش

زمان خوانش دقیقه

انتشار ۹ روز پیش

خوانش دقیقه

در این مقاله، همه چیزهایی را که برای اجرای موفقیت‌آمیز دگردیسی دیجیتال در سال ۲۰۲۵ نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهیم. اصول اولیه تحول دیجیتال را بیان می‌کنیم و شما را از طریق یک فرآیند چهار مرحله‌ای ساده برای تحول کسب‌وکارتان با ابزارهای دیجیتال، راهنمایی می‌کنیم.
 


تحول دیجیتال چیست؟
دگردیسی دیجیتال یا دیجیتالی شدن، فرآیند استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود کسب‌وکارتان است. دگردیسی دیجیتال در سال‌های اخیر کمی تغییر کرده است. قبلاً اصطلاحی برای توصیف یک تغییر تجاری کاملاً جامع بود. به عنوان مثال، از بانکداری کاغذی به بانکداری آنلاین. اما این روزها، دگردیسی دیجیتالی ابزاری برای بهبود کارایی فرآیند است تا تغییر اساسی کسب‌وکار.
به عبارت دیگر، دگردیسی دیجیتال درباره استفاده از ابزارهای دیجیتال، برای بهبود کسب‌وکار شما، در مراحل کوچک و تدریجی، است و برخلاف سایر انواع تحول کسب‌وکار که شروع و پایانی دارند، دگردیسی دیجیتال یک فرآیند مداوم و طولانی مدت برای استفاده از نوآوری است.

نمونه‌هایی از تحول دیجیتال
۱. دیزنی تجربه مشتری را در پارک‌ها و استراحتگاه‌های خود، با مچ بند دیجیتال MagicBand خود بازسازی کرد. این دستبند به مهمانان اجازه می‌داد اتاق‌های هتل خود را باز کنند، هزینه غذا را پرداخت کنند و بلیط رزرو کنند.
۲. Domino’s Pizza با سفارش دیجیتالی از طریق اپلیکیشن موبایل، سفارش با صدای فعال و یک ردیاب پیتزا تبدیل به «نمونه بارزی برای دگردیسی دیجیتال» شده است.
۳. CVS Health از زنجیره داروخانه‌های آجری به یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال با خدمات بهداشتی از راه دور، نسخه‌های تلفن همراه و یک مدل اشتراک سلامت دیجیتال پولی تغییر کرده است.


چهار نوع تحول دیجیتال
چهار راه مختلف وجود دارد که می‌توانید کسب‌وکار خود را با فناوری دیجیتال متحول کنید. این چهار راه در ادامه آورده شده‌اند:
۱. تحول فرآیند
در این روش تحول دیجیتال شما از فناوری برای بهبود فرآیندها و کارآمدتر یا مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن کسب‌وکار خود استفاده خواهید کرد. این تحول ممکن است به صورت زیر باشد:
•    خودکارسازی روند کاری که هر روز انجام می‌دهید
•    کاهش تعداد مراحلی که برای تکمیل یک کار خاص انجام می‌شود
•    کاهش میزان ورود اطلاعات دستی که باید انجام دهید

 


۲. تحول مدل کسب و کار
این مورد یک بازنگری چشمگیرتر کسب‌وکار شما است، جایی که از فناوری برای طراحی مجدد کامل یک محصول یا خدمات استفاده می‌کنید. مثلا:
•    یک فروشگاه لباس که یک فروشگاه تجارت الکترونیک آنلاین ایجاد می‌کند.
•    رستورانی که یک اپلیکیشن موبایل می‌سازد تا مردم بتوانند از گوشی خود غذا سفارش دهند.
•    یک باشگاه ورزشی می‌تواند یک پلتفرم دیجیتالی ارائه دهد که در آن افراد می‌توانند تمرینات خود را در خانه‌های خود پخش کنند.


۳. تحول دامنه
تحول دامنه در این زمینه به این معنی است که شما در حال دیجیتالی شدن هستید تا بازار یا صنعت جدیدی را در اختیار بگیرید. به عنوان مثال، یک کتابفروشی تخصصی محلی می‌تواند یک جامعه دیجیتال آنلاین را برای ارتباط با مشتریان احتمالی در سایر مناطق، ایجاد کند.


