مدل درآمدی فریمیوم (Freemium) که نام آن از ترکیب دو کلمه رایگان (Free) و پریمیوم (Premium) ایجاد شده، توصیف کننده ی مدل کسب و کاری است که شما در آن محصول یا خدمت اصلی خود را به طور رایگان عرضه کرده و درامد خود را از ارائه ی محصولات یا خدمات Premium مرتبط با آن محصول یا خدمت به دست می آورد. برای نمونه اسکایپ تماس های کامپیوتری خود را رایگان عرضه کرده و سپس از فروش voice mail ، تماس های عادی و سایر خدمات درآمد کسب می کند.

مزایای مدل کسب کار فریمیوم چیست؟

در روش پریمیوم نیازی نیست تا برای خدمات پایه پولی پرداخت شود اما اگر کاربر بخواهد از خدمات ویژه استفاده کند باید مبلغی پرداخت کند. قیمت این خدمات زیاد نیستند و به صورت اعتباری پرداخت می‌شوند و معمولا کاربران برای اولین پرداخت کمی تعلل می‌کنند ولی بعد از این که به این خدمات عادت کردند، به صورت دائم این پول را پرداخت می‌کنند.

چرا باید از مدل فریمیوم استفاده کنیم؟

شروع استفاده از روش فریمیوم احتمالا بهترین اتفاقی است که برای کسب و کارها افتاده است. این روش اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد برای توسعه‌دهنده و کاربر مزیت‌های زیادی دارد. کاربر برای استفاده از ویژگی‌های اضافی مبلغی پرداخت می‌کند و توسعه‌دهنده بهتر می‌تواند بازاریابی انجام دهد.

جالب است بدانید که غول های بزرگی از مدل کسب و کار فریمیوم استفاده می کنند:
مانند:گوگل درایو، یوتیوب، الکسا، میل چیپ، لینکدین، دراپ باکس، اسلک، و ...

مفهوم مدل درآمدی فریمیوم به زبان ساده

کسب و کارهایی که از این مدل استفاده می‌کنند یکی از خدمات خود را به رایگان به مصرف کننده عرضه می‌کنند تا ابتدا کاربران با سطح خدمات و نوع محصول ارتباط بگیرند و با عرضه خدمات در سطح ابتدایی به رایگان، این شرکت‌ها روابط خود را با مشتریان ایجاد می‌کنند و در ادامه به آنها خدمات پیشرفته‌تر را ارائه می‌کنند.

فریمیوم از نگاه نیوتن !

روش فریمیوم از بعد از به وجود آمدنش به یک اصطلاح دیگر تحت عنوان «تعامل نیوتونی» اعتبار بخشیده است. این اصطلاح در راستای قانون اول حرکت نیوتون به وجود آمده است و بیان می‌کند که زمانی که یک کاربر به یک خدمت رایگان (فریمیوم) وابسته می‌شود، تا زمانی که توسط یک نیروی خارجی مجبور به کناره‌گیری نشود به عنوان یک کاربر باقی می‌ماند.

یکی از نمونه‌های داخلی که به روشی موفق، از این مدل استفاده کرده است، نرم‌افزار مدیریت پروژه میزیتو است.

در این پلتفرم ثبت نام و استفاده از امکانات تجاری تا سقف 5 کاربر رایگان است اما اگر کاربران بیشتری داشته باشید و یا نیاز به امکانات حرفه ای تری دارید وارد پلن های پولی می‌شوید.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد مزیت این مدل این است که کاربر ابتدا با فضا و خدمات آشنا می‌شود و سپس تصمیم می گیرد که بر اساس نیاز خود کدام پلن پولی را انتخاب کند.

 

ساده ترین راه موفقیت، الگو برداری از تجارب موفق است اگر هنوز در کسب و کار شما مدل خاصی اجرا نشده است مدل درآمدی فریمیوم (Freemium) را حتماً اجرا کنید...

مطلب مرتبط:

چرا پروژه‌ها شکست می‌خورند؟