وبلاگ میزیتو داستان کسب ‌وکار - موفقیت شرکت Flipkart
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

داستان کسب ‌وکار - موفقیت شرکت Flipkart

منتشر شده در ۱ ماه پیش

زمان خوانش ۵ دقیقه

انتشار ۱ ماه پیش

خوانش ۵ دقیقه

Flipkart یکی از بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در هند است. این شرکت در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد و ابتدا با فروش کتاب آنلاین شروع به فعالیت کرد. اما به مرور زمان، محصولات خود را گسترش داد و به فروش محصولات الکترونیکی، لباس و لوازم خانگی نیز پرداخت. شرکت Flipkart این روزها، با ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب، خدمات پس از فروش عالی و تجربه خرید آسان و راحت، جایگاه قوی‌ای در بازار آنلاین هند کسب کرده است. این شرکت با رقابت با شرکت‌های بین‌المللی مانند Amazon، به عنوان یکی از شرکت‌های فروشگاهی برتر در هند شناخته می‌شود. با ما همراه باشید تا داستان موفقیت این مجموعه را بشناسیم. 
 


نقطه شروع شرکت Flipkart
فلیپکارت توسط دو دوست صمیمی به نام‌های و بینی باجپی (Binny) و ساچین بنیال (Sachin) در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد. آغازین فعالیت Flipkart در واقع با یک ایده ساده برای فروش کتاب‌های آنلاین آغاز شده است. بینی باجپی، در حالی که در آمریکا درس می‌خواند، با ایده ایجاد یک پلتفرم آنلاین برای فروش کتاب‌ها به همراه تحویل سریع، مواجه می‌شود. او پس از اتمام تحصیلات، به همراه دوستش ساچین بنیال به هند بازگشت و این ایده را عملی کردند.
روزهای آغازین راه‌اندازی Flipkart با چالش‌هایی روبرو شد. در آن زمان، کمبود زیرساخت‌های لازم برای تحویل سریع و مؤثر، مهم‌ترین مشکل این دو نفر به حساب می‌آمد. همچنین، اعتماد مشتریان نیز یکی از چالش‌های اصلی این مجموعه کوچک بود. اما با استراتژی‌های هوشمندانه، تمرکز بر تجربه خرید مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش عالی، Flipkart توانست اعتماد مشتریان را جلب کند و به تدریج موفقیت خود را از طریق گسترش فروشگاه آنلاین به سایر دسته‌بندی‌ها و محصولات به دست آورد.
با سخت کوشی و تلاش مداوم، Flipkart تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در هند شد. شرکت با استفاده از استراتژی‌های مناسب و با توجه به نیازهای بازار، توانست رقابتی قوی برای شرکت‌های بین‌المللی مانند Amazon در هند باشد و جایگاه قابل توجهی در صنعت آنلاین کشور را به دست آورد.
 


هدف اصلی فلیپکارت چیست؟
هدف اصلی شرکت Flipkart ارائه یک راه حل جامع برای نیازهای مالی و بازاریابی برندهای نوظهور است. این شرکت به برندهای جدیدی که به طور مستقیم با مصرف‌کننده در تعامل هستند، راه‌حل‌های بازاریابی و سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد تا به مرحله بعدی رشد خود پیشرفت کنند. این پیشنهاد فراتر از تأمین مالی برندها است و با ارائه خدمات خلاقانه و راه‌حل‌های مؤثر، هزینه‌های خرید را همم کاهش می‌دهد. 
Flipkart تلاش می‌کند تا با ارائه امکانات و خدمات متنوع، برندها را در مسیر توسعه و رشد بیشتر یاری کند و آن‌ها را به سمت و سویی موفق راهنمایی کند. این شرکت با استفاده از تکنولوژی و استراتژی‌های مبتکرانه، به عنوان یک شریک قوی و قابل اعتماد برای برندها در بازار هند و جهان شناخته می‌شود.


