وبلاگ میزیتو با ۴۰ کسب‌وکار برتر ایرانی و خارجی آشنا شوید.
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

با ۴۰ کسب‌وکار برتر ایرانی و خارجی آشنا شوید.

منتشر شده در ۴ سال پیش

زمان خوانش ۱۲ دقیقه

انتشار ۴ سال پیش

خوانش ۱۲ دقیقه

 

امروزه نقش کارآفرینان موفق در رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی کشورها برکسی پوشیده نیست. با توجه به شرایط کنونی جامعه و اهمیت کارآفرینی و تشویق افراد به ایجاد کسب و کارهای جدید، در این مقاله ۴۰ کسب و کار موفق ایرانی و خارجی را در ۳ بخش بررسی خواهیم کرد. که بخش سوم را با توجه به بحران آب در کشور و نیاز مبرم جامعه به داشتن محصولاتی نوآور در این زمینه، به کسب و کارهای موفق خارجی در زمینه آب و فاضلاب اختصاص داده ­ایم.

  • کسب و کارهای موفق خارجی
  • کسب و کارهای موفق خارجی در صنعت آب
  • کسب و کارهای موفق ایرانی

کسب و کارهای موفق خارجی

۱- اوبر (Uber)

اوبر پرارزش­ترین استارتاپ در آمریکا و سراسر جهان است. اوبر یک سرویس هم­ سفری آنلاین مستقر در سان­ فرانسیسکو است. اپ موبایل تلفن هوشمند به‌طور خودکار، مسافرین را با نزدیک ترین راننده مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد. بعد از تغییرات در اوبر از تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۱۷ مدیر عامل آن به دارا خسروشاهی تغییر یافت.

۲- ایربی‌ان‌بی  (Airbnb)

ایر بی ‌ان ‌بی یک استارتاپ کرایه خانه است. این شرکت همچنان دومین استارتاپ پرارزش در آمریکا است. همچنین در سال ۲۰۱۶ سرویس جدیدی به اسم Trips را ارائه کرد که هدف از آن تبدیل شدن به شرکت خدمات کامل مسافرتی بود.

۳- دراپ باکس  (Dropbox)

دراپ باکس یک سرویس ذخیره سازی ابری اطلاعات است که کاربران بسیاری در سراسر جهان دارد. بنیان گذاران دراپ باکس دو نفر به نام‌های درو هوستون و آرش  فردوسی هستند. آرش فردوسی، یک ایرانی-آمریکایی است که مانند بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی، درس خواندن در دانشگاه (MIT) را رها کرده و ترجیح داده روی حوزه کسب و کار و ایجاد ارزش، متمرکز شود.

۴- پینترست  (Pinterest)

نام وب ‌سایت شبکه اجتماعی شناخته شده برای اشتراک‌گذاری تصاویر است که به کاربران اجازه می‌دهد بر اساس علاقه خود به اصطلاح پین کنند و سایر اعضا این تصاویر را لایک زده یا در صورت لزوم ریپین کنند. اعضا می‌توانند کل تصاویر پین شده به یک بورد خاص متعلق به یک نفر را دنبال کنند. پینترست در فهرست ۵۰ سایت برتر سال ۲۰۱۱ از دید نشریه تایم قرار گرفته ‌است.

۵- اپل (apple)

شرکت اپل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. این شرکت از سوی مجله فوربز یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان برای هشتمین سال پیاپی (از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸) به عنوان با ارزش‌ترین برند جهان انتخاب شد.

۶- مایکروسافت (Microsoft)

مایکروسافت شرکت کامپیوتری آمریکایی  چند ملیتی است. این شرکت بزرگ­ترین ارائه ‌کننده نرم‌افزارهای رایانه‌ای در دنیاست، که به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازد. مایکروسافت با ویندوز و آفیس به شهرت بسیاری رسید. رقابت این شرکت با اپل از همان ابتدا وجود داشت.

۷- آمازون (Amazon)

شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس تأسیس شد. این شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب، آغاز کرد، سپس به فروش محصولات نو یا دست ‌دوم از طریق اینترنت نمود. شرکت آمازون هم‌اکنون کتاب، سی ‌دی، دی ‌وی ‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه می‌کند و امروزه بیش­ترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاه‌های اینترنت دارد.

