بازار کسب‌وکار و فروش در چند دهه اخیر شاهد رقابت بسیار گسترده ای میان برندها در نقاط مختلف جهان بوده است. تیم های بازاریابی در میانه این رقابت سنگین وظیفه افزایش جذابیت محصولات برای مشتریان را دارند. به این ترتیب امکان فروش بهتر و افزایش سود برندها فراهم می شود. بدون تردید تلاش برای افزایش جذابیت محصولات هدف ساده ای محسوب می شود، با این حال همین هدف ساده در مرحله اجرا دشواری های خاص خود را دارد. بازاریاب های مختلف به شیوه های گوناگونی در تلاش برای افزایش جذابیت محصولات هستند. این امر گزینه های بسیار زیادی در اختیار بازاریاب های تازه کار قرار می دهد. توسعه فناوری و افزایش ابزارهای در دسترس بازاریاب ها نیز عامل دیگری برای ساده شدن فرآیند جذاب سازی محصولات است. البته این ابزارهای اضافی نیاز برندها به استفاده از استراتژی های کاربردی را رفع نمی کند. در ادامه این مقاله برخی از راهکارهای کاربردی و آزموده شده برای افزایش جذابیت محصولات در بازار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. اتکا بر اعتبار و اصالت برند

نخستین راهکار در زمینه افزایش جذابیت محصولات تلاش برای معرفی برندمان به عنوان یکی از کارشناس های خبره حوزه کسب‌وکار است. این امر اعتماد مشتریان را جلب خواهد کرد. بی تردید فروش محصولات به مشتریان دارای اعتماد به ما بسیار ساده تر خواهد بود. یکی از نکات مهم در زمینه جلب اعتماد مشتریان تلاش برای نمایش جلوه ای معتبر و اصیل از خودمان است. این امر بدون تعامل سازنده و مداوم با مخاطب هدف امکان پذیر نیست.

امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای ایجاد اعتبار و اصالت برای خود هستند. این امر گاهی اوقات چندین سال به طور می انجامد. برخی از برندها حتی شعارهای تبلیغاتی شان را نیز در راستای افزایش اعتبارشان انتخاب می کنند. به عنوان مثال، شعار «بهترین پیتزا فروشی منطقه در 10 سال اخیر» به طور کامل در راستای ایجاد اعتبار و اصالت برای برند است. این امر تاثیر روانی قابل توجهی بر روی مخاطب هدف دارد. نکته مهم در اینجا میزان باورپذیری شعارها و ادعاهای ما از سوی مخاطب هدف است. اگر پیام های ما مورد بی توجهی مخاطب قرار گیرد، شانس مان برای جلب نظر آنها و بازاریابی تاثیرگذار کاهش چشمگیری خواهد یافت.

2. تعامل احساسی با مشتریان

یکی از راهکارهای همیشه مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تعامل احساسی با آنهاست. پیش نیاز این امر شناخت درست از مشتریان است. بخش های توسعه و تحقیقات نقش مهمی در کسب شناخت درست از مشتریان دارند. به این ترتیب ما با دسترسی به اطلاعات مناسب و ارزشمند امکان تاکید بر تعامل احساسی را خواهیم داشت.

امروزه اغلب کمپین های بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر تعامل احساسی با مخاطب است. یکی از اشتباهات برندها در این زمینه تلاش برای به گریه انداختن یا جلب ترحم مشتریان است. وقتی از احساسات صحبت می کنیم، باید انواع احساسات را مدنظر داشته باشیم. در غیر این صورت امکان فعالیت و تعامل سازنده از ما دریغ خواهد شد.

اگر شما در زمینه فروش محصولات مرتبط با خواب راحت فعالیت دارید، تلاش برای انتقال احساس یک خواب ساده و راحت نقش مهمی در تعامل عاطفی با مخاطب هدف خواهد داشت. امروزه بسیاری از مردم از خواب بد و ناکافی رنج می برند. مشکلات خواب در کلینیک های خواب به طور ویژه مورد بررسی قرار می گیرد، با این حال استفاده از کمپین های بازاریابی و تبلیغات برای فروش بیشتر محصولات راهکار ضروری خواهد بود. تعامل احساسی با مخاطب هدف همیشه برای برندها نتیجه مثبتی در پی دارد. این امر انگیزه مشتریان برای خرید را دوچندان می کند. امروزه مشتریان بیشتر براساس احساسات شان، در مقایسه با استدلال های منطقی، دست به خرید می زنند بنابراین ما باید از این نکته برای افزایش جذابیت محصولات مان استفاده کنیم.