از یک ایده ساده تا رقابت با آمازون
گرچه بینی و ساچین در دوران کودکی، دوستان خوبی نبودند، اما هر دو بنیان‌گذار توانایی و عملکرد برتری در دانشگاه IIT و شرکت آمازون داشتند. آنها تصمیم گرفتند آمازون را ترک کنند و یک سایت فروش آنلاین کتاب در هند راه اندازی کنند. در نتیجه این تصمیم با تأسیس Flipkart به حقیقت پیوست.
با تلاش برای جذب تأمین مالی با ارزش، تا سپتامبر ۲۰۱۶، Flipkart توانست به موفقیت قابل توجهی دست یابد و به ارزش بازاری نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برسد. همچنین در سال ۲۰۱۵، این شرکت توانست حدود ۴۵% از سهم بازار را به خود اختصاص دهد و به راحتی رقبایی مانند آمازون و اسنپ دیال را شکست دهد. Flipkart با استراتژی‌های قوی و خدمات عالی به مشتریان، توانست به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و البته موفق‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در هند شناخته شود.


ادامه راه با فروش سهام به والمارت (Walmart)
شرکت والمارت (یک مرکز معتبر در فروشگاه‌های خرده فروشی مستقر در ایالات متحده) در ماه آگوست ۲۰۱۸، ۷۷ درصد از سهام شرکت Flipkart را با قیمت ۱۶ میلیارد دلار خریداری و ارزش کل شرکت را ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد.
 


با این خرید، والمارت ادعا کرد که بخش خرده فروشی با همه کانال‌های خود دارای پتانسیل بسیار زیادی برای رشد در آینده است. کریش ایر (رئیس و مدیرعامل والمارت هند)، در یک سخنرانی در نمایشگاه خرده فروشی هند، گفت که «این معامله ۱۶ میلیارد دلاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی را در صنعت خرده فروشی جذب کرده و نشان می‌دهد که مجموعه والمارت به کشور خودش متعهد است».
البته پس از این خرید سهام، ساچین (یکی از بنیان‌گذاران فلیپ کارت)، از شرکت استعفا داد. در سال جاری، والمارت ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد تا سهام خود در فلیپ کارت را به ۸۰.۵ درصد افزایش دهد. برخی از سرمایه گذاران اولیه فلیپ کارت نیز سهام خود را با فروش به والمارت واگذار کردند.
والمارت یک شرکت خرده فروشی چند ملیتی آمریکایی است که زنجیره‌ای از هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های بزرگ تخفیف‌دار و فروشگاه‌های مواد غذایی را کنار هم قرار می‌دهد.


آینده فلیپ کارت
در حال حاضر هر دو بنیان‌گذار، بینی و ساچین دیگر در Flipkart فعالیت نمی‌کنند، اما این برند با وجود همه چالش‌ها همچنان پابرجاست و به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در اکوسیستم استارت‌آپی هند شناخته می‌شود.
Flipkart همواره از ریسک پرهیز نکرده و این یکی از مزایای کلیدی آن است. این برند در طول سال‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند کتاب، لوازم الکترونیکی و محصولات خانگی تکامل یافته و بدون توجه به تغییرات سهام‌داران یا رقبا، به گسترش فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
 


سرمایه‌گذاری قابل توجه والمارت در Flipkart نشان دهنده ارائه خدمات بهتر و حضور قوی در بازار است. پیشرفت‌هایی در حوزه تجارت الکترونیک، گسترش طیف وسیع‌تر محصولات، بهبود کیفیت محصولات و ادغام بهتر با کسب‌وکارهای کوچک تنها بخشی از نوآوری‌هایی است که می‌توان از Flipkart در آینده انتظار داشت.
شرکت Flipkart قصد دارد بخش‌های بیشتری از خدمات خود را در سال ۲۰۲۳ (با ارزشی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار) به صورت عمومی عرضه کند. همچنین به عنوان بخشی از برنامه‌های بلندپروازانه خود در بورس‌های ایالات متحده حضور خواهد داشت. این مسئله، به عنوان یک گام مهم در راستای رشد و توسعه Flipkart شناخته شده و از آینده خوب این برند معتبر در زمینه بازاریابی خبر می‌دهد. 
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!