۸- یاهو (Yahoo)

یک شرکت آمریکایی چند ملیتی که در زمینه اینترنت و نرم ‌افزار فعالیت دارد. یاهو یکی از بهترین سایت‌های اینترنتی است که امکانات زیادی مانند موتور جستجوی یاهو، ایمیل یاهو، یاهو! مسنجر، اخبار یاهو، گروه یاهو، پاسخ یاهو، تبلیغات، نقشه‌های آنلاین، اشتراک‌گذاری ویدئو و عکس، ورزش‌های فانتزی و شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران اینترنت گذاشته است.

۹- بایدو (Baidu)

نسخه چینی یاهو که در داخل چین بسیار پرطرفدار است. این وبگاه قابلیت جستجو در اینترنت، شامل عکس و فایل‌های صوتی مانند MP3 و… را فراهم می‌کند. این موتور جستجوگر در سپتامبر ۲۰۱۱ ششمین وبگاه پربازدید دنیا و پربازدیدترین وبگاه چین بوده است.

۱۰- ای­بِی (Ebay)

پیر امیدیار بنیان‌گذار ایرانی ‌تبار متولد فرانسه، سایت ای ‌بی را کاملاً به صورت اتفاقی تأسیس کرد. این وب سایت در ابتدا یک صفحه اینترنتی ساده بود و با حراج یک دستگاه فتوکپی به صورت آنلاین کار خود را آغاز نمود. امیدیار با دریافت مبلغ ناچیزی به فروشندگان اجازه داد که اجناس خود را برای شرکت در حراج در سایت  eBay معرفی کنند. همچنین درصدی از خرید و فروش­ها به او می‌رسید و به این ترتیب eBay موجب شد که فروشندگان و خریداران با هم به راحتی به خرید و فروش بپردازند.

۱۱- لینکدین (Linkedin)

لینکدین یک شبکه اجتماعی براساس روابط تجاری ا‌ست. نسخه اولیه این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۲ میلادی ساخته شد و در ماه مه سال ۲۰۰۳ به‌صورت رسمی افتتاح گردید. براساس گزارش بخش تحقیقات بازار لینکدین در ژوئن ۲۰۱۳ تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به مرز ۲۵۹ میلیون نفر رسید.

۱۲- توییتر (Twitter)

یک شبکه اجتماعی و سرویس ارائه دهنده میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ۲۸۰ حرف، پیام متنی را که توییت (Tweet) نامیده می‌شود، ارسال کنند. این شناسه به قدری نو بود که به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیت رسید. در توییتر افزون برفرستادن نوشتار می‌توان فیلم، عکس، و صدا نیز فرستاد. توئیتر در لغت به معنی جیک ‌جیک ‌کردن است.

۱۳- گروپان (Groupon)

بزرگ­ترین و موفق­ترین سایت در ارائه تخفیف­های روزانه است. در ابتدا در سال ۲۰۰۰ تجارت بر خط و پس از آن سایت‌های مزایده و حراجی و خرید و فروش بسیار قوی، شبیه ای‌ بی  و آمازون شکل گرفتند. بعد از چندین سال ایده خرید گروهی شکل گرفت و شرکت­هایی مثل گروپان توانستند در این زمینه نقش بسیار موثری ایفا کنند.

 

کسب و کارهای موفق خارجی در صنعت آب

۱۴-آپانا APANA

ایده محوری این شرکت مدیریت مصرف آب در محیط‌های صنعتی و تجاری است. سیستم‌های ابری این شرکت به کسب و کارها کمک می‌کند تا با شناسایی و رفع عوامل انسانی و مکانیکی هدر رفت آب، تا حدود ۲۰ درصد در مصرف آب خود صرفه‌جویی نموده و هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند.

۱۵- پلتفرم Aquarius-Spectrum

سیستم‌های طراحی شده توسط این شرکت به بخش‌های خدمات عمومی و شهرداری‌ها این امکان را می‌دهد تا به صورت آنلاین تمامی شبکه توزیع آب شهری را پایش کرده و نقاط نشت آب و ترکیدگی لوله‌ها را در کم­ترین زمان مشخص نمایند. این سیستم همچنین داده‌های آماری و پیشینه نقاط ترکیدگی لوله را نیز مشخص می‌نماید که در تصمیم‌گیری‌های آتی و کاهش هزینه‌های عملیاتی به مهندسان کمک فراوانی می‌نماید.