3. تاکید بر نکات منطقی

اگرچه مشتریان در زمینه خرید بیشتر به احساسات شان توجه دارند، اما این امر به معنای رها ساختن شیوه جلب نظر منطقی از سوی برندها نیست. اغلب برندها در زمینه استفاده از دلایل منطقی برای افزایش فروش مهارت بسیار زیادی دارند. این امر شامل بیان نقاط قوت و مزیت های محصولات است. همچنین برای رقابت با دیگر برندها بیان امکانات بیشتر محصولات مان اهمیت دارد. به این ترتیب مخاطب با یک مقایسه منطقی و ساده انگیزه بیشتری برای خرید محصولات ما خواهد داشت.

استفاده از قیمت مناسب برای محصولات نقش مهمی در جلب نظر مخاطب از نقطه نظر منطقی دارد. مشتریان به طور طبیعی به محصولات دارای کیفیت بالا با سطح قیمت پایین تر تمایل بیشتری دارند. این امر به طور ویژه در مورد محصولات مشابه برندها صادق است بنابراین ما باید از سطح قیمت هرچه پایین تر برای جلب نظر مخاطب هدف استفاده کنیم. شاید در نگاه نخست این امر بسیار دشوار باشد، اما با تلاش برای کاهش هزینه های جانبی برند امکان استفاده از این تکنیک فراهم خواهد شد.

4. ایجاد فوریت برای مشتریان

ایجاد حس فوریت در مشتریان نقش مهمی در افزایش جذابیت محصولات دارد. این امر به طور معمول در قالب برگزاری جشنواره های ویژه فروش با تخفیف های مناسبتی روی می دهد. به عنوان مثال، به صف های طولانی خرید در روز جمعه سیاه نگاه کنید. در این روز اغلب مردم در تلاش برای خرید محصولات با قیمت مناسب هستند. دلیل عجله مشتریان ایجاد محدودیت زمانی و تعداد کالاها از سوی برندهاست. به این ترتیب مشتریان در کمترین زمان ممکن اقدام به خرید تعداد قابل توجهی از محصولات مختلف می کنند.

نکته جالب درخصوص ایجاد احساس فوریت در مشتریان افزایش تمایل آنها برای خرید محصولاتی که کمتر به آنها نیاز دارند، است. به این ترتیب برندها با ایجاد نوعی فوریت ساختگی در مدت زمانی کوتاه موفق به افزایش سطح تاثیرگذاری شان می شوند.

5. استفاده از گروه های اجتماعی

امروزه اغلب مردم سطح اعتماد بسیار کمی به دنیای آنلاین دارند. این امر ناشی از دروغ پردازی های مداوم برخی از بازاریاب ها در تبلیغات مختلف است. در چنین شرایطی برخی از برندها برای افزایش جذابیت محصولات شان اقدام به همکاری با افراد عادی کرده اند. مردم وقتی نکته ای از زبان برندها می شنوند، میزان اعتماد کمتری از خود نشان می دهند. این امر در مورد صحبت های مردم عادی کاملا متفاوت است. بر این اساس سطح باورپذیری صحبت مردم عادی بسیار بیشتر از برندهاست.

برند اپل در اغلب کمپین های بازاریابی اش از مشتریان خود استفاده مناسب می کند. این امر شامل برگزاری کمپین های بازاریابی با استفاده از تصاویر کاربران در راستای نمایش قدرت دوربین های اپل تا معرفی امکانات جدید محصولاتش می شود. به این ترتیب این برند در زمینه جلب اعتماد مشتریان و استفاده از آن برای بازاریابی تاثیرگذارتر مهارت بسیار بالایی دارد.

جمع بندی

استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله برای افزایش جذابیت محصولات برند ضروری است. توصیه نهایی برای بهره مندی از نتیجه بهتر در زمینه جذاب سازی محصولات استفاده همزمان از نکات مورد بحث در این مقاله است. به این ترتیب ما از نقطه نظرهای متفاوت مخاطب هدف برندمان را ترغیب خواهیم کرد. این امر جذابیت محصولات ما را به شدت افزایش خواهد داد.

منبع: noobpreneur


بیشتر بخوانید:

میزیتو، ابزاری رایگان برای سیستم‌سازی کسب‌و‌کار
راه حل مقابله با بی‌نظمی‌های درون شرکت چیست؟