وبلاگ میزیتو مدیریت پروژه شرکت های نرم افزاری چگونه انجام می‌شود؟
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

مدیریت پروژه شرکت های نرم افزاری چگونه انجام می‌شود؟

منتشر شده در ۴ ماه پیش

زمان خوانش دقیقه

انتشار ۴ ماه پیش

خوانش دقیقه

توسعه نرم‌افزار در قالب پروژه و راهکارهای مدیریت آن
یکی از مهم‌ترین خدمات شرکت‌های نرم‌افزاری، توسعه و بهبود نرم‌افزارهای گوناگون است. این خدمات عموما در قالب پروژه قابل تعریف هستند، بنابراین می‌توان از پلتفرم‌های مدیریت پروژه برای بهبود کیفیت کار، بهبود فرآیندها، مدیریت وظائف، مدیریت زمان و مدیریت تیم‌های توسعه نرم‌افزار استفاده کرد. در این مطلب به مفهوم و نکات مدیریت پروژه شرکت های نرم افزاری می‌پردازیم.
 


مدیریت پروژه در حوزه نرم‌افزار و رویکردهای چابک
مدیریت پروژه با اولین تلاش‌ها برای ایجاد ساختارهایی مانند هارمونوگرام در سال ۱۸۹۶ آغاز شد. اما در حوزه توسعه نرم‌افزار می‌توان به ایجاد متدولوژی چابک یا اجایل اشاره کرد. اگر چه امروزه مدیریت پروژه چابک در تمامی صنایع و زمینه‌های کاری استفاده می‌شود اما در ابتدا برای مدیریت پروژه شرکت های نرم افزاری ایجاد شد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی و اوایل دهه ۲۰۰۰، مهندسان نرم‌افزار، کارایی روش‌های سنتی مدیریت پروژه را زیر سوال بردند. سپس در یک گردهمایی در سال ۲۰۰۰ در اورگان، برخی از نیازهای اساسی در فرآیندهای توسعه نرم‌افزار مورد بررسی قرار گرفتند و مباحث مطرح شده در سال‌های بعد، در ایجاد مدیریت پروژه چابک نقش داشتند.


چرا به مدیریت پروژه در شرکت های نرم افزاری نیاز داریم؟
چرخه عمر توسعه نرم‌افزار دارای فرآیندها و مراحل پیچیده است. به‌همین‌دلیل می‌توان از راه حل‌های متدهای مدیریت پروژه برای برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت دقیق این فرآیندها و مراحل استفاده کرد. یک نکته مهم دیگر این‌که در زمینه نرم‌افزار عموما مشتریان در طی فرآیند ممکن است درخواست‌های جدیدی را اضافه کنند. همین مساله باعث شده است از رویکردهای چابک مانند اسکرام در این مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری استفاده شود.
 
برخی از مزایای مدیریت پروژه در شرکت های نرم افزاری با ابزارهای حرفه‌ای عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی بهتر
  • بهبود فرآیندها به‌طور چرخه‌ای
  • سازماندهی تیم‌های کاری
  • نظارت بر اجرای پروژه از ابتدا تا انتها

 

نقش مدیریت پروژه در چرخه عمر توسعه نرم افزار
چرخه عمر یا چرخه حیات توسعه نرم‌افزار شامل فرآیندهایی مانند طراحی، توسعه، آزمایش، استقرار و نگهداری از نرم‌افزار می‌شود. برای مثال در مرحله برنامه‌ریزی شما باید محدوده پروژه را تعیین کنید. این مرحله شامل درک نیازهای مشتری، شناسایی ویژگی‌های مورد انتظار نرم‌افزار، اهداف پروژه، محدودیت‌های زمانی و... می‌شود. مرحله طراحی نیز شامل مواردی مانند طراحی پایگاه داده نرم‌افزار، معماری سیستم و طراحی رابط کاربردی می‌شود. اما نقش مدیریت پروژه در چرخه عمر توسعه نرم افزار چیست؟ در ادامه برخی از نکات مهم در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم.


برنامه‌ریزی و سازماندهی
برنامه‌ریزی نقطه آغاز چرخه حیات در توسعه نرم‌افزار است. در این مرحله مدیران پروژه همکاری نزدیکی با مشتریان و ذی‌نفعان پروژه دارند. این همکاری شامل دریافت داده‌های مختلف از مشتری و درک محدوده و اهداف پروژه می‌شود. در ادامه یک طرح اولیه ایجاد می‌شود که برخی اطلاعات مانند وظائف، منابع و جدول زمانی در آن ثبت شده‌اند. البته این اطلاعات ممکن است در آینده تغییراتی داشته باشند.