۱۶- آیکا AYYEKA

این شرکت ماژول‌هایی را عرضه نموده است که می‌توانند اطلاعات مختلفی را از پارامترهای محیطی فرآیندهای آبرسانی و فاضلاب جمع‌آوری نموده و تحت شبکه بیسیم آنها را مخابره نماید تا در سیستم‌های تحلیلی مانند SCADA  مورد بررسی قرار گیرند. اطلاعات به دست آمده توسط این ماژول‌ها جهت تنظیم فشار بهینه لوله‌ها، حداقل رساندن ترکیدگی لوله‌ها، جلوگیری از هدررفت بی‌مورد آب، کاهش مصرف انرژی و به دست آوردن اطلاعات حیاتی از تجهیزاتی مانند شیرهای کنترلی و منابع ذخیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۷- فلو Flo

ایده این شرکت طراحی سنسوری جهت تشخیص زودهنگام منابع نشت آب و یا ترکیدگی لوله‌ها در ساختمان‌های مسکونی است. این سنسور در صورت مشاهده کوچکترین هدر رفت آب، ساکنان را با استفاده از نرم افزار موبایل مطلع می‌سازد تا نسبت به رفع آن اقدام نمایند. همچنین اطلاعات آماری و آنلاینی از میزان مصرف آب در نقاط مختلف خانه نیز فراهم می‌نماید تا ساکنان بتوانند با مشاهده و تغییر الگوی استفاده خود، در مصرف آب صرفه جویی نمایند.

۱۸- پلتفرم FREDsense

سنسورهای این شرکت قادرند مواد معدنی مانند آرسنیک، آهن و منیزیم موجود در آب را به صورت آنلاین و با دقت ppb اندازه‌گیری نمایند. اطلاع از میزان دقیق این مواد در بسیاری از کاربردهای آب در فرآیندهای صنعتی و یا تامین آب شرب بسیار حساس می‌باشد و این سنسورها می‌توانند با ارائه اطلاعات دقیق از طریق شبکه بیسیم، به مهندسان در تصمیم گیری به موقع کمک کنند.

 

۱۹- پلتفرم Nexus e-Water

فاضلاب ناشی از حمام، سینک‌های ظرفشویی و ماشین‌های لباسشویی در یک واحد مسکونی عمدتا آلودگی‌های شیمیایی اندکی دارد و می‌توان با تصفیه آن آب مورد نیاز برای شستشو، آبیاری و یا گرم کردن ساختمان را تامین نمود. این شرکت نیز با همین هدف دستگاهی طراحی نموده است که می‌تواند تا ۶۷ درصد آب را از این منابع بازیافت نماید. همچنین گرمای حاصل از فاضلاب نیز می‌تواند آب گرم مورد نیاز شوفاژهای خانه را تامین کند.

۲۰- استارتآپ SourceWater

صنایع مختلف مانند نفت و گاز و نیروگاه‌ها به منابع بزرگ آب برای ادامه فعالیت خود نیازمندند که همواره در دسترس نمی‌باشد. از طرفی بسیاری از زیرساخت‌ها مانند تصفیه خانه‌ها مقدار زیادی آب بلااستفاده دارند که جهت دفع آن باید آن‌ها را تا حد استانداردهای محیط زیستی خاصی تصفیه نمایند. Sourcewater بازاری جهت خرید و فروش آب برای کاربردهای مختلف شرب تا فرآیند فراهم کرده است که این صنایع بتوانند به صورت اینترنتی آب مورد نیاز خود را مبادله نمایند.

 

۲۱- استارتآپ Puralytics

ایده این شرکت طراحی و تولید سیستم‌های تصفیه آب قابل حمل است. این شرکت نسل جدیدی از سیستم‌های اکسیداسیون را در حال طراحی دارد که می‌تواند در شرایط اضطراری و نقاط دور افتاده آب تصفیه شده از منابع مختلف فراهم سازد. محصول دیگر این شرکت کیسه تصفیه آبی است که با استفاده از فرآیندهای غشایی و بدون نیاز به الکتریسیته، آلودگی‌های موجود در منابع سطحی آب را از بین می‌برد.

۲۲-استارتآپ IntelliFlux Control

محصول این شرکت نرم افزاری برای مدیریت تصفیه‌ خانه ‌ها می‌باشد که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهای فیلتراسیون و پاکسازی غشاهای پروسه را بهینه نموده و بازدهی و صرفه اقتصادی واحدهای تصفیه را افزایش دهد.