۴. تحول فرهنگی یا سازمانی
از نظر دیجیتالی شدن، دگرگونی فرهنگی احتمالاً به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بهبود عناصر نحوه کار با یکدیگر است. به عنوان مثال، تغییر از یک دفتر حضوری به کار از راه دور یک تحول فرهنگی بزرگ است و شما را ملزم به پیاده سازی ابزارها و روش‌های جدید دیجیتالی می‌کند.
 
چرا تحول دیجیتال مهم است؟
فن‌آوری‌های دیجیتال می‌توانند به شرکت شما کمک کنند تا عملکردهای شما را ساده‌تر کند، تجربه بهتری را به مشتریان ارائه دهد و با شرایط متغیر بازار سازگار شود. در اینجا فقط چند مورد از مزایای بسیار زیاد تحول دیجیتال آورده شده است:
•    سود بیشتر
•    تجربه مشتری بهتر
•    بهبود کارآیی و بازدهی

 


استراتژی تحول دیجیتال چیست؟
استراتژی دگردیسی دیجیتال طرحی است که نحوه استفاده شرکت شما از فناوری دیجیتال برای ارتقاء سطح عملکردها، فرآیندها یا روابط با مشتری را مشخص می‌کند. یک استراتژی دگردیسی دیجیتال به خوبی طراحی شده باید شامل موارد زیر باشد:
•    اهداف هوشمند برای پروژه تحول شما
•    نقاط عطف کلیدی و قابل تحویل
•    تخصیص منابع
•    نقشه راه پروژه
•    یک تیم پروژه با نقش‌ها و مسئولیت‌های مشخص


چارچوب های محبوب تحول دیجیتال
چارچوب McKinsey’s 7S:
این رویکرد برای دیجیتالی شدن، فرآیند را به هفت عنصر کلیدی تقسیم می‌کند: استراتژی، ساختار، سیستم‌ها، ارزش‌های مشترک، مهارت‌ها، سبک و کارکنان.
چهار ستون دگردیسی دیجیتال: چارچوب چهار ستون پیشنهاد می‌کند که دگردیسی دیجیتال می‌تواند به ارتقای فناوری اطلاعات، عملیات دیجیتالی کردن، بازاریابی دیجیتال و سرمایه گذاری‌های جدید بپردازد. اینکه از کجا شروع کنید بستگی به این دارد که سازمان شما چقدر از نظر دیجیتالی بالغ است و چه منابعی در دسترس دارید.
۵ مرحله دگردیسی دیجیتال: این مدل، فرآیند دیجیتالی شدن را به پنج مرحله تقسیم می‌کند، از اتخاذ یک ذهنیت یکپارچه با مشتری تا پذیرش یک محل کار کارمند محور.
 
شش عنصر کلیدی یک تحول دیجیتال موفق
شش حوزه کسب و کار شما باید برای هر دگردیسی دیجیتالی در نظر گرفته شود - خواه در حال برنامه‌ریزی یک بازسازی اساسی و گسترده باشید یا یک بازسازی تدریجی فرآیند. آن‌ها عبارتند از:
۱. انتخاب فناوری های دیجیتال مناسب
به دنبال ابزارهایی باشید که با روشی که از قبل کار می‌کنید، کار می‌کنند، نه ابزارهایی که مجبور شوید از ابتدا شروع کنید. اگر شما یک کسب‌وکار کوچک هستید، ممکن است به همه امکانات آخرین پلتفرم تجزیه و تحلیل داده‌ها یا ابزارهای جدید هوش مصنوعی نیاز نداشته باشید، اما هنگام تحول دیجیتالی نرم افزار مدرنی که از تحولات در فناوری، مانند یادگیری ماشین و اتوماسیون، بهره می‌برد را در اولویت قرار دهید.
مهمتر از همه، استفاده از هر فناوری دیجیتال جدید باید آسان، یادگیری آن سریع و ادغام آن با سایر ابزارهایی که در حال حاضر استفاده می‌کنید، راحت باشد.
۲. بازنگری اساسی نحوه عملکرد شما
زمانی که در حال انجام هر نوع ابتکار دیجیتالی‌سازی هستید، در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید از فناوری برای کارآمدتر کردن کار روزانه خود استفاده کنید.
۳. یکپارچه سازی داده‌های خود
هنگامی که در حال دیجیتالی شدن هستید، زمانی را صرف کنید تا مطمئن شوید که داده‌های شما به صورت مرکزی و ایمن ذخیره می‌شوند و به راحتی قابل دسترسی هستند.
۴. بهبود تجربه مشتری
دگرگونی‌های دیجیتال می‌توانند تجربه مشتری شما را به مراتب بهتر و یا بدتر کنند. هنگامی که قصد اضافه کردن یک ابزار جدید را دارید، ابتدا با تجزیه و تحلیل تأثیر آن بر مشتریان خود شروع کنید.
۵. مدیریت تغییرات فرهنگی
هنگامی که در حال طراحی استراتژی دگردیسی دیجیتال خود هستید، باید به موقع برای مدیریت تغییر، زمینه‌سازی کنید (ارتباط منظم و مداوم با سهامداران، فرصت‌هایی برای بازخورد کارکنان و آموزش کارکنان در ابزارها و فرآیندهای جدید.)
۶. تهیه نقشه راه کسب‌وکار
البته، هیچ پروژه دیجیتالی سازی بدون یک طرح پروژه نیرومند، موفق نخواهد بود. به طور خلاصه، شما باید پروژه دگردیسی دیجیتال خود را با بودجه، برنامه زمانی، تفکیک وظایف، مروری بر افراد موجود و سایر منابع و لیستی از نقاط عطف و قابل تحویل آغاز کنید.
 