 


تخصیص منابع در مدیریت پروژه شرکت های نرم افزاری
نیروهای انسانی، زمان و بودجه از جمله منابع پروژه شما هستند که باید به دقت آن‌ها را مدیریت کنید. برای مثال باید یک تیم کاری با افرای با تخصص‌های کاری مختلف مانند برنامه‌نویسی، تست نرم‌افزار و... ایجاد کنید و برای هر کدام وظائفی را در نظر بگیرید.


نظارت در پیشرفت پروژه 
نرم‌افزارهای مدیریت پروژه دارای ابزارهایی برای نظارت بر وظائف و مانیتورینگ کل پروژه هستند. بنابراین با این ابزارها می‌توانید به دقت کارهای انجام شده، کارهای در حال انجام و کارهای باقیمانده را بررسی کنید و در صورت نیاز منابع بیشتری را برای سرعت بخشیدن به کارها اختصاص دهید.


مدیریت ریسک پروژه
یکی از مواردی که مدیریت پروژه شرکت های نرم افزاری را به کاری دشوار تبدیل می‌کند، ریسک‌ها و خطرات احتمالی هستند. این مساله به ویژه در مورد نرم‌افزارهای کسب‌وکارهای بزرگ یا زمینه‌های کاری حساس، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین مدیران پروژه باید بتوانند ریسک‌ها و موانع احتمالی را بشناسند. آن‌ها همچنین می‌توانند پروتکل‌هایی را برای مدیریت رویدادهای غیر منتظره در چرخه حیات توسعه نرم‌افزار ایجاد کنند.
 


میزیتو برای مدیریت پروژه شرکت های نرم افزاری
مدیریت پروژه رویکردی عالی برای اطمینان از تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌های توسعه نرم‌افزار است. برای موفقیت در این امر، پلتفرم‌های مدیریت پروژه روی کار آمده‌اند که تمامی ابزارهای مورد نیاز شما در خود دارند.

یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه پلتفرم میزیتو است. میزیتو یک پلتفرم مدیریت پروژه آنلاین است که با استفاده از آن می‌توان هر نوع پروژه توسعه نرم‌افزار با هر مقیاس را مدیریت کرد. با میزیتو همچنین می‌توانید چندین پروژه توسعه نرم‌افزار را با میزیتو به‌طور همزمان مدیریت کنید.
برخی از امکانات دیگر میزیتو برای مدیریت بهینه پروژه شرکت های نرم افزاری عبارتند از:

  • امکان مشاهده وظائف در تقویم پروژه و کنترل وظائف با توجه به تاریخ‌ها
  • ایجاد فهرستی از وظائف با تعیین اولویت، مهلت زمانی، فرد انجام دهنده و...
  • ایجاد نمایی بصری از وظائف در نمودار گانت فارسی میزیتو
  • امکان مدیریت پروژه توسعه نرم افزار به روش‌های اسکرام و کانبان
  • امکان برگزاری جلسات آنلاین درون‌تیمی
  • امکان ایجاد بی‌نهایت پروژه و ابزارهایی برای گروه‌بندی آن‌ها

 
افزایش سودآوری شرکت های نرم افزاری با ابزار مدیریت پروژه میزیتو
میزیتو یک میز کار کامل و پلتفرمی برای مدیریت پروژه در شرکت‌های توسعه نرم‌افزار و دیگر شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات است. میزیتو دارای چندین پلن از جمله پلن رایگان، پلن پایه یا تجاری و پلن پیشرفته یا سازمانی است.

از دیگر امکانات مدیریتی میزیتو می‌توانیم از امکان به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها، انجام گفتگوهای شخصی با همکاران پروژه، نمایش وظائف در تقویم، اعلام تغییرات وظائف به اعضای تیم، نمودار پیشرفت وظائف و... نام ببریم. برای شروع کار با میزیتو کافی است یکی از پلن‌ها را انتخاب کنید.


سوالات متداول
آیا می‌توان از میزیتو برای دورکاری استفاده کرد؟
بله، میزیتو امکان همکاری همزمان روی پروژه برای دورکاری را دارد و ابزار شبکه اجتماعی آن نیز به تقویت همکاری با اعضای دور کار کمک می‌کند.


مدیریت پروژه چگونه به تخصیص بهینه منابع کمک می‌کند؟
مدیران پروژه مسئولیت تخصیص بهینه منابع را نیز برعهده دارند. با چارچوب‌های مدیریت پروژه می‌توانید در توزیع وظائف، استفاده مناسب از زمان و بودجه و همچنین تخصیص ابزارها و تجهیزات موفق عمل کنید. تخصیص دقیق منابع همچنین می‌تواند بهره‌وری را در شرکت شما بهبود دهد.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!