اگر شما فردی هستید که با مدیر یا رئیس خود مشکل دارید یا از او خسته شده اید، هنوز هم امیدی هست و نگران نباشید . مدیرها و رئیس های سخت گیری وجود دارند که می توانند بدترین کابوس ها را برای شما به ارمغان بیاورند و یا حتی خواب را از شما بگیرند. تقریبا هر کارمند، یکبار در کار خود شکایت می کند . مدیریت یک رئیس سخت گیر کار ساده ایی نیست.

"یک رئیس خوب باعث می شود کارمندانش به این که قادر به انجام کارهای زیادی هستند و یا حتی می توانند فراتر از فکر خود پیش بروند و بدین ترتیب آنها با علاقه بیشتری کار خواهند کرد "

استرس های شغلی یکی از مهم ترین استرس هایی هستند که ممکن است هر شخصی به آن دچار شود . یک رئیس یا مدیر بسیار سخت گیر می تواند شما را به بالاترین سطح استرس و کمترین میزان رضایت برساند .

شکی نیست که یک کارمند با کار بهتر و تلاش بیشتر می تواند شرایط بهتری را برای خود به ارمغان بیاورد . اولین گام در این زمینه این است که شما درک کنید که آیا واقعا رئیس شما سخت گیر است ؟ چرا که بعضی اوقات ممکن است دلیل این اتفاق خودمان باشیم و خودمان منجر به سخت گیر شدن رئیسمان شویم .

رئیس سخت گیر کسی است که از خشم خود برای تحرک کارمندانش به کار بهتر استفاده می کند . تمام وظایف خود را کنترل می کند و به کار گروهی اعتقاد ندارد . بطور کلی کار کردن با یک مدیر و یا رئیس سخت گیر واقعا یک فعالیت خسته کننده ایی است و عادت کردن به آن زمان می برد.

 

راهکارهایی برای برخورد و رفتار با رئیس سخت‌گیر

1-در کار خود پیشرو باشید.

شروع خوبی برای اینکه رئیس خود را کنترل کنید و خشمش را فرو بنشانید ، پیشرو بودن در کارتان است و این بدین معناست که در کارهای امروز خود، کارهای آینده را نیز انجام دهید و این مورد یکی از بهترین گزینه ها است و اگر به این صورت پیش بروید ممکن است که حتی از جانب رئیس خود قدردانی شوید .

قطعا رئیس شما متوجه خواهد شد که شما زحمت می کشید و علاوه بر انجام دادن کارهای روزمره خود، کارهای آینده را در کنار کارهایتان انجام می دهید و این کار شما در رفتار و منش رئیس شما موثر خواهد بود و به شما افتخار خواهد کرد .

2-هرچیزی را ثبت کنید.

در کار خود همیشه سعی کنید هرچیزی را که از جانب رئیس شما گفته می شود ثبت کنید . برای مثال هر کاری که رئیس شما می گوید که آن را انجام دهید در میزیتو برای خود وظیفه ایجاد کنید و از اینکه آنها را به حافظه بسپارید، خودداری نمایید چرا که ممکن است کاملا فراموش کنید و باعث برانگیختن رئیس یا مدیر خود شوید.

کارهایی را که انجام می دهید را نیز ثبت کنید و وقتی کارهای انجام شده را ثبت می کنید مدیر شما در جریان کامل فعالیت شما قرار می گیرد.

عکس العمل های مناسب برای رفتار با مدیر سخت گیر و کارفرمای حساس

3- سنگ لای چرخ را شناسایی کنید

اگر رئیس شما زود ناراحت می شود، مشخص کنید که چه چیزی باعث برانگیختن و عصابنیت او می شود و در برابر آن مقاومت نکنید . برای مثال، اگر فکر می کنید که مقاله شما اشتباه است و ممکن است تعدادی اشتباه کلمه ایی داشته باشید فورا آنها را تصحیح نمایید تا باعث برانگیختن خشم رئیس خود نشوید .

یا اگر شما دیر به محل کار می رسید ، قطعا باید به او حق بدهید که از شما ناراحت شود، پس در صورت امکان 15 دقیقه قبل از شروع تایم کاری در محل کار خود آماده باشید تا مدیر یا رئیس تان شما را فردی حاضر و آماده در دفتر ببیند و کارهایتان را به موقع انجام دهید. یا از تاخیر خود عذرخواهی کنید و زمان بیشتری در شرکت بمانید.

4-اطمینان حاصل کنید که همه چیز را انجام می دهید

یک راه حل سریع در برخورد با یک رئیس سخت گیر ، تحلیل رفتار و اخلاق خودتان است. بطور کلی شما بدانید چگونه خودتان را در محل کار کنترل کنید بسیار مهم است .