۲۳- استارتآپ Aquam LLC

ایده این شرکت ارائه تکنولوژی نوین جهت تصفیه فاضلاب به صورت غیر متمرکز می‌باشد، به نحوی که هزینه‌های عملیاتی اجرای آن ۵۰ تا ۸۰ درصد کمتر از روش‌های پیشین است. این تکنولوژی می‌تواند با تولید انرژی الکتریکی از پسماند فاضلاب، نیاز خود را به طور کامل برآورده نماید.

کسب و کارهای موفق ایرانی

۲۴- اسنپ

اسنپ یکی از استارتاپ­های موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه Uber است. این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آن­ها همکاری داشته باشد. از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.

۲۵- دیجی‌کالا

دیجی کالا، پربازدیدترین سایت در خاورمیانه و بزرگ­ترین سایت فروش محصولات دیجیتالی و الکترونیکی در ایران می­باشد. این وب سایت در آغاز راه خود تنها به نقد و بررسی کالاهای دیجیتال نظیر موبایل و لپ­تاب و… می­نمود. ولی با گذشت زمان به فکر فروش این محصولات در وب سایت خود افتاد. این سایت از نظر موسسات تعیین سطح خارجی با ارزش ۱۵۰ میلیون دلار بزرگ­ترین استارتاپ ایرانی لقب گرفته است.

۲۶- کافه بازار

این شرکت بزرگ­ترین بازار انواع اپلیکیشن­های گوشی­های هوشمند در ایران می­باشد. موسسان این استارتاپ توانسته ­اند میلیون­ها کاربر، تبلیغ­ کنندگان اینترنتی و برنامه ­نویسان گوشی­های هوشمند را از طریق بسترهایی مانند اَپ­استور بازار به یکدیگر متصل نمایند.

۲۷- آپارات

این سایت در واقع بومی ­سازی شده‌ی سایت یوتیوب می­باشد که با فیلتر بودن این شبکه جهانی در ایران، آپارات توانسته به خوبی جایگزین مناسبی برای این وبسایت در داخل کشور باشد و از این طریق به درآمد قابل توجهی دست پیدا کند.

۲۸- تپسی (TAP30)

تپسی رقیب قدر اپیلیکشن اسنپ، سامانه هوشمند درخواست تاکسی است. تپسی از طریق اپلیکیشن موبایل و پنل سازمانی، شما را با سفیران (رانندگان) مرتبط می‌سازد. شما به راحتی، با دو کلیک می‌توانید درخواست خودرو دهید و سفری با کیفیت، ایمن و ارزان را تجربه کنید.

۲۹- اسنپ فود

ایده این استارتاپ سرویس دلیوری غذا در کمترین زمان به همه نقاط تهران است. این اپلیکیشن بر حسب موقعیت جغرافیایی، تمامی رستوران­های طرف قرارداد خود را به شما نمایش می‌دهد. بدین ترتیب، شما می‌توانید از رستوران مورد نظر، غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و پرداخت آن را به صورت آنلاین انجام دهید.

۳۰- علی بابا

علی بابا باسابقه‌ترین، بزرگ‌ترین و معتبرترین سامانه‌ی خرید اینترنتی بلیط هواپیما و قطار است. علی بابا نه تنها تمامی پروازهای ثبت شده در سیستم پروازهای بین‌المللی را که از مبدا یا مقصد تهران انجام می‌شود برای شما جستجو می‌کند، بلکه این جستجو را برای تمامی مقاصد پروازی و ایرلاین‌های خارجی که امکان خرید آنلاین بلیط آن­ها موجود است انجام می‌دهد.

۳۱- دیوار

دیوار از محبوب­ترین و معروف­ترین استارتاپ­های ایرانی به حساب می‌آید. این سایت یک سایت فروش محصولات دست دوم می باشد و کابران می‌توانند ابزار، لوازم و وسایلی که به آنها نیازی ندارند در این سایت به فروش برسانند.

۳۲- بامیلو

بامیلو یک بازار تجارت الکترونیک در ایران بود. فروشگاه اینترنتی بامیلو پس از دیجی­کالا دومین فروشگاه اینترنتی پربازدید در ایران بود.. بامیلو بازار هدفی شبیه به دیجی‌کالا دارد و حتی تنوع بالاتر رده محصولات آن دیجی‌کالا را به تحرک واداشت. هرچند درفروش محصولات دیجیتال به دیجی‌کالا نرسید، امّا در فروش رده پوشاک که البته دیجی‌کالا وارد آن نشده، پیشتاز بازار بود.

