مدنظر قرار دادن بازخورد و توجه مشتری به محصول، یکی از هدفهای اصلی مدل ام و پی به شمار می‌رود.
مدنظر قرار دادن بازخورد و توجه مشتری به محصول، یکی از هدف‌های اصلی مدل ام و پی به شمار میرود.

ام وی پی (MVP) یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت در حوزه کسب و کار و کارآفرینی به شمار می رود. MVP مخفف Minimum Viable Product می باشد و حداقل محصول پذیرفتنی یا کمیته محصول پذیرفتنی معادل فارسی آن محسوب می گردد.

منظور از MVP محصولی می باشد که برای عرضه به مشتری ها، از حداقل خصوصیات کافی و لازم برخوردار باشد. مد نظر قرار دادن بازخورد و توجه مشتری به محصول، یکی از هدفهای ارائه آن به شمار می رود. محصول ارائه شده، ناقص شده محصول اصلی نمی باشد، بلکه محصولی با قابلیت فروش است که در آینده قابلیت و امکان اضافه کردن خصوصیات جدید به آن امکان پذیر می شود. برای روشن  شدن و درک بهتر مطلب، توضیح مختصری داده می شود. فلسفه وجودی ام وی پی از اینجا نشأت می گیرد که هیچگاه نباید پول و وقت خود را صرف محصولی کرد که هیچکس حاضر نیست بابت محصول ارائه شده، پول داده یا حتی آن را بخرد. دلیل تاکید و اهمیت دادن به مفهوم ام وی پی از نقطه نظر سرمایه گذار نیز ناشی از همین مسئله می باشد. بر همین اساس نباید تمام هزینه و وقت خود را به خاطر محصولی تلف کرد که هیچکس تمایلی به خرید محصول ارائه شده ندارد و در ازای آن نیز حاضر نیست پولی پرداخت کند. در این مقوله ممکن است در بعضی موارد سه کلید واژه نسخه آزمایشی، نمونه اولیه و حداقل محصول پذیرفتنی به دلیل تشابه با هم در برخی مواقع به صورت اشتباه مورد استفاده قرار گیرد. MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی (کمیته محصول پذیرفتنی، محصول کمینه، محصول حداقلی نیز به این مقوله اشاره دارد) برای یادگیری از مشتری، بازخورد گرفتن و آزمایش و بررسی مدل های کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد.

نمونه اولیه یا (Prototype)برای سنجش ابعاد فنی محصول بکار گرفته می شود که در این مورد از محصول نهایی، یک نمونه آزمایشی و دست ساز فراهم می شود. نسخه آزمایشی یا (Demo) پس از راه اندازی مدل کسب و کار به منظور معرفی محصول اصلی به مشتری و ارایه توضیحاتی در مورد کارکرد های محصول نهایی ارایه می گردد. با توجه به مطالب گفته شده، مشخص می گردد که حداقل محصول پذیرفتنی با دیگر نمونه های ذکر شده دارای تفاوت می باشد که آن را با سایر مفاهیم متمایز می سازد. مفهوم ام وی پی به وسیله فرانک رابینسون در سال ۲۰۰۱ برای نخستین بار مطرح شد و اریک ریس و استیو بلنک این مفهوم را رشد و توسعه دادند.

قرار دادن یک نمونه از ام وی پی در دست مشتری، کمک شایانی و مفیدی به درک صحیح نیازهای مشتری می کند که در نتیجه آن، شناخت خواسته ها و سلیقه مشتری به راحتی امکان پذیر می‌شود. با شناخت صحیح از نیازهای واقعی و مناسب مشتری، بازخورد سریعی برای محصول اتفاق می افتد.

میزیتو یک mvp موفق !
میزیتو یک mvp موفق !

از نمونه های ایرانی مدل ام وی پی، سیستم مدیریت کسب‌وکار میزیتو است، میزیتو که پرچمدار سبک MVP در ایران به شمار می رود. میزیتو با احترام و حق انتخاب بسیار کارآمدی که به مشتری می دهد توانسته در مدت زمان کم به محبوبیت بالایی برسد.


بیشتر بخوانید:

برای رهایی از روند فرسایشی جلسات چه کنیم؟
راه حل مقابله با بی نظمی های درون شرکت چیست؟
میزیتو، ابزاری رایگان برای سیستم سازی کسب و کار