به عنوان انسان ، بیشتر احتمال دارد که تحت تاثیر سایت های اداری و رئیس قرار بگیرید . یک رئیس بد می تواند به استرس شما اضافه کند و به این ها اهمیت ندهید و کار خود را انجام دهید و روی آن کاملا متمرکز شوید . برای انجام کارهایتان به بهترین نحو می توانید از توانایی های خود کمک بگیرید .

5-سودمند باشید و ذهن باز و آزادی داشته باشید

ارتباط این است که بتوانید رابطه های دوستانه زیادی بین خود و رئیستان باز کنید و ایده ها و پیشنهاد های خود را روی میز رئیستان قرار دهید یا از طریق بخش نامه های میزیتو مدیر را در جریان ایده ها و نظرات خود قرارد هید تا بتوانید با او رابطه دوستانه ایی برقرار کنید . شاید این رابطه بد بین شما و رئیستان به دلیل سوء تفاهم ها باشد که با برقرار کردن یک رابطه دوستان بین خودتان و رئیستان حل خواهد شد .

6- احساسات خود را حذف کنید

اولین قانون در مقابله با یک رئیس سخت گیر و طاقت آوردن در مقابل رفتارهای تند او، اینست که بتوانید احساسات خود را کاملا حذف و فراموش نمایید . گفتن این جمله " احساساتم را فراموش خواهم کرد " نسبت به انجام دادن آن بسیار آسان است. سعی کنید در چنین شرایطی آرام و صبور باشید و تنها روی کارتان تمرکز کنید .

قطعا کسی که شما را تحریک کند می تواند شما را نیز کنترل کند . پس هرگز بحث نکنید و تنها روی کارتان متمرکز شوید و احساسات خود را تا آنجایی که می توانید فراموش کنید .

7-بایکدیگر کار کنید

هماهنگ بودن با رئیس خود و کار کردن با او تا اینکه شما برخلاف او تلاش کنید می تواند به شما کمک کند . برای این کار می توانید استراتژی های خود را با هم ترکیب کنید که در بلند مدت می تواند برای شرکت و اداره شما بسیار سودمند باشد .

پس سعی کنید با رئیس خود رابطه دوستانه ایی برقرار کنید و نظرات و ایده های خود را با او به اشتراک بگذارید تا بتوانید به اهداف خود برسید و برای محل کار خود نیز مفید واقع شوید و در نهایت با رئیس خود رابطه دوستانه برقرار خواهید کرد .

8-درک کنید که نمی توانید رئیس خود را تغییر دهید

اگر می خواهید رئیس خود را درک کنید ، باید ابتدا قبول کنید و به این درک برسید که نمی توانید کاملا او را بشناسید و احتمال شناخت شما نسبت به رئیستان حداقل است . اگر نگرانی یا مشکلی دارید با او به اشتراک بگذارید تا مشکل شما حل شود .

حتی پس از مدت کوتاهی ممکن است با رئیس خود رابطه دوستانه برقرار کنید و این یک شانس است که می توانید آنرا امتحان کنید و قبل از اینکه شروع به حرف زدن نمایید یکبار حرف های خود را بصورت کامل بررسی نمایید و سپس شروع کنید .

9-از حد خود خارج نشوید

اگر در مورد رئیستان با دیگر همکارنتان در اداره ، حرف منفی بزنید مانند این است که بنزین را روی آتش بریزید و آنها یک زمان حرف شما را به رئیستان ارائه خواهند کرد پس نباید هیچ حرفی در مورد رئیستان با همکارانتان بزنید و هر چیزی که می دانید همانند یک راز پیش خود نگه دارید .

10 - رئیس خود را محترم بشمارید و از او تعریف کنید

واقعیتی در مورد نتیجه ی مثبت احترام و محترم شمردن دیگران وجود دارد که با واژه ی دوطرف سود مطرح می شود ؛ شک نکنید هرچقدر رئیس تان سخت گیر باشد وقتی با او محترم هستید و سعی در اشاره کردن به خوبی هایش دارید شدت سخت گیری های او را نسبت به خودتان کاسته اید.

11- و فوت کوزه‌گری!

سعی کنید تمامی کارهای خود را در میزیتو وارد کنید و مدام مدیریت را در جریان فعالیت های خود قرار دهید.

از قسمت یادداشت ها برای خود چک لیستی از فعالیت های روزانه تهیه کنید تا مطمئن شوید کاری از زیر دستتان خارج نمی شود.

 


بیشتر بخوانید:

میزیتو، ابزاری رایگان برای سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
راه حل مقابله با بی‌نظمی‌های درون شرکت چیست؟
برای رهایی از روند فرسایشی جلسات چه کنیم؟