هنگامی که می‌خواهید درباره موضوعی مذاکره کنید، به این ۷ اصل توجه کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

۱) به زبان بدن خود دقت کنید

زبان بدن یکی از اساسی‌ترین موارد برای مذاکره کردن است. زمانی که بدن، مغز و احساسات‌تان در حین مذاکره با هم هماهنگ باشند، اعتماد‌به‌نفس بیشتری خواهید داشت. نحوه ایستادن و نشستن شما می‌تواند چیز‌های زیادی درباره افکارتان بروز دهد.

مثلاً قوز کردن یا نیمه دراز شدن نشان‌دهنده این است که شما فردی بی‌اراده و غیر قابل اعتماد هستید. حتی ممکن است طرف مقابل این گونه فکر کند که اصلاً اهمیتی به این مذاکره نمی‌دهید. همین طور باعث می‌شود که شخص مقابلتان احساس کند که شما عصبی هستید و استرس دارید. صاف بنشینید و بدنتان را به سمت فردی متمایل کنید که در حال مذاکره با او هستید.

۲) به لباس پوشیدن خود اهمیت دهید

پوشیدن تی‌شرت و شلوارک در جلسه مذاکره ممکن است که برای بعضی از افراد مشکلی نداشته باشد. اما به احتمال زیاد تکنیکی نیست که بخواهید امتحان کنید. برای مذاکره کردن باید طوری در صحنه حاضر شوید که انگار یک مصاحبه شغلی دارید؛ با لباس‌های تمیز و مناسب.

زمانی که از لحاظ ظاهری از خود مطمئن باشید، اعتماد‌به‌نفس‌تان نیز در آن موقعیت افزایش پیدا می‌کند.

به لباس پوشیدن خود اهمیت دهید

۳) اعتماد‌به‌نفس‌تان را به دیگران نشان دهید

حتی اگر در وهله اول احساس می‌کنید که اعتماد‌به‌نفس ندارید، می‌توانید آن را در خود ایجاد کنید. اگر نشان دهید که از خودتان و چیزی که می‌خواهید مطمئن هستید، طرف مقابلتان نیز به شما اطمینان پیدا می‌کند. در این صورت، شخص مقابل دیدگاه‌های شما را نیز بررسی می‌کند. این موضوع باعث برتری شما در مذاکره می‌شود.

۴) دیدگاه‌های مشترکتان را پیدا کنید

یادتان باشد که دلیل اصلی مذاکره، حل مشکلات و رسیدن به توافق است. اگر طرف مقابل خود را بهتر درک کنید و به جای مخالفت کردن، با او همکاری کنید، مذاکره با موفقیت به پایان می‌رسد. از سوی دیگر، دو طرف مذاکره راحت‌تر می‌توانند به منافع خودشان برسند.

۵)ذهن خود را باز نگه دارید

انعطاف‌پذیری در مذاکره بسیار مهم است. به این معنا که باید ذهنیت خود را با اهداف و دیدگاه‌های طرف مقابلتان تطابق دهید. تنها بر روی موضوع یا خواسته‌های خود پافشاری نکنید. شما می‌توانید با ایجاد فهرستی از نتایجی که منفعت بیشتری را حاصل می‌کنند، برای مذاکره آماده شوید.

هنگامی که بدانید چه عواملی در نهایت باعث پیشرفت کسب‌وکارتان می‌شود، می‌توانید راحت‌تر با گزینه‌های مختلف به خواسته‌های‌تان برسید.

۶) به جای پیشنهاد دادن اکتشاف کنید

مفهوم گفتگو در مذاکره‌های کاری بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. هنگامی که در حال مذاکره کردن با فردی هستید، باید پیشنهادهای خود را در ذهنتان مرور کنید.

دلیل گفتگوی شما با افراد این است که احتمال‌های موجود را بررسی کنید؛ نه اینکه بخواهید راه‌حل نهایی ارائه دهید. بررسی و کاوش یک موضوع، درهای مذاکره را باز می‌کند؛ اما پیشنهاد دادن،‌ آن درها را می‌بندد.

۷) بهتر است که گاهی سکوت کنید

اگر مذاکره‌کننده‌ای تازه‌وارد یا حتی حرفه‌ای باشید، بدون شک در مواقعی قرار گرفته‌اید که نمی‌دانید چه چیزی بگویید. در این حالت شما فرصت تمرین یکی از مهارت‌های مهم در مذاکره، یعنی «سکوت» را دارید که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود.این مهارت «سکوت کردن» است. به جای اینکه در مذاکره جواب‌های نا‌درست و بدون فکر بدهید، زمان خود را صرف تفکر کنید. مذاکره بدون هیچ گونه ذهنیتی از موضوع چه معنی دارد؟

اگر کمی تأمل و سکوت کنید، ممکن است طرف مقابلتان راه‌حلی برای مشکل پیدا کند. شاید هم دو طرف مذاکره تصمیم بگیرند که گفتگو را در جهت دیگری پیش ببرند. در هر صورت، مهارت‌های مشارکتی که از طریق مذاکره به دست می‌آورید، می‌تواند بر روابط حرفه‌ای و مسیر کلی شغلی‌تان تأثیر زیادی داشته باشد.


بیشتر بخوانید:

میزیتو، ابزاری رایگان برای سیستم‌سازی کسب‌وکار