۳۳- تخفیفان

«تخفیفان» اولین وب‌ سایتی بود که با فراهم ‌آوردن امکان خرید گروهی، به کاربران فرصت خرید ارزان‌تر می‌داد. چیزهایی که می‌توان از تخفیفان خرید، فقط شامل کالا نمی‌شود و تقریبا تمام خدماتی که برای زندگی بهتر لازم داریم، در تخفیفان پیدا می‌شود: رستوران‌ها، مراکز تفریحی، بهداشتی، آموزشی و … اپلیکیشن «تخفیفان» کامل‌کننده همان وب‌سایتی است که به سرعت به محبوبیت زیادی بین کاربران رسید.

۳۴- زوپ

زوپ که ایده‌ای بسیار کاربردی جهت درمان بیماران به‌حساب می‌آید شرایطی قرار داده تا پزشک و بیمارش بتوانند در یک ارتباط ویدئوئی به رفع مشکل بپردازند. زوپ یک وبسایت و اپلیکیشن برای مشاوره آنلاین ویدیویی و متنی بین پزشکان و مردم است که از چند ماه قبل فعالیت خودش را به صورت آزمایشی آغاز کرده ولی در همین مدت کوتاه توانسته حسابی بدرخشد.

۳۵- مهمانو

در بسیاری از مراسم‌ها مانند جلسات، مراسم عروسی و… برگزارکنندگان معمولا زمان کافی برای خرید اقلام پذیرایی باکیفیت را ندارند. ­­مهمانو یکی از استارت‌­آپ­های جدید ایران است که می‌توانید از طریق وب ‌سایت آن بسته‌های پذیرایی خود را سفارش دهید و پک‌های خود را تازه و با کیفیت رأس ساعت تحویل بگیرید. به زودی اپلیکیشن مهمانو نیز راه‌اندازی خواهد شد.

۳۶- مامان­پز

مامان­پز ایده تهیه غذا برای افرادی بود که به دلیل مشغله‌های مختلف نمی‌توانستند خودشان آشپزی کنند و الزاما باید به غذاهای رستوران‌ یا فست‌فود رجوع می‌کردند. مامان­پز همچنین برای کسانی که توانایی و علاقه به آشپزی در منزل دارند می‌تواند یک منبع درآمد خانگی خوب باشد.

۳۷- دنگی­پال

دنگی پال به‌ عنوان یک ایده استارت­آپی، برای آسان کردن روند پرداخت‌های گروهی و انتقال وجه است. شما می‌توانید در دنگی پال گروهی تشکیل داده و مبلغی را ذخیره کنید، پس از اتمام سفر یا قرار دوستانه این نرم‌افزار به کمک شما می‌آید و مبلغ دقیق سهم هرکس را انتخاب کرده و به‌ راحتی به حساب پرداخت‌کننده مبلغ، واریز می‌نماید.

۳۸- بیدود

شرکت “پاک چرخ ایرانیان” با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط‌زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک، در نظر دارد دوچرخه‌هایی را در سطح شهر قرار دهد تا به کاهش آلودگی هوا کمک کند. کافی است در بیدود به دنبال دوچرخه بگردید و پس از یافتن نزدیک‌ترین دوچرخه به محل استقرارتان با گوشی همراه خود، QR کد درج‌شده بر روی دوچرخه را اسکن کنید تا قفل باز شود.

۳۹- پتیا

حیوانات خانگی نیاز به توجه زیادی دارند و رفع نیازهای آن‌ها در دنیای پرمشغله امروز ما کار سختی به شمار می‌رود. استارت­آپ پتیا با شناخت حساسیت افراد نسبت به حیوان خانگی خود اپلیکیشنی طراحی کرده که مخصوص این حیوانات دوست‌داشتنی است.

۴۰-میزیتو

مشکل اصلی کسب و کارها نبود نظم و انبوهی از فعالیت های کاری عقب افتاده است که همین امر سبب عدم رشد کافی و کاهش توان جمعی گروه می شود.

میزیتو با شعار "ایجاد نظم و نشاط گروهی" جهت حمایت و همراهی با کسب و کارهای ایرانی ایجاد گردید و این امکان را برای کسب و کار ها فراهم ساخت که از یک شبکه اجتماعی اختصاصی در کنار سیستم کنترل پروژه با امکانات کاربردی دیگر بهره‌مند شوند.

منبع: تیوان


بیشتر بخوانید:

برای رهایی از روند فرسایشی جلسات چه کنیم؟
راه حل مقابله با بی‌نظمی‌های درون شرکت چیست؟
شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!