تعیین برنامهٔ راهبردی تضمین موفقیت کسبوکار
زمان خوانش ۱ دقیقه
خوانش ۱ دقیقه
برنامهریزی راهبردی استراتژیک فرایندی است سازمانی برای تعریف راهبرد سازمان و تصمیمگیری برای چگونگی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به مقصود استراتژی، صورت میگیرد. این فرایند افراد و منابع را نیز شامل میشود.
برای آنکه سازمان بداند به کجا خواهد رفت باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفتهاست. پس از آن باید آنچه میخواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرایند را برنامهٔ راهبردی سازمان مینامند.
برنامهریزی راهبردی برای برنامهریزی مؤثر به منظور تصویر کردن طرح و برنامه یک سازمان بکار میرود، اما هرگز نمیتواند مشخصا پیشبینی کند بازار در آینده دقیقاً چگونه خواهد بود و در آیندهٔ نزدیک چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
متفکران و خبرگان حوزهُُ استراتژی در سازمان میباید استراتژیهای سازمان را بر اساس زنده ماندن در شرایط سخت طراحی کنند.
درواقع برنامهریزی راهبردی به نوعی تصویر رسمی آیندهٔ سازمان است. هر برنامهٔ راهبردی دست کم به یکی از پرسشهای زیر پاسخ خواهد داد:
- ما دقیقاً چه کار میکنیم؟
- برای چه کسی کار میکنیم؟
- چگونه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟
در برنامهریزیهای تجاری ممکن است پرسش سوم به شکل زیر پرسیده شود:
چگونه میتوان رقیب را از سر راه برداشت یا از رقابت اجتناب کرد؟
در این رویکرد بیشتر بدنبال شکست دادن رقیبان هستیم تا بهترین بودن!
در بسیاری از سازمانها برنامه راهبردی دربارهٔ این است که سال آینده سازمان به کجا خواهد رسید که بهطور معمول تر در خصوص سه تا پنج سال آینده (دراز مدت) نیز صادق است، اگرچه بعضی از سازمانها چشمانداز خود را تا ۲۰ سال آینده گسترش دادهاند.
برای اینکه برنامهٔ راهبردی موفقی داشته باشید باید بتوانید از ابزار های سودمندی هم بهره بگیرید، سیستم مدیریت کسبوکار میزیتو، می تواند دستیار بسیار مفیدی در تعیین برنامهٔ راهبردی شما باشد.
بیشتر بخوانید:
با کلیک بر روی این قسمت، لینک این مقاله برای شما کپی میشود.