۴ مرحله برای ایجاد و اجرای استراتژی تغییر دیجیتال
وقت آن است که همه مطالب را در یک راهنمای گام به گام برای طراحی و اجرای یک استراتژی تحول دیجیتال موفق گرد هم آوریم.


مرحله ۱: واقعیت فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید
با توضیح اینکه چرا به دیجیتالی شدن فکر می‌کنید، شروع کنید. بعد، فناوری موجود خود را ارزیابی کنید. در نهایت، به عملکردهای خود نگاه کنید. این فرآیند باید به شما کمک کند، اولویت‌های اصلی و دستاوردهای بالقوه خود را برای ابتکار دگردیسی دیجیتال خود کشف کنید.


مرحله ۲: برنامه‌ریزی کنید
اکنون می‌دانید به کجا می‌خواهید بروید، وقت آن است که بفهمید چگونه به آنجا برسید. در این مرحله، باید در مورد بودجه، زمان و منابع خود و نتایج خاصی که می‌خواهید ایجاد کنید، همه چیز را مشخص کنید. چند نکته برای توسعه یک استراتژی موثر عبارتند از:
•    ذینفعان خود را درگیر کنید (مدیران اجرایی، روسای بخش، تیم فناوری اطلاعات و کاربران نهایی)
•    شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را ایجاد کنید
•    یک تیم اختصاصی پروژه دگردیسی دیجیتال منصوب کنید
•    تنگناها و خطرات احتمالی را شناسایی کنید
•    یک نقشه راه پروژه ایجاد کنید


مرحله ۳: پیاده‌سازی
اکنون زمان آن است که فناوری خود را خریداری کنید و سپس فرآیند معرفی آن را در کسب‌وکار خود آغاز کنید. در اینجا چند نکته برای اجرای موفق وجود دارد:
•    ایمن بمانید. (با در الویت قرار دادن امنیت سایبری)
•    ادغام و مقیاس‌بندی را در نظر بگیرید. (فناوری جدید با برنامه‌های موجود)
•    آهسته و با یک پروژه آزمایشی شروع کنید.
•    از کارمندان خود حمایت کنید.
(با آموزش، پشتیبانی، ارتباط و...)


مرحله ۴: بهینه‌سازی
شما باید به طور مداوم پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید، همچنین باید بازخورد تیم را برانگیزید. تحول دیجیتال یک کار یکباره نیست، یک فرآیند مداوم و تکراری است.


نتیجه گیری
اگر قصد دارید شرکت خود را با ابزارهای دیجیتال به سطح بعدی ببرید، همین امروز شروع کنید. شما خواهید دید که وقتی راه حل دیجیتالی مناسب را در پیدا کنید، ادامه مسیر چقدر برای کسب‌وکارتان آسان خواهد بود.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!