وبلاگ میزیتو روز مهندسین خانم مبارک!
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

روز مهندسین خانم مبارک!

منتشر شده در ۳ سال پیش

زمان خوانش ۲ دقیقه

انتشار ۳ سال پیش

خوانش ۲ دقیقه

ممکنه خانم ها در کارهایی مثل رانندگی یا آشپزی متبحر نباشن اما در فضای مهندسی به صورت چشمگیری موفق ظاهر بشن.
شرکت‌های بسیاری خود را متعهد به تنوع جنسیتی می‌دانند، اما این تعهد هنوز به پیشرفت معناداری تبدیل نشده است. نگاهی به محیط اطرافمان باعث می‌شود دید مناسبی نسبت به موضوع پیدا کنیم. کارمندان زن بسیاری هنوز به میزان قابل توجهی کمتر از همتایان مرد خود حقوق می‌گیرند یا همچنان راه پیشرفت مردان در بسیاری از محیط‌های کاری هموارتر از زنان است.

در حالی که تبعیض و آزار جنسی در نظر بسیاری مضموم شمرده می‌شود، تجربه مستقیم زنان در محیط کار حکایت از موضوع دیگری دارد. این تبعیض که به دلیل ناآگاهی بعضا از سوی زنان نیز پذیرفته شده ممکن است به صورت تمسخر زنان و ضعیف شمردن آنها برای انجام کاری خود را نشان دهد یا در جهت مسدود کردن راه پیشرفت آنها باشد.

این نابرابری چرا اتفاق می‌افتد؟ وجود تعصبات، منجر به برداشت‌های نادرست درباره زنان می‌شود و بسیاری از افراد نسبت به آثار آن آگاه نیستند. گفتن عبارت‌هایی مانند «کار، کار مردانه است» یا «این کار، کار زن نیست» به نابرابری‌ها دامن می‌زند. حرف زدن از تعصبات و آگاهی نسبت به اثرات این نابرابری، اولین قدم در مسیر تغییر است.

برای برقراری برابری جنسیتی در محیط کار چه کنیم؟

برابری جنسیتی فقط یک ضرورت اخلاقی نیست، بلکه اولویتی بسیار مهم به خصوص برای کسب و کارهای کوچک است. به همین دلیل نیز باید محیطی را فراهم کرد که افراد براساس عملکردشان داوری شوند و نه پیشینه، نژاد یا جنسیت.

ویژگی‌هایی که زنان به مهندسی می‌آورند،مهارت‌های ارتباطی و مدیریت موثر و توانایی سازماندهی کار تیمی، برای آینده مهندسی حیاتی است.

تنش‌های پنهان باعث می‌شوند زنان بخواهند مهندسی را ترک کنند!

حفظ زنان در عرصه مهندسی مشکلی دائمی به نظر می‌رسد. حتی پس از غلبه بر موانع ورود به این حرفه، زنان به نسبت بسیار بیشتری این حرفه را ترک می‌کنند، که اغلب به دلیل استرس‌های ناشی از زن بودن در رشته‌های تحت سلطه مردان است. این استرس می‌تواند کاملا آشکار باشد، مانند زمانی که زنان با تبعیض جنسیتی یا آزار و اذیت مواجه می‌شوند؛ یا همانطور که تحقیقات ما نشان می‌دهد، پنهان باشد، مانند زمانی که زنان احساس می‌کنند که ارزش مشارکت آن‌ها کمتر از همتایان مردشان است. وقتی روزانه این نوع تنش پنهان را تجربه می‌کنند، در نهایت خسته می‌شوند.

باید برای نجات آیندگان جایی این کلیشه‌ها رو دور بریزیم و دست از قضاوت انسان‌ها با جنسیتشان برداریم!!

تشویق برابری در محیط کار صرفاً با تعامل کارمندان زنان و مرد به دست می‌آید و تیم‌های منابع انسانی در راه آموزش و تعدیل تفکرات مردسالارانه در محیط کار و ایجاد محیطی برای گفتگوی آزادنه نقش زیادی می‌توانند ایفا کنند. برابری جنسیتی در محیط کار و دیگر محیط‌ها به آسانی به دست نمی‌آید و تغییری است که با گذشت زمان محقق می‌شود...

نظر شما چیست؟

موافق با حضور زنان هستید یا مخالف؟


بیشتر بخوانید:

ساخت یک تیم دور‌‌کار در یک دقیقه